RPD: prawa ucznia nie są przestrzegane

Potrzeba szerokiej dyskusji społecznej o obrazie polskiej szkoły i jej zadaniach w kontekście zagwarantowanego Konwencją o prawach dziecka prawa każdego młodego człowieka do harmonijnego rozwoju – pisze Rzecznik Praw Dziecka w wystąpieniu do Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej.

Publikacja: 19.05.2016 09:36

RPD: prawa ucznia nie są przestrzegane

Foto: 123RF

Marek Michalak sformułował wystąpienie zaniepokojony wnioskami jakie płyną z raportu z badań „Monitoring praw uczniowskich w szkołach obszaru nadwiślańskiego", przygotowanego wspólnie przez Fundację Pokolenia oraz Fundację Ośrodka Badań i Analiz Społecznych. Z raportu wynika m.in., że polscy uczniowie odczuwają brak swobody w wyrażaniu własnych poglądów i emocji, czują się niedostrzegani przez dorosłych w szkole, która koncentruje swoje działania na osiąganiu jak najlepszych wyników edukacyjnych. Płynące z raportu konkluzje są zbieżne z wnioskami, które można sformułować na podstawie interwencji podejmowanych przez Rzecznika Praw Dziecka z zakresu prawa do nauki (w 2015 roku było ich ponad 8,3 tys.).

- Szkoła powinna być także miejscem, które tworzy właściwe warunki do nieskrępowanego rozwoju młodego człowieka, umożliwiając mu rozkwit jego potencjałów i kompetencji społecznych. Równie ważna, jak świetne wyniki testów, powinna być umiejętność budowania relacji w grupie, podejmowania dyskusji, współpracy, aktywność w działaniach na rzecz najbliższego otoczenia – podkreśla Rzecznik.

Z raportu wynika również, że dzieci uskarżały się na brak poczucia przynależności do szkolnej wspólnoty. Twierdziły, że nie mają wpływu na to, co dzieje się w szkole, że nie warto odzywać się w żadnej sprawie, „bo i tak nic z tego nie będzie". Problemem, który ujawniło badanie, okazał się także brak przywiązywania odpowiedniej wagi do zapisów w szkolnych statutach, stanowiących prawo wewnątrzszkolne.

- Statuty szkoły powinny być tworzone przy udziale całej społeczności szkolnej, dostosowane do potrzeb danej szkoły i stosowane w praktyce. Nie mogą powstawać metodą kopiuj-wklej i istnieć tylko dlatego, że wymaga tego prawo oświatowe – uważa Marek Michalak.

Rzecznik przekonuje, że do znaczącego przewartościowania w podejściu do roli szkoły i innych jednostek systemu oświaty niezbędne jest szczególne zaangażowanie resortu edukacji, w tym kuratorów oświaty odpowiedzialnych za sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem praw dziecka i praw ucznia.

- Niezbędne jest też zapewnienie odpowiedniego wsparcia merytorycznego dyrektorom szkół, aby docenili wagę i potrzebę kreatywnego przywództwa, oraz nauczycielom - w tym poprzez zaproponowanie im praktycznych modeli postępowania służącego ochronie praw dziecka i praw ucznia w szkole. Niezwykle ważne byłoby też wykorzystanie dobrych praktyk w tym zakresie – pisze w wystąpieniu do MEN.

Marek Michalak zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej o szczegółową analizę przedstawionego raportu, a następnie podjęcie działań, których celem będzie wprowadzenie takich zmian w funkcjonowaniu jednostek systemu edukacji, aby dziecko i jego nieskrępowany rozwój były podmiotem każdej aktywności oświatowej, a znajomość i przestrzeganie jego praw gwarancją, że dobro dziecka będzie chronione w najwyższym stopniu.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo