Nowe zasady rozliczania opakowań zwrotnych

VAT od niezwróconych butelek objętych systemem kaucyjnym będzie rozliczał podmiot wprowadzający napoje do sprzedaży dokonując rocznej korekty.

Publikacja: 11.10.2023 02:00

Nowe zasady rozliczania opakowań zwrotnych

Foto: Adobe Stock

W dniu 30 sierpnia 2023 r. Prezydent podpisał ustawę z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta jest implementacją rozwiązań w zakresie traktowania odpadów i opakowań przewidzianych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (Dz. Urz. UE L 155 z 12.06.2019, str. 1).

Omawiane przepisy ustawy wprowadzają w Polsce tzw. system kaucyjny, w którym przy dystrybucji produktów w opakowaniach na napoje jednorazowego albo wielokrotnego użytku pobierana będzie kaucja zwracana w momencie zwrotu takiego opakowania lub odpadu opakowaniowego powstałego z opakowania objętego systemem kaucyjnym. Rozwiązanie to stanowi niemałą rewolucję na rynku odpadów jak i regulacji o odpadach. Wspomniane zmiany nie pozostają bez wpływu dla podatku VAT co wprost wynika z art. 3 ustawy z 13 lipca 2023 r.

Pozostało 84% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Zamów w promocji 99 zł za pierwszy miesiąc, każdy kolejny w cenie 219zł

Korzystaj z nieograniczonego dostępu m.in. do artykułów, raportów prawnych i ekonomicznych, specjalistycznych rankingów a także weekendowego wydania „Plus Minus”.
Możesz zrezygnować w każdej chwili.

Prawo dla Ciebie
Koniec abonamentu RTV. Ma go zastąpić opłata w wysokości 8-9 zł miesięcznie
Prawo karne
Prezydent Andrzej Duda ułaskawił prawicowego publicystę
Konsumenci
TSUE orzekł na korzyść frankowiczów. Co ten wyrok oznacza dla banków
Prawo dla Ciebie
Sąd rozstrzygnie spór między córką i wdową po Grzegorzu Ciechowskim
Zawody prawnicze
Adwokatura przyjęła nowe zasady wykonywania zawodu. Zmiany w etyce i zastępstwach
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja zmienia łańcuchy dostaw w okresach wysokiego popytu