Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę spółki, która spierała się z fiskusem o opodatkowanie VAT usług świadczonych na rzecz zagranicznego kontrahenta.
Konkretnie chodziło o call center. We wniosku o interpretację spółka wyjaśniła, że jest częścią międzynarodowej grupy, a w Polsce – rezydentem podatkowym i zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Głównie zajmuje się wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników. Świadczy też m.in. usługi opieki nad osobami w podeszłym wieku oraz niepełnosprawnymi.
Z wniosku wynikało, że w grupie oferuje również usługi call center, czyli porady telefoniczne. Świadczy je bezpośrednio na rzecz zainteresowanych, ale za pośrednictwem i na zlecenie zagranicznego kontrahenta.
Spółka chciała potwierdzenia, że takie usługi korzystają ze zwolnienia z VAT. Sama uważała, że tak. W jej ocenie dla możliwości skorzystania ze zwolnienia nie ma znaczenia wykonywanie usług jako podwykonawca.
Podkreśliła bowiem, że świadczy usługi opieki domowej w miejscu zamieszkania podopiecznego, z którym kontrahent, tj. opiekunki, zawiera umowę o świadczenie usług. Zdaniem spółki w jej przypadku nie mają zastosowania wyłączenia z art. 43 ust. 17 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, bo jej czynności są niezbędne do wykonania podstawowej usługi opieki świadczonej przez kontrahenta. Pomiędzy usługami istnieje związek przyczynowo-skutkowy.