Ile władzy powinny mieć instytucje UE, a ile organy krajowe? Podział kompetencji bywa istotny, gdy władze krajowe ustanawiają podatki, a zwolnienia z tych podatków bywają interpretowane jako pomoc publiczna. W sprawach pomocy naruszającej równą konkurencję pewne kompetencje ma Komisja Europejska. I tu czasem dochodzi do kolizji.
Istotny może być przyszły wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie międzynarodowej grupy kapitałowej Engie (sygn. C454/21). 4 maja rzeczniczka generalna TSUE Juliane Kokott zakwestionowała w swej opinii o niej możliwość nadmiernej ingerencji władz unijnych w kwestie podatków dochodowych.
Czytaj więcej
Redakcja „Rzeczpospolitej” po raz 17. zorganizowała ranking firm doradztwa podatkowego. Liderzy wśród doradców podatkowych to firmy Deloitte i EY.
Nie każda ulga szkodzi konkurencji
Sprawa Engie dotyczy wydawanych przez luksemburskie władze interpretacji prawa podatkowego. Przyznawały one prawo do zwolnienia z podatku dochodowego spółce dominującej w grupie przy okazji restrukturyzacji i udzielania pożyczek w grupie. W sprawie tej interweniowała KE, która uznała, że przyznanie takiej ulgi jest tzw. selektywną pomocą publiczną. Taka pomoc, faworyzująca jednych przedsiębiorców wobec innych, jest zdefiniowana w art. 107 traktatu o funkcjonowaniu UE. Daje on prawo KE do wszczęcia postępowania, by zastopować taką pomoc.
Rzeczniczka zauważyła w swej opinii, że interpretacje indywidualne prawa podatkowego same w sobie nie są niedopuszczalną pomocą państwa. Wprawdzie przy ich wydawaniu mogą zdarzyć się błędy, ale to krajowe organy podatkowe i sądy powinny rozstrzygać spory na tym tle.