Reklama

Internet kluczem do zawodowego sukcesu

Rozmowa: Dominik Batorski, socjolog

Publikacja: 12.10.2011 01:15

Internet kluczem do zawodowego sukcesu

Foto: __Archiwum__

Red

Rz: W 2015 roku na rynek trafią 2 miliardy domowych cyfrowych gadżetów, z czego 1,6 mld będzie umożliwiało łączenie się z Internetem. Czy nasze życie towarzyskie stanie się bardziej wirtualne?

Dominik Batorski: Sądzę, że to nam nie grozi. Ostatni raport Diagnozy Społecznej prof. Janusza Czapińskiego pokazuje zupełnie inne zjawisko. Okazuje się, że osoby korzystające z sieci częściej chodzą do teatru czy kina, mają też więcej przyjaciół niż ci, którzy Internetu nie używają. Tymczasem w grupie badanych, którzy kiedyś surfowali, ale przestali to robić w ciągu minionych dwóch lat, liczba kontaktów towarzyskich radykalnie spadła. Odkryliśmy też, że w przeważającej części internauci porozumiewają się drogą elektroniczną z bliskimi, a nie szukają kolejnych znajomości – wyłącznie wirtualnych. Internet jest dla nich dodatkowym kanałem komunikacji. Tylko osoby uzależnione od Internetu, a więc stosunkowo mało liczna grupa, większość życia towarzyskiego prowadzą wyłącznie w sieci.

Stały kontakt z Internetem przynosi ludziom jakieś korzyści?

Efektem bywa wzrost zarobków i częstsze awanse. Zwłaszcza wśród tych, którzy traktują Internet instrumentalnie – jako narzędzie pracy. Takim osobom łatwiej jest też znaleźć nową pracę w przypadku utraty poprzedniej. Jednak nie oznacza to, że Internet jest panaceum na bezrobocie. Może być tylko pomocą, kluczem, a nie zupełnym rozwiązaniem problemu.

Do kogo skierowane są urządzenia łączące się z Internetem?

Reklama
Reklama

Korzystają z nich przede wszystkim młodsi, bo oni częściej używają Internetu – wśród ludzi do 50. roku życia w sieci surfuje 82 proc. Jednak tendencja na rynku skłania się w stronę tworzenia tzw. sieci rzeczy i inteligentnych sprzętów dla wszystkich, które będą się komunikowały ze sobą, np. lodówki, która będzie mierzyć temperaturę i sama ją zmniejszać czy informować nas, że kończy się masło, a nie takich, w których będzie wmontowany ekran, by przy wyjmowaniu mleka też zajrzeć na jakąś stronę.

Rz: W 2015 roku na rynek trafią 2 miliardy domowych cyfrowych gadżetów, z czego 1,6 mld będzie umożliwiało łączenie się z Internetem. Czy nasze życie towarzyskie stanie się bardziej wirtualne?

Dominik Batorski: Sądzę, że to nam nie grozi. Ostatni raport Diagnozy Społecznej prof. Janusza Czapińskiego pokazuje zupełnie inne zjawisko. Okazuje się, że osoby korzystające z sieci częściej chodzą do teatru czy kina, mają też więcej przyjaciół niż ci, którzy Internetu nie używają. Tymczasem w grupie badanych, którzy kiedyś surfowali, ale przestali to robić w ciągu minionych dwóch lat, liczba kontaktów towarzyskich radykalnie spadła. Odkryliśmy też, że w przeważającej części internauci porozumiewają się drogą elektroniczną z bliskimi, a nie szukają kolejnych znajomości – wyłącznie wirtualnych. Internet jest dla nich dodatkowym kanałem komunikacji. Tylko osoby uzależnione od Internetu, a więc stosunkowo mało liczna grupa, większość życia towarzyskiego prowadzą wyłącznie w sieci.

Reklama
Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Media
„Rzeczpospolita” ze specjalnym dodatkiem z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego
Media
TVP w ogniu politycznych gier. Prognozuje aż 2 mld zł straty
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama