Reklama
Rozwiń
Reklama

Poczta rusza ze sprzedażą dekoderów

Firmy starają się zapobiec katastrofie, jaką spowodowałoby odłączenie naziemnej telewizji analogowej

Publikacja: 12.09.2012 04:32

Naziemna telewizja pozostanie jedną z najpopularniejszych

Naziemna telewizja pozostanie jedną z najpopularniejszych

Foto: Rzeczpospolita

Do pierwszych odłączeń analogowego sygnału naziemnej telewizji (czyli tej odbieranej z anteny pokojowej lub dachowej) dojdzie już 7 listopada w Lubuskiem. Osoby, które nie będą tam do tego czasu miały telewizora lub dekodera zdolnego do odbierania tej usługi w nowszej, cyfrowej technologii ani nie mają sieci kablowej czy platformy satelitarnej, stracą możliwość odbioru sygnału telewizyjnego.

Nasilają się więc akcje informowania ludzi oraz pomagania im w zakupie odpowiedniego sprzętu. W ich ramach w najbliższy poniedziałek ruszy sprzedaż dekoderów do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej za pośrednictwem Poczty Polskiej. – Klienci będą mogli wypełnić na poczcie lub u listonosza specjalny druk zamówienia, w którym określą, jaki dekoder chcą zamówić. Poczta oferuje także współpracującym z nią partnerom biznesowym możliwość pozyskiwania zamówień poprzez pocztową infolinię – podaje firma. Cena dekoderów  to 115 zł wraz z kosztami wysyłki. W ich produkcję zaangażowały się dwie firmy – Manta i Opticum. Poczta podaje, że zainteresowani podobną współpracą są producenci anten do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej.

– Dystrybutorzy dekoderów są przygotowani na sprzedaż ok. 100 tys. sztuk miesięcznie. Jeśli będzie taka potrzeba, mogą dostarczyć więcej dekoderów – mówi Michał Kanownik, dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego.

Trwają też dwie równoległe akcje informowania Polaków o całym procesie – jedną prowadzą najwięksi nadawcy telewizyjni we współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji, z drugą ruszyły sieci kablowe, bo ich zdaniem pierwsza kampania, wykorzystująca motyw znikającego sygnału telewizyjnego, może wprowadzać ich klientów w błąd. Kablarze szacują liczbę gospodarstw odbierających wyłącznie naziemną telewizję analogową na 3 mln.

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że naziemną telewizję cyfrową odbiera 15,9 proc. gospodarstw domowych (ponad 2 mln), Emitel szacuje, że mniej niż 15 proc.

Reklama
Reklama

Tam, gdzie analogowy sygnał telewizji zniknie już w tym roku (Zielona Góra, Żagań, Gdańsk, Poznań i Iława), Urząd Komunikacji Elektronicznej od lipca bada, ile gospodarstw odbiera naziemną telewizję cyfrową.

– To wielki masowy proces obejmujący całe społeczeństwo, który we wszystkich krajach przebiegał z komplikacjami. U nas nie będzie inaczej. Pytanie dotyczy tylko ich skali. Oby była jak najmniejsza, chociaż jestem gotów się założyć, że – podobnie jak w każdym innym kraju – tak i w Polsce będą osoby, którym w dniu odłączenia sygnału analogowego zgaśnie ekran telewizora mimo całej akcji informacyjnej – mówił „Rz" Jan Dworak, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która uważa, że państwo powinno dofinansowywać dekodery najbiedniejszym mieszkańcom. Rząd na razie jednak takiej decyzji nie podjął.

Do pierwszych odłączeń analogowego sygnału naziemnej telewizji (czyli tej odbieranej z anteny pokojowej lub dachowej) dojdzie już 7 listopada w Lubuskiem. Osoby, które nie będą tam do tego czasu miały telewizora lub dekodera zdolnego do odbierania tej usługi w nowszej, cyfrowej technologii ani nie mają sieci kablowej czy platformy satelitarnej, stracą możliwość odbioru sygnału telewizyjnego.

Nasilają się więc akcje informowania ludzi oraz pomagania im w zakupie odpowiedniego sprzętu. W ich ramach w najbliższy poniedziałek ruszy sprzedaż dekoderów do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej za pośrednictwem Poczty Polskiej. – Klienci będą mogli wypełnić na poczcie lub u listonosza specjalny druk zamówienia, w którym określą, jaki dekoder chcą zamówić. Poczta oferuje także współpracującym z nią partnerom biznesowym możliwość pozyskiwania zamówień poprzez pocztową infolinię – podaje firma. Cena dekoderów  to 115 zł wraz z kosztami wysyłki. W ich produkcję zaangażowały się dwie firmy – Manta i Opticum. Poczta podaje, że zainteresowani podobną współpracą są producenci anten do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama