Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w lipcu 2009 r. nałożyła na Żabkę ponad 1,5 mln zł kary za kampanię reklamową trwającą od września do końca października 2008 r. Padało w niej stwierdzenie, że zgodnie z decyzją zarządu zamykane są Żabki, co sugerowało klientom likwidację sklepów tej sieci.
Jak podaje UOKiK dopiero w drugim etapie kampanii firma wyjaśniła, że organizuje loterię promocyjną i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki. Ponadto reklamy zawierały sformułowanie, że decyzję o likwidacji podjął zarząd spółki – zazwyczaj decydujący o jej działalności. Informacje te zostały przedstawione na planszach, które sprawiały wrażenie neutralnej informacji, a nie komunikatu reklamowego. Klientom mogło to zasugerować, że w związku z zamykaniem sklepów mogą liczyć na dodatkowe promocje i rabaty, co było impulsem do odwiedzenia sklepu.
Żabka z decyzją się nie zgodziła i złożyła od niej odwołanie. Jednak Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wczoraj je oddalił i podtrzymał decyzję UOKiK. Żabka, przejęta niedawno przez fundusz Mid Europa Partners może jeszcze złożyć odwołanie do sądu apelacyjnego.