Kancelaria Pionier z siedzibą w Lublińcu świadczy pomoc prawną w zakresie reprezentowania klientów poszkodowanych głównie w wypadkach komunikacyjnych przed towarzystwami ubezpieczeniowymi, przed sądami, a także innymi podmiotami, w celu uzyskania na ich rzecz odszkodowań, zadośćuczynienia i rent, a także zwrotu kosztów leczenia i rehabilitacji. Działalność wspólników spółki polega także na pośredniczeniu pomiędzy klientami a placówkami medycznymi w zakresie uzyskania usług medycznych.
Po sygnałach od obywateli, UODO skontrolował jak w Kancelarii Pionier z siedzibą w Lublińcu przetwarzane są dane osobowe klientów i potencjalnych klientów. Zgromadzony materiał dał podstawę do oceny, że wspólnicy spółki, jako administratorzy, naruszyli przepisy o ochronie danych osobowych, poprzez przetwarzanie danych osobowych potencjalnych klientów (w tym danych wrażliwych, dotyczących stanu zdrowia) bez uzyskania ich zgody na przetwarzanie. Tym samym przetwarzali dane bez podstawy prawnej.
Czytaj więcej
Ministerstwo Sprawiedliwości opracowuje projekt ustawy, który wprowadza m.in. rozwiązania mające zapobiegać przetrzymywaniu przez kancelarie odszkodowawcze pieniędzy należnych
W jaki sposób wspólnicy pozyskiwali dane osób poszkodowanych? Na podstawie wiadomości prasowych, publikacji internetowych, w tym treści dostępnych w mediach społecznościowych, a także informacji przekazywanych lub rozpowszechnianych przez organizacje zajmujące się działalnością dobroczynną. Ale także rozmawiali np. z sąsiadami osób poszkodowanych. Na tej podstawie identyfikowali adres zamieszkania, a następnie nawiązywali bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami i składali im oferty świadczenia usług.
Podczas pierwszej rozmowy z potencjalnym klientem, osoba reprezentująca wspólników spółki prosiła go o udzielenie im ustnej zgody na pozyskanie i przetwarzanie jego danych osobowych do czasu ewentualnego zawarcia umowy o świadczenie usług. Jeżeli potencjalny klient udzielił takiej zgody, rozmowa była kontynuowana i pozyskiwane były inne, dokładniejsze dane osobowe, m.in.: imię i nazwisko, numer telefonu. W przypadku odmowy, rozmowa była przerywana.