Wzrost cen grilla zawstydza inflację. Co podrożało najbardziej

Najbardziej podrożały sosy, marynaty i przyprawy. Na zorganizowanie jednego spotkania przy grillu podczas majówki dwie trzecie Polaków chce wydać do 150 zł.

Publikacja: 24.04.2024 04:30

Ceny artykułów spożywczych na grilla są wyższe niż rok temu

Ceny artykułów spożywczych na grilla są wyższe niż rok temu

Foto: Adobe Stock

Ceny artykułów spożywczych na grilla są wyższe średnio o 3,9 proc. niż rok temu – wynika z badania UCE Research i agencji badawczej Hiper-com. To mocniej niż rynkowa średnia za marzec wynosząca 2,1 proc. i oficjalny wskaźnik inflacji konsumenckiej wynoszący 2 proc. Wygląda na to, że sieci handlowe chciały wykorzystać okazję i podniosły stawki najczęściej kupowanych z tej okazji produktów jeszcze mocniej niż reszty. Najbardziej, bo średnio o 10,8 proc. r./r., skoczyły ceny sosów, marynat i przypraw.

– Wzrost cen sosów, marynat i przypraw można przypisać kilku czynnikom. Produkty te często zawierają importowane składniki, których koszty mogły wzrosnąć z powodu droższego paliwa, zmian kursów walutowych czy problemów logistycznych – mówi Julita Pryzmont z Hiper-com Poland. – Dodatkowo zwiększone zainteresowanie kuchnią międzynarodową może podnosić popyt na te produkty, co w połączeniu z ograniczoną podażą prowadzi do wyższych cen. Również wzrost cen surowców i zmiany w polityce handlowej czy regulacjach sanitarnych mogą dodatkowo wpływać na koszty produkcji i finalne ceny dla konsumentów – dodaje.

Jest jednak drożej niż rok temu

Napoje bezalkoholowe są droższe o 8,2 proc. niż rok temu, a pieczywo o 5,1 proc. – Ceny wzrosły mocniej niż standardowych produktów, bo po pierwsze, jest to jeszcze „rozpęd” cenowy z ostatnich świąt, szczególnie jeżeli chodzi o dodatki spożywcze (ketchupy, musztardy itd.). Z drugiej strony sieci już się przygotowują do sezonu grillowego – mówi Robert Biegaj z Grupy Offerista. – Produkty na grilla jeszcze bardziej pójdą w górę, ale w kolejnym okresie, tj. tuż przed wakacjami, w okolicach połowy czerwca – dodaje.

Czytaj więcej

Sezon na grilla ruszył. Droższy niż rok temu

Sezon zapowiada się dobrze, w pierwszej połowie kwietnia Polacy kupili na Allegro dwa razy więcej grilli i akcesoriów do nich niż w tym samym okresie rok wcześniej. Tygodnie przed majówką to też widoczny na platformie duży wzrost wyszukiwań napojów, przypraw i sosów.

Jak pokazują dane platformy, najwięcej sprzedaje się za jej pośrednictwem grilli węglowych. To efekt zarówno przyzwyczajeń, jak i ceny. Średni koszt takiego grilla wynosi ok. 200 zł. Do tego dochodzą oczywiście koszty brykietów i podpałki, które – jak pokazują dane – regularnie uzupełniamy do końca lata. Na Allegro bardzo popularne są również modele gazowe, choć na te trzeba przeznaczyć już więcej z domowego budżetu. Średnia cena takiej wersji to kwota rzędu 800–1000 zł.

W kwietniu Allegro odnotowuje także wzrost zainteresowania wyposażeniem do ogrodów, które w tym roku bije rekordy popularności. Widać, że Polacy już przygotowują się do słońca i wyższych temperatur i coraz chętniej kupują meble ogrodowe oraz zabawki do wykorzystania na świeżym powietrzu, takie jak baseny i trampoliny.

Czytaj więcej

Wojna dyskontów może pomóc klientom, ale inflacja nie odpuszcza

Promocji w sklepach znów mniej

Analitycy UCE Research wskazują, że produkty niespożywcze na grilla są sporo droższe niż przed rokiem, w sumie o niemal 30 proc. Tacki poszły w górę o 86,1 proc., sztućce – o 39,7 proc., a rozpałki i węgiel – odpowiednio o 12,3 proc. i 6,7 proc.

Jednocześnie grupa BLIX wskazuje, że Polacy, którzy w majówkę zamierzają grillować, najczęściej będą chcieli zrobić zakupy w promocjach, wskazało na to 57,7 proc. Mogą się jednak rozczarować. – Spadek liczby promocji na produkty na grilla o 11 proc. rok do roku może oznaczać wyższe ceny dla konsumentów, szczególnie w sezonie grillowym. Konsumenci mogą zauważyć ograniczoną dostępność zniżek i ofert specjalnych, co może skłonić ich do poszukiwania tańszych alternatyw lub ograniczania zakupu droższych produktów – mówi Julita Pryzmont. – To z kolei może wymagać od nich bardziej przemyślanego planowania zakupów. Dla osób z ograniczonym budżetem i tych, którzy często korzystają z promocji, zmniejszenie liczby promocji może być znaczące i warto je śledzić, aby dostosować swoje strategie zakupowe – dodaje.

Czytaj więcej

Majówka nieco tańsza niż rok temu. Gdzie pojadą Polacy?

Robert Biegaj zauważa, że sieci handlowe ogólnie na wszystkie kategorie ostatnio organizują mniej promocji, ale to wcale nie oznacza, że jest ich mało lub wcale ich nie ma. – Owszem są, ale trzeba rynek obserwować, jak chce się zrobić tańsze zakupy. Jeszcze przed majówką sieci będą „bombardować” grillowymi promocjami, żeby zachęcić konsumentów – mówi ekspert. – Wszystko też oczywiście będzie zależeć od pogody. Czym szybciej zrobi się ciepło, tym oferty prędzej na rynku będą się pojawiały. I sądzę, że jeżeli ktoś będzie chciał zaopatrzyć się na grilla w promocji, to musi to zrobić odpowiednio wcześniej, bo inaczej okazja go ominie – dodaje.

Majówka da zarobić sklepom

W sumie Polacy, którzy w majówkę będą grillować, najczęściej będą chcieli wydać na to 50–100 zł, co deklaruje 34,5 proc. W sumie 66,2 proc. chce wydać do 150 zł na ten cel. – Osoby, które planują wydać do 100 zł, mogą rzeczywiście skupiać się na prostych produktach na grilla, takich jak kiełbasa czy karkówka. Te produkty są często dostępne w przystępnych cenach i są najpopularniejszym wyborem Polaków – mówi dr Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy Blix. – Ta część osób preferuje bardziej kameralne spotkania grillowe, być może w najbliższym gronie rodzinnym, co sprzyja również oszczędnościom, gdyż nie trzeba przygotowywać większej liczby dań – dodaje.

Czytaj więcej

Inflacja wprosiła się na grilla

Natomiast osoby, które chcą wydać 100–150 zł, mogą być bardziej skłonne do eksperymentowania z różnymi rodzajami mięsa lub produktów grillowych o wyższej jakości. Mogą też zainwestować trochę więcej, aby zaoferować swoim gościom większy wybór dań lub bardziej wyszukane składniki, takie jak ryby, grillowane warzywa czy szaszłyki.

Ekspert zauważa, że wysoki odsetek Polaków zainteresowanych promocjami podczas majówki sugeruje, że są oni świadomi możliwości oszczędności i chętnie korzystają z okazji cenowych. To również może wskazywać na tendencję do magazynowania produktów, szczególnie jeśli promocje obejmują wielość produktów, np. 10+10 piw gratis czy podobne oferty na kiełbasy, mięsa – część Polaków przyzwyczaiła się i oczekuje takich promocji co rok. Oczekiwanie znaczących rabatów przy zakupie większych ilości produktów sugeruje, że Polacy są gotowi przygotować się do majówkowych zakupów.

Ceny artykułów spożywczych na grilla są wyższe średnio o 3,9 proc. niż rok temu – wynika z badania UCE Research i agencji badawczej Hiper-com. To mocniej niż rynkowa średnia za marzec wynosząca 2,1 proc. i oficjalny wskaźnik inflacji konsumenckiej wynoszący 2 proc. Wygląda na to, że sieci handlowe chciały wykorzystać okazję i podniosły stawki najczęściej kupowanych z tej okazji produktów jeszcze mocniej niż reszty. Najbardziej, bo średnio o 10,8 proc. r./r., skoczyły ceny sosów, marynat i przypraw.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budżet Rodzinny
Wiedza finansowa Polaków na tróję z minusem. Jedna dziedzina wypada dramatycznie
Budżet Rodzinny
Polaków życie: budżet pod kontrolą i oszczędności
Budżet Rodzinny
W tym roku Polacy chcą oszczędzać pieniądze
Budżet Rodzinny
Wakacje kredytowe w 2024 r. Będą zmiany: nowy termin wejścia w życie i próg
Budżet Rodzinny
Nadpłacanie kredytów już tak nie kusi Polaków
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił