Kredyty frankowe: kiedy przedsiębiorca ma status konsumenta

Wykorzystywanie przez przedsiębiorcę nieruchomości na potrzeby biznesu, nie przesądza o utracie statusu konsumenta. Statusu tego nie wyłącza także świadomość prawna czy ekonomiczna kredytobiorcy.

Aktualizacja: 23.09.2021 13:24 Publikacja: 23.09.2021 13:23

Kredyty frankowe: kiedy przedsiębiorca ma status konsumenta

Foto: Adobe Stock

Jednym z najistotniejszych zagadnień mających wpływ na kształt rozstrzygnięcia w sprawach frankowych jest posiadanie przez kredytobiorców statusu konsumenta. Aktualne przepisy prawa zmierzają do pełniejszej ochrony strony słabszej w relacjach kontraktowych. Na poziomie konsument – przedsiębiorca obserwować można częstokroć nadużycie pozycji silniejszej, w tym wypadku banku. W tym aspekcie prawo polskie i europejskie zmierzają do wyrównania szans obydwu stron umowy. Interpretacja klauzul w niej zawartych powinna się odbywać w duchu ochrony praw konsumenta jako strony kontraktu, której możliwości negocjacyjne z pewnością są ograniczone, a wpływ na kształt umowy limitowany do podstawowych, niezbędnych ustaleń, jak kwota kredytu czy jego cel.

Pozostało 94% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP