Reklama
Rozwiń
Reklama

Egzaminy zawodowe: Adwokaci specjaliści mieliby podlegać weryfikacji

Członkowie palestry być może będą zdawać egzaminy z tych dziedzin prawa, które podają w rejestrze adwokatów

Aktualizacja: 26.03.2012 08:58 Publikacja: 26.03.2012 08:25

Egzaminy zawodowe: Adwokaci specjaliści mieliby podlegać weryfikacji

Foto: www.sxc.hu

– Adwokat, który chciałby informować, że jest specjalistą w jakiejś dziedzinie prawa, musiałby zdawać co dwa – trzy lata test sprawdzający jego wiedzę – mówi Jakub Jacyna, przewodniczący Komisji Etyki Zawodowej Naczelnej Rady Adwokackiej. Takie rozwiązanie, wzorowane na modelu, który funkcjonuje w Niemczech, komisja postanowiła w sobotę rekomendować Radzie. To, czy system zostanie wprowadzony, zależy właśnie od decyzji NRA.

Zgodnie z propozycją komisji koszty egzaminów ponosiliby sami adwokaci. W grę wchodzi też zmniejszenie liczby specjalizacji. W tej chwili w rejestrze adwokatów, który funkcjonuje na stronie NRA, deklarują oni do pięciu dziedzin prawa, które uważają za najważniejsze dla swojej praktyki. Po zmianach wolno byłoby podawać maksymalnie trzy specjalizacje. Mogliby je zmieniać w trakcie wykonywania zawodu

– W tej chwili informacja w rejestrze jest tylko deklaracją co do praktyki danego adwokata związanej z określonymi dziedzinami prawa. Po weryfikacji dane dotyczyłyby rzeczywistej wiedzy – uważa Jacyna. Dlatego adwokaci mogliby w ogłoszeniach dotyczących kancelarii eksponować informację, że są specjalistami np. z prawa pracy czy rodzinnego.

Mec. Jacyna zwraca uwagę, że do komisji wpływało do tej pory wiele pytań od członków palestry, czy mogą podać np. w ogłoszeniu prasowym informację o tym, że są specjalistami w jakiejś dziedzinie prawa. Jego zdaniem w chwili obecnej jest to niemożliwe. Wiedza nie jest bowiem w żaden sposób weryfikowana.

Barbara Krass, dziekan Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu i członek Krajowej Rady Radców Prawnych, ocenia propozycję zmian czekających adwokatów jako dyskusyjną. – To byłoby ponowne sprawdzanie wiedzy, bo przecież adwokaci, tak samo jak radcy, zdają egzamin zawodowy. W trakcie wykonywania zawodu przyznawane są w obu korporacjach punkty za ustawiczne szkolenie – wskazuje.

Reklama
Reklama

Podkreśla jednak, że oczywiście każdy samorząd ma prawo regulować tego typu kwestie we własnym zakresie. I dodaje, że być może zmiana polegająca na weryfikacji specjalizacji miałaby być odpowiedzią samorządu adwokackiego na coraz większą deregulację i kolejne działania związane z otwieraniem zawodów prawniczych.

– Adwokat, który chciałby informować, że jest specjalistą w jakiejś dziedzinie prawa, musiałby zdawać co dwa – trzy lata test sprawdzający jego wiedzę – mówi Jakub Jacyna, przewodniczący Komisji Etyki Zawodowej Naczelnej Rady Adwokackiej. Takie rozwiązanie, wzorowane na modelu, który funkcjonuje w Niemczech, komisja postanowiła w sobotę rekomendować Radzie. To, czy system zostanie wprowadzony, zależy właśnie od decyzji NRA.

Zgodnie z propozycją komisji koszty egzaminów ponosiliby sami adwokaci. W grę wchodzi też zmniejszenie liczby specjalizacji. W tej chwili w rejestrze adwokatów, który funkcjonuje na stronie NRA, deklarują oni do pięciu dziedzin prawa, które uważają za najważniejsze dla swojej praktyki. Po zmianach wolno byłoby podawać maksymalnie trzy specjalizacje. Mogliby je zmieniać w trakcie wykonywania zawodu

Reklama
Sądy i trybunały
Karol Nawrocki zablokował nominacje 46 sędziów. Czy prezydent mógł to zrobić?
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama