Kiedy szkoły dostaną arkusze
Jak informuje CKE, w przypadku próbnego egzaminu ósmoklasisty oraz próbnego egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych, tj. języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, szkołom zostaną udostępnione arkusze egzaminacyjne zawierające zadania wcześniej niepublikowane. Wszystkie materiały, w tym nagrania w formacie mp3 do zadań na rozumienie ze słuchu w arkuszach z języka angielskiego, zostaną w pierwszej kolejności udostępnione dyrektorom szkół za pośrednictwem systemu SIOEO oraz/lub serwisów OKE przeznaczonych dla dyrektorów szkół. O terminie i sposobie przekazania materiałów okręgowe komisje egzaminacyjne poinformują dyrektorów szkół do 15 grudnia br. Materiały do przeprowadzenia egzaminów próbnych zostaną udostępnione na tyle wcześnie, aby umożliwić dyrektorom szkół powielenie ich w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów uczestniczących w tych egzaminach w szkole.
Materiały do przeprowadzenia egzaminów próbnych zostaną również zamieszczone na stronie internetowej www.cke.gov.pl oraz na stronach internetowych okręgowych komisji egzaminacyjnych w dniu, w którym będzie przeprowadzany egzamin próbny z danego przedmiotu i o godzinie, w której ruszy egzamin, tak aby umożliwić wzięcie udziału w egzaminie próbnym absolwentom oraz uczniom, którzy z różnych względów nie będą mogli uczestniczyć w tym egzaminie w szkole.
Także zasady oceniania rozwiązań zadań będą zamieszczane na wspomnianych stronach internetowych oraz przekazywane dyrektorom szkół za pośrednictwem systemu SIOEO nastego dnia po egzaminie z danego przedmiotu, ok. godz. 10. Tylko w przypadku egzaminów zaplanowanych na 16 stycznia 2026 r. oraz 6 marca 2026 r. (piątki) zasady oceniania będą zamieszczane tego samego dnia ok. godz. 19.
Egzamin próbny bez wpływu na ocenę śródroczną
„Próbne egzaminy powinny być przeprowadzone wyłącznie w celu informacyjnym, tj. umożliwienia uczniom pracy z arkuszem egzaminacyjnym w czasie przeznaczonym na rozwiązanie zadań na egzaminie, oraz diagnostycznym, tj. zidentyfikowania wiadomości i umiejętności, które dany uczeń opanował już w stopniu zadowalającym, oraz wiadomości i uródmiejętności, które wymagają jeszcze doskonalenia” – podkreśla CKE w komunikacie. Dlatego za nieuzasadnione CKE uważa wystawianie ocen wyrażonych liczbą lub literą – w ramach oceniania bieżącego – na podstawie wyników egzaminu próbnego z poszczególnych przedmiotów uzyskanych przez danego ucznia.