Reklama
Rozwiń

Ósmoklasiści 2025: lepszy język polski, słabsza matematyka. Co mówią wyniki egzaminów?

W piątek 4 lipca Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wstępne wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty. Jakie można wyciągnąć z nich wnioski?

Publikacja: 04.07.2025 17:39

Ósmoklasiści 2025: lepszy język polski, słabsza matematyka. Co mówią wyniki egzaminów?

Egzamin ósmoklasisty 2025

Foto: katherine_gee

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Uczniowie klas VIII zmierzyli się w maju z trzema obowiązkowymi przedmiotami: językiem polskim, matematyką i językiem obcym nowożytnym. Najlepiej poradzili sobie z językiem francuskim, angielskim i… rozpoznawaniem związków frazeologicznych. Zdecydowanie trudniej było z interpunkcją, geometrią i tłumaczeniem zdań na angielski.

Kto przystąpił do egzaminu?

W maju 2025 roku do egzaminu ósmoklasisty przystąpiło około 362 200 uczniów szkół podstawowych (czyli około 97% wszystkich uprawnionych). W tej grupie znalazło się około 13 tysięcy obywateli Ukrainy – część z nich przystępowała do egzaminu w wersjach dostosowanych językowo lub funkcjonalnie. Co istotne, uczniowie ci byli zwolnieni z obowiązku zdawania języka polskiego, ale 5 384 osób zdecydowało się przystąpić do tego egzaminu dobrowolnie.

Czytaj więcej

Ósmoklasiści poznali wyniki egzaminów. Wiadomo, jak im poszło

Język polski: całkiem nieźle

Średni wynik z języka polskiego to 64% możliwych do zdobycia punktów. Uczniowie dobrze poradzili sobie z analizą tekstów literackich i kulturowych. Najłatwiejsze okazało się zadanie sprawdzające znajomość związków frazeologicznych. Aż 94% uczniów prawidłowo rozpoznało, że powiedzenie „Co dwie głowy, to nie jedna” najlepiej oddaje myśl Arystotelesa o współpracy.

Najwięcej trudności sprawiło natomiast zadanie z interpunkcji. Tylko 23% uczniów poprawnie uzupełniło krótką notatkę brakującymi przecinkami. Problemem okazała się znajomość zasad wtrąceń oraz złożonych zdań współrzędnych i podrzędnych.

Matematyka: klasyczna pięta achillesowa

Średni wynik z matematyki to zaledwie 50%. Najlepiej uczniowie poradzili sobie z zadaniami z podstawowej arytmetyki. Przykładowo: aż 83% poprawnie obliczyło czas przejazdu rowerzysty na podstawie podanych danych.

Znacznie trudniejsze było zadanie z geometrii płaskiej, polegające na obliczeniu pola czworokąta w kwadracie podzielonym na mniejsze części. Wymagało ono wyboru skutecznej strategii i logicznego myślenia przestrzennego. Tylko 26% uczniów zdobyło za to zadanie komplet punktów.

Języki obce: prym wiedzie francuski, ale większość zdawała angielski

Do egzaminu z języka obcego nowożytnego przystąpiło 362 142 uczniów. Niemal wszyscy (97,3%) wybrali język angielski. Średni wynik w tym przypadku to 70%. Najlepiej wypadły zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu (średnio 75%), a także z rozumienia tekstów pisanych (72%).

Najtrudniejsze okazało się zadanie 13., polegające na tłumaczeniu fragmentów zdań na język angielski. Średni wynik to tylko 35%, a największym problemem było zastosowanie czasownika „widzieć” w czasie przeszłym (poprawnie rozwiązało to jedynie 26% uczniów).

Ciekawostką są wyniki z innych języków: uczniowie zdający język francuski uzyskali średnio aż 87%, hiszpański – 67%, niemiecki – 61%, rosyjski – 65%, a włoski – 60%.

Jak interpretować wyniki?

Każdy uczeń otrzyma wynik procentowy oraz wynik centylowy. Pierwszy pokazuje, ile punktów zdobył, a drugi – jak jego wynik wypada na tle rówieśników w całym kraju. Przykładowo: 80% z języka polskiego może oznaczać, że wynik ucznia był lepszy niż 84% zdających.

Wnioski i rekomendacje

Choć szczegółowa analiza zostanie opublikowana we wrześniu, już teraz widać wyraźnie, które umiejętności wymagają większego wsparcia ze strony nauczycieli i systemu edukacji: interpunkcja w języku polskim, zadania problemowe w matematyce oraz znajomość struktur gramatycznych w języku angielskim.

Jak zauważa dr hab. Robert Zakrzewski, dyrektor CKE, dane te powinny być podstawą do przemyśleń i działań szkół: „Analiza wyników poszczególnych zadań w gronie nauczycieli może stać się punktem wyjścia do lepszego przygotowania przyszłych ósmoklasistów”.

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Uczniowie klas VIII zmierzyli się w maju z trzema obowiązkowymi przedmiotami: językiem polskim, matematyką i językiem obcym nowożytnym. Najlepiej poradzili sobie z językiem francuskim, angielskim i… rozpoznawaniem związków frazeologicznych. Zdecydowanie trudniej było z interpunkcją, geometrią i tłumaczeniem zdań na angielski.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Sądy i trybunały
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Uchwała TK
Prawo w Polsce
Trybunał Konstytucyjny: mniej religii w szkołach jest bezprawne
W sądzie i w urzędzie
Dziedziczenie nieruchomości: prostsze formalności dla nowych właścicieli
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono