Reklama

Ósmoklasiści poznali wyniki egzaminów. Wiadomo, jak im poszło

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w piątek wyniki egzaminów ósmoklasisty, które odbyły się w maju. - Wyniki są dobre - ocenił dyrektor CKE.

Publikacja: 04.07.2025 11:55

Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 21 im. Orląt Lwowskich w Gorzowie Wielkopolskim

Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 21 im. Orląt Lwowskich w Gorzowie Wielkopolskim

Foto: PAP/Lech Muszyński

Od godz. 8:30 uczniowie mogą logować się na swoje konta w Zintegrowanym Interfejsie Użytkownika (ziu.gov.pl), by sprawdzić, jak poszedł im egzamin. Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała również ogólnodostępne dane, przedstawiające rozkład wyników w całym kraju. 

Jak poszło uczniom ostatnich klas podstawówek? Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, prof. Robert Zakrzewski ocenił w rozmowie z radiem RMF FM, że wyniki są dobre. - Są porównywalne z tymi z poprzednich lat, choć nie porównywałbym ich do końca, bo narzędzia zmieniły się, były też inne warunki egzaminu. Różnica dotyczy choćby tego, że wróciliśmy do całej podstawy programowej po przerwie spowodowanej pandemią - zaznaczył dyrektor CKE. 

Średnie wyniki egzaminu ósmoklasisty w 2025 roku prezentują się następująco: 64 proc. z języka polskiego, 50 proc. z matematyki oraz 70 proc. z języka angielskiego. Dla porównania w ubiegłym roku wyglądały one następująco: 61 proc. - język polski, 52 proc. - matematyka oraz 66 proc. - angielski.

Czytaj więcej

Egzaminy ósmoklasisty 2025: Kiedy są i ile trwają? Czy można ich nie zdać?

Wyniki egzaminu ósmoklasisty. Związki frazeologiczne na plus, interpunkcja na minus

Jak czytamy w materiałach CKE, „wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że z języka polskiego uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność rozpoznawania w wypowiedziach związków frazeologicznych, rozumienia ich znaczenia oraz poprawnego stosowania w wypowiedziach. Z matematyki uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność obliczania czasu przy danej drodze i prędkości. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści, którzy przystąpili do egzaminu z języka angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego rozumienie tekstów pisanych”.

Reklama
Reklama

A z czym ósmoklasiści mieli największej problemy? „Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom zadanie z zakresu kształcenia językowego, które sprawdzało umiejętność poprawnego używania znaków interpunkcyjnych. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte z geometrii płaskiej, którego rozwiązanie wymagało umiejętności obliczania pola wielokąta metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów. W przypadku języka angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych” - podaje CKE. 

Czytaj więcej

Egzamin 8-klasisty: jedyny test, którego nie można poprawić

Czy egzaminu ósmoklasisty można nie zdać?

Przypomnijmy, iż główna sesja tegorocznych egzaminów ósmoklasisty odbyła się w dniach 13-15 maja. Przystąpiło do nich ok. 362 200 spośród 374 2015 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 97%), w tym ok. 13 070 uczniów z Ukrainy.

Egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać – nie ma określonego minimalnego wyniku, który należy zdobyć. Warto jednak podkreślić, że jest on obowiązkowy, podejść do niego musi każdy uczeń. Jest to warunek ukończenia szkoły podstawowej.

Czytaj więcej

Egzamin ósmoklasisty. Wyniki gorsze niż przed rokiem. Lepsze tylko z jednego przedmiotu

Od godz. 8:30 uczniowie mogą logować się na swoje konta w Zintegrowanym Interfejsie Użytkownika (ziu.gov.pl), by sprawdzić, jak poszedł im egzamin. Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała również ogólnodostępne dane, przedstawiające rozkład wyników w całym kraju. 

Jak poszło uczniom ostatnich klas podstawówek? Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, prof. Robert Zakrzewski ocenił w rozmowie z radiem RMF FM, że wyniki są dobre. - Są porównywalne z tymi z poprzednich lat, choć nie porównywałbym ich do końca, bo narzędzia zmieniły się, były też inne warunki egzaminu. Różnica dotyczy choćby tego, że wróciliśmy do całej podstawy programowej po przerwie spowodowanej pandemią - zaznaczył dyrektor CKE. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Cudzoziemcy
Nielegalni migraci z Afganistanu dostaną od państwa zadośćuczynienie
Prawo karne
Trzej lekarze usłyszeli wyrok w głośnej sprawie śmierci Izabeli z Pszczyny
Sądy i trybunały
Manowska: zawiadomiłam prokuraturę, nie można dopisywać niczego do uchwały
Biznes
Dostępność cyfrowa - nowe przepisy o e-handlu zmienią internetowy biznes
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Ubezpieczenia i odszkodowania
mObywatel z długo oczekiwaną funkcją dla kierowców
Reklama
Reklama