Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA
To ostatni taki okres – później specjalne rozwiązania mają zostać wygaszone, a szkoły i samorządy mają wrócić do standardowych procedur obsługi cudzoziemców. Projekt ustawy przygotowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji trafił właśnie do wykazu prac legislacyjnych rządu.
Czytaj więcej
Znajomość języka polskiego jest kluczowa dla powodzenia edukacyjnego, a mimo to tylko 36 proc. uc...
Cztery lata doświadczeń
W uzasadnieniu projektu podkreślono, że po niemal czterech latach od wybuchu wojny sytuacja uchodźców w Polsce znacząco się ustabilizowała. Większość z nich znalazła pracę, a dzieci od dłuższego czasu uczą się w polskich szkołach, często w klasach integracyjnych. Samorządy i instytucje edukacyjne – jak wskazuje MSWiA – wypracowały już sprawne procedury przyjmowania nowych uczniów bez konieczności stosowania szczególnych rozwiązań ustawowych.
Resort zwraca jednak uwagę, że dalsze utrzymywanie specustawy mogłoby prowadzić do sytuacji, w której uczniowie z Ukrainy byliby traktowani inaczej niż inni cudzoziemcy. Stąd decyzja, by wygaszanie przepisów przeprowadzić stopniowo.