Uproszczenie i skrócenie czasu rejestracji – taki jest cel przygotowanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii przepisów. Wynika z nich, że za dwa lata wnioski o założenie firmy będą mogły być składane tylko on-line.
- To kolejny krok w kierunku elektronizacji kontaktów z urzędami. Moim zdaniem dobry i konieczny – mówi Przemysław Ruchlicki, zastępca dyrektora Biura Polityki Gospodarczej w Krajowej Izbie Gospodarczej. – Elektroniczna rejestracja przyspieszy proces zakładania firmy, powinna też wyeliminować błędy, jakie pojawiają się przy wnioskach papierowych. Proces elektronicznych zgłoszeń jest bezpieczny dla przedsiębiorców, nie widzę zagrożeń wynikających z trybu on-line – podkreśla Przemysław Ruchlicki.
Elektroniczne wnioski do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) można wysyłać już teraz. Ale można też składać je papierowo w urzędzie gminy albo przesyłać pocztą. I prawie 40 proc. przedsiębiorców korzysta z tych możliwości.
– Faktycznie, są takie branże, w których sprawy urzędowe załatwia się osobiście. Obowiązkowa elektronizacja może więc dla niektórych być pewnym utrudnieniem, szczególnie na początku. Generalnie jednak złożenie internetowego wniosku do CEIDG nie powinno być dla przedsiębiorców barierą nie do przejścia - mówi Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w InFakt. Przypomina, że w CEIDG nie tylko rejestrujemy działalność, ale także zgłaszamy się do ZUS oraz GUS, wybieramy formę opodatkowania, składamy zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. – Elektroniczne formularze prowadzą przedsiębiorcę za rękę, system działa sprawnie. Oczywiście wniosek trzeba podpisać, najczęściej jest to robione przez profil zaufany, jego założenie też jest możliwe elektronicznie – tłumaczy Piotr Juszczyk.
Czytaj więcej
Rząd pracuje nad ustawą, która ułatwi życie wspólnikom spółek cywilnych - rejestracja i publikacja informacji o spółce będzie możliwa w jednym miejscu. Projekt wprowadzi też obowiązek składania wniosków o wpis w CEIDG wyłącznie drogą elektroniczną.