Firma tylko online. Przedsiębiorca musi mieć internet

Papier idzie do lamusa, przedsiębiorca nie załatwi wpisu do ewidencji w gminie, wszystko będzie on-line.

Publikacja: 19.09.2022 17:41

Firma tylko online. Przedsiębiorca musi mieć internet

Foto: Adobe Stock

Uproszczenie i skrócenie czasu rejestracji – taki jest cel przygotowanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii przepisów. Wynika z nich, że za dwa lata wnioski o założenie firmy będą mogły być składane tylko on-line.

- To kolejny krok w kierunku elektronizacji kontaktów z urzędami. Moim zdaniem dobry i konieczny – mówi Przemysław Ruchlicki, zastępca dyrektora Biura Polityki Gospodarczej w Krajowej Izbie Gospodarczej. – Elektroniczna rejestracja przyspieszy proces zakładania firmy, powinna też wyeliminować błędy, jakie pojawiają się przy wnioskach papierowych. Proces elektronicznych zgłoszeń jest bezpieczny dla przedsiębiorców, nie widzę zagrożeń wynikających z trybu on-line – podkreśla Przemysław Ruchlicki.

Elektroniczne wnioski do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) można wysyłać już teraz. Ale można też składać je papierowo w urzędzie gminy albo przesyłać pocztą. I prawie 40 proc. przedsiębiorców korzysta z tych możliwości.

– Faktycznie, są takie branże, w których sprawy urzędowe załatwia się osobiście. Obowiązkowa elektronizacja może więc dla niektórych być pewnym utrudnieniem, szczególnie na początku. Generalnie jednak złożenie internetowego wniosku do CEIDG nie powinno być dla przedsiębiorców barierą nie do przejścia - mówi Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w InFakt. Przypomina, że w CEIDG nie tylko rejestrujemy działalność, ale także zgłaszamy się do ZUS oraz GUS, wybieramy formę opodatkowania, składamy zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. – Elektroniczne formularze prowadzą przedsiębiorcę za rękę, system działa sprawnie. Oczywiście wniosek trzeba podpisać, najczęściej jest to robione przez profil zaufany, jego założenie też jest możliwe elektronicznie – tłumaczy Piotr Juszczyk.

Czytaj więcej

Rejestracja działalności gospodarczej tylko online, więcej danych w CEIDG

Tradycjonalistów Ministerstwo Rozwoju uspokaja – rezygnacja z papieru będzie stopniowa. Elektroniczne wnioski o rozpoczęcie działalności gospodarczej mają być obowiązkowe od 1 października 2024 r. Pozostałe - o zawieszenie, wznowienie, zakończenie działalności bądź zmianę wpisu – będą jeszcze przyjmowane w postaci papierowej do 1 października 2026 r.

- Nie obawiam się wniosków on-line, biura księgowe są na to przygotowane - mówi Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting. Dodaje, że przy okazji zmian można uprościć formularze, a także doprecyzować pozycje, które budzą wątpliwości, np. stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Ministerstwo Rozwoju podkreśla, że digitalizacja wniosków do CEIDG to część szerszego procesu elektronizacji. W przyszłym roku wszystkie kontakty przedsiębiorców z ZUS odbywać się będą za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), natomiast od 1 października 2026 r. obowiązkowy będzie adres do doręczeń elektronicznych.

- Już niedługo prowadzenie działalności bez internetu będzie niemożliwe – podsumowuje Piotr Juszczyk.

Projekt przewiduje też inne zmiany. Na przykład uproszczenia przy rejestracji spółki cywilnej czy rozszerzenie zakresu informacji publikowanych w CEIDG, m.in. o pełnomocnikach. A także większą integrację z innymi systemami teleinformatycznymi, np. prowadzonymi przez Ministerstwo Finansów. Nowe przepisy zakładają też możliwość publikowania w CEIDG danych przestrzennych, które są dostępne w serwisie geoportal.gov.pl. Projektodawcy podkreślają, że konieczna jest weryfikacja i uporządkowanie danych adresowych firm. – Miejmy nadzieję, że chodzi tylko o sprawdzanie adresów, a nie o zbieranie danych na potrzeby jakichś nowych podatków – mówi Przemysław Ruchlicki.

Piotr Juszczyk przypomina, że przy zgłoszeniu rejestracyjnym VAT skarbówka weryfikuje, czy przedsiębiorca ma tytuł prawny do nieruchomości, którą podał jako miejsce prowadzenia firmy. Potrzebny jest akt notarialny albo umowa najmu. – Zapewne dane z geoportalu także się urzędnikom przydadzą. Z projektu wynika jednak, że przedsiębiorca może się sprzeciwić ich publikowaniu w CEIDG – podkreśla Piotr Juszczyk.

Etap legislacyjny: konsultacje publiczne

Czytaj więcej

Tomasz Pietryga: Koniec magii urzędu

Uproszczenie i skrócenie czasu rejestracji – taki jest cel przygotowanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii przepisów. Wynika z nich, że za dwa lata wnioski o założenie firmy będą mogły być składane tylko on-line.

- To kolejny krok w kierunku elektronizacji kontaktów z urzędami. Moim zdaniem dobry i konieczny – mówi Przemysław Ruchlicki, zastępca dyrektora Biura Polityki Gospodarczej w Krajowej Izbie Gospodarczej. – Elektroniczna rejestracja przyspieszy proces zakładania firmy, powinna też wyeliminować błędy, jakie pojawiają się przy wnioskach papierowych. Proces elektronicznych zgłoszeń jest bezpieczny dla przedsiębiorców, nie widzę zagrożeń wynikających z trybu on-line – podkreśla Przemysław Ruchlicki.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów