Jednocześnie jednak – jak wskazało Ministerstwo Sprawiedliwości – do zleceniobiorców należy również stosować odpowiednio kwotę wolną od potrąceń. Ustala się ją w wysokości minimalnej płacy należnej pracownikom, po odpowiednim zmniejszeniu proporcjonalnie do liczby godzin świadczenia usług w danym miesiącu w porównaniu do wymiaru czasu pracy obowiązującego pracowników w tym miesiącu. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule „Od 2019 r. zarobki zleceniobiorców silniej chronione" ("Rz" z 3 stycznia 2019 r.).
Od stycznia br. cywilna egzekucja obejmuje zatem całość przychodów ze zlecenia wyłącznie wtedy, gdy zostały osiągnięte jako pojedyncze, nieperiodyczne.
Administracja tak samo
Analogicznych zmiany nie wprowadzono w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Powstało zatem pytanie, czy w przypadku, gdy egzekucję będzie prowadził organ egzekucji administracyjnej (np. naczelnik US z tytułu zaległości w podatkach lub dyrektor oddziału ZUS – przy długu składkowym), zarobki zleceniobiorcy będą słabiej chronione niż w procedurze cywilnej.
Jak wynika ze stanowiska resortu finansów, wynagrodzenie w rozumieniu przywołanej ustawy obejmuje wszelkie dochody ze wszystkich tytułów związanych ze świadczeniem pracy. Tym samym, zdaniem resortu, przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zapewniają ochronę przychodów zleceniobiorców, mimo braku analogicznej regulacji do art. 833 § 21 k.p.c. – patrz ramka.
Stanowisko Ministerstwa Finansów z 3 stycznia 2019 r. w sprawie egzekucji administracyjnej
W zakresie ochrony przychodów z tytułu umów zlecenia w egzekucji administracyjnej wskazać należy na definicję wynagrodzenia za pracę zawartą w art. 1a pkt 17 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie z tym przepisem przez wynagrodzenie należy rozumieć wynagrodzenia oraz niewyłączone spod egzekucji inne świadczenia pieniężne związane z pracą lub funkcją wykonywaną przez zobowiązanego na podstawie stosunku pracy oraz innej podstawie, jeżeli z tego tytułu otrzymuje on okresowe świadczenia pieniężne. Wynagrodzenie za pracę w ujęciu tej definicji stanowi nie tylko wszelkie wynagrodzenie przysługujące pracownikowi od pracodawcy, u którego jest zatrudniony, ale także wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia i dochody z innych tytułów związanych ze świadczeniem pracy. Termin „wynagrodzenie" w tej ustawie jest rozumiany szerzej niż wynagrodzenie, które wynika z przepisów Kodeksu pracy. Ponadto wskazać należy na przepis art. 72 § 2 tej ustawy, który reguluje sposób postępowania pracodawcy w przypadku zmiany stosunku pracy, nawiązania nowego, a także przejęcia pracodawcy przez innego pracodawcę, wymieniając obok stosunku pracy również zlecenie. W konsekwencji należy uznać, że przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zapewniają ochronę przychodów zleceniobiorców pomimo braku analogicznej regulacji do art. 833 § 21 Kodeksu postępowania cywilnego.