W środę Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną spółki, która spierała się z fiskusem o moment rozliczenia VAT przy bonusach.
Czytaj także: Czy bonusy wypłacane klientom za zawarcie umowy najmu są opodatkowane VAT
Z wniosku o interpretację wynikało, że firma jest autoryzowanym dilerem jednej z marek samochodowych. Zgodnie z systemem marż i bonusów dilerom przysługują miesięczne, kwartalne, roczne marże oraz bonusy. Podatniczka wyjaśniła, że jest to m.in. bonus jakościowy CSI wypłacany na podstawie faktury zbiorczej wystawionej po zakończeniu każdego kwartału i podsumowaniu oraz zatwierdzeniu wyników poszczególnych dilerów.
Diler uważał, że jako datę wykonania usługi powinien wskazać dzień, w którym otrzymuje informację o zatwierdzeniu przyznanego bonusu i jego wysokości, na podstawie której wystawia fakturę VAT. Na wystawionej fakturze sprzedaży chciał więc podawać datę wykonania usługi zgodną z datą otrzymania informacji.
Fiskus się na to nie zgodził. Stwierdził, że świadczone usługi nie będą miały charakteru ciągłego. W konsekwencji obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania usług, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Przy czym zdaniem urzędników dla oceny momentu powstania obowiązku podatkowego w opisanym przypadku nie ma znaczenia, jakie dokumenty są potrzebne i przez kogo sporządzone, czy też zweryfikowane, aby wynagrodzenie było ustalone. Fiskus podkreślił, że trudności natury technicznej nie mogą wpływać na prawidłowość rozliczenia VAT i przeszkadzać w prawidłowym wypełnianiu obowiązku podatkowego.