Rada Miejska w Cz. w uchwale określającej pensję burmistrza obok wynagrodzenia zasadniczego, dodatków funkcyjnego, specjalnego oraz za wieloletnią pracę, przyznała mu także dodatek specjalny w związku z wakatem na stanowisku zastępcy burmistrza. Powołała się przy tym na art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z tym przepisem, pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może być przyznany dodatek specjalny. Za zwiększenie obowiązków służbowych uznano właśnie wykonywanie obowiązków i zadań zastępcy burmistrza.
Czytaj także: Czy wójt może zrezygnować z zastępcy
Dwa rodzaje dodatków
Przyznanie dodatku specjalnego zakwestionował w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewoda. Wskazał, że ustawa o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) rozróżnia dwa rodzaje dodatków specjalnych. Pierwszym z nich jest dodatek specjalny określony w art. 36 ust. 3 u.p.s., stanowiący obligatoryjny składnik wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty oraz marszałka województwa. Drugim natomiast jest dodatek, o którym mowa w art. 36 ust. 5 u.p.s. Dodatek ten ma charakter fakultatywny, a warunkiem jego przyznania jest zaistnienie określonych przesłanek, tj. okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. Jednak w ocenie wojewody, ten drugi rodzaj dodatku nie przysługuje wójtowi, burmistrzowi czy prezydentowi miasta. Im przysługuje tylko pierwszy rodzaj dodatku, i jest on dla nich obligatoryjny.
Burmistrz – pracownik samorządowy
W skardze do sądu na rozstrzygnięcie wojewody rada miejska zarzuciła, że interpretacja, wykluczająca przyznanie dodatku specjalnego z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań burmistrzowi jest błędna. Jak przekonywał przedstawiciel samorządu, możliwość przyznania dodatku specjalnego burmistrzowi wynika przede wszystkim z wykładni językowej art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych, ale również z racjonalności prawodawcy. Sens językowy nie powinien nasuwać żadnych wątpliwości, wskazuje się bowiem wyraźnie, iż dodatek ten może zostać przyznany pracownikowi samorządowemu. Jak dodano, definicja legalna pracowników samorządowych ujęta jest w art. 4 ustawy i zgodnie z nią za pracownika samorządowego uznać należy również burmistrza.
– Gdyby intencją ustawodawcy było wprowadzenie rozróżnienia, którym pracownikom samorządowym może zostać przyznany ten dodatek, a którym nie może, to takiego rozróżnienia by dokonał, tym bardziej, że dokonał takiego zróżnicowania w art. 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych – przekonywał przedstawiciel rady miejskiej.