Lewica chce CPK. Robert Biedroń: Pozwoli staruszce dojechać do lekarza

- Lewica popiera budowę CPK, czekamy na deklarację premiera Donalda Tuska. Albo wóz, albo przewóz - powiedział europoseł Robert Biedroń podkreślając, że do każdego powiatu w Polsce powinna dojeżdżać kolej, a do każdej gminy - autobus.

Publikacja: 10.05.2024 14:01

Robert Biedroń

Robert Biedroń

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

zew

Politycy Lewicy zorganizowali konferencję prasową na Polach Mokotowskich w Warszawie, gdzie w latach 1910-1947 funkcjonowało lotnisko. - Z tego miejsca ok. 100 lat temu startowały samoloty, to było główne lotnisko naszej stolicy - powiedział europoseł Robert Biedroń.

- Jesteśmy dzisiaj w miejscu symbolicznym, ale także w dniu symbolicznym. Dzisiaj premier Donald Tusk zmienia ludzi władzy - dodał, odnosząc się do rekonstrukcji rządu i ogłoszenia nazwisk nowych ministrów. Biedroń ocenił, że Tusk "podjął cztery ważne decyzje, które będą dobre dla Polski".

- A my jako Lewica dzisiaj podejmujemy ważną decyzję dotyczącą milionów ludzi, którzy czekają na ważną decyzję także tej władzy dotyczącą Centralnego Portu Komunikacyjnego i całej tej infrastruktury otoczenia CPK - mówił.

Czytaj więcej

Czy CPK powstanie? Kiedy? Maciej Lasek podał konkretną datę

Robert Biedroń: W imieniu Lewicy - "tak" dla CPK

- Chciałem w imieniu Lewicy zadeklarować, że my będziemy pilnowali dalszego rozwoju CPK. Chcemy CPK, "tak" dla CPK. Wierzymy w ten projekt, który oczywiście potrzebuje korekty i to chyba jest najważniejsze - oświadczył Robert Biedroń.

Współprzewodniczący Nowej Lewicy przywołał słowa Macieja Laska, pełnomocnika rządu ds. CPK Centralnego Portu Komunikacyjnego, wiceministra funduszy i polityki regionalnej, posła Platformy Obywatelskiej, który w piątek rano w rozmowie z Polsat News mówił, że obecna władza "urealnia" projekt CPK "przed podjęciem końcowej decyzji".

17 milionów ludzi, którzy nie mają dzisiaj dostępu do transportu publicznego, zasługuje na to, żeby do każdego powiatu docierała regularnie kolej, żeby do każdej gminy docierał regularnie autobus.

Robert Biedroń

- My też chcemy urealnienia tego projektu. Patrząc na Bizancjum, jakie wokół CPK zbudowała poprzednia władza, Zjednoczona Prawica, na pewno taki projekt w takiej formule nie mógł być kontynuowany. Kiedy Zjednoczona Prawica na lewo i prawo szastała publicznymi pieniędzmi w tej sprawie, my w tej sprawie protestowaliśmy - kontynuował.

Biedroń zaznaczył, że koszt CPK jest szacowany na 155 mld zł. - Chcemy tego projektu, ale on musi być urealniony. Będziemy walczyli o ten projekt także dlatego, że wierzymy głęboko - a Lewica zawsze wspierała walkę z wykluczeniem transportowym - że te 17 milionów ludzi, którzy nie mają dzisiaj dostępu do transportu publicznego, zasługuje na swoją godność, na to, żeby do każdego powiatu docierała regularnie kolej, żeby do każdej gminy docierał regularnie autobus - mówił polityk.

Czytaj więcej

Orędzie w rocznicę wejścia do UE. Prezydent Duda mówił o CPK, cytował papieża

- Jeżeli chcemy tego CPK, to właśnie z takiej perspektywy, żeby wyrównywać szanse w całej Polsce, żeby to nie była ponownie gigantomania władzy - dodał. - Żeby to był realny projekt, który pozwoli staruszce dojechać do lekarza, młodym ludziom dojechać do szkoły, pracownikom i pracownicom dojechać do pracy, a ludziom bezpiecznie, tanio i ekologicznie się komunikować. W tej sprawie Lewica będzie zawsze na tak - powiedział Biedroń.

Lider Nowej Lewicy wspomniał o sondażu IBRiS dla "Wydarzeń" Polsatu, z którego wynika, że za budową CPK opowiada się większość (61,1 proc.) ankietowanych, a przeciwnego zdania jest 21,4 proc. Biedroń ocenił, iż sondaż ten "pokazuje jasno i wyraźnie: Polki i Polacy chcą tej inwestycji". - A więc do roboty. Czekamy na deklaracje nie tylko ministra Laska, ale przede wszystkim premiera Donalda Tuska. Albo wóz, albo przewóz - podkreślił.

To także projekt linii kolejowych, które docierają w wielu miejscach do granicy kraju. To szansa na rozwój transgranicznego transportu kolejowego. Musimy to zrobić teraz.

Paulina Matysiak

- Jesteśmy za CPK, wspieramy ten projekt i wszystkie ręce na pokład, żeby jak najszybciej ruszyły prace racjonalne, dostosowane do potrzeb mieszkańców i mieszkanek naszego kraju - dodał.

Czytaj więcej

Krzysztof Gawkowski o CPK. „Ta inwestycja może być kontynuowana”

Paulina Matysiak: Potrzebujemy nowego przesiadkowego hubu lotniczego i kolei

Na konferencji głos zabrała też Paulina Matysiak z partii Razem. - Potrzebujemy nowego hubu przesiadkowego lotniczego, o tym mówią wszystkie ekspertyzy, które były realizowane od kilkunastu w zasadzie lat - powiedziała. Zaznaczyła, że CPK to nie tylko lotnisko. - To także bardzo ambitny projekt rozbudowy sieci kolejowej - sieci kolejowej dużej prędkości, nowoczesnej - dodała.

Zdaniem Matysiak, już zrealizowana powinna być tzw. linia "Y", czyli połączenie między Warszawą i Łodzią, rozgałęziające się na Wrocław i Poznań. - Ta linia pozwoli mieszkańcom tych miast szybko i sprawnie się przemieszczać - mówiła posłanka. Dodała, że projekt CPK i "szprych", które prowadzą do lotniska, to także "możliwość dojazdu do nowych miejsc, tam, gdzie kolei nie ma". Paulina Matysiak oceniła, że rozbudowa kolei w ramach CPK to również szansa "na rozwój transgranicznego transportu kolejowego". - I my to musimy zrobić teraz, żeby za kilkadziesiąt lat nie zastanawiać się, jak łatać dziury na kolejowej mapie Europy - przekonywała.

Polityka
Donald Tusk podsumował pierwszy rok rządu. „Wiemy, jakie są priorytety”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Polityka
Sondaż: Jak wielu Polaków jest rozczarowanych Donaldem Tuskiem?
Polityka
Piotr Serafin dla „Rzeczpospolitej”: Unijny budżet to polityka zapisana w cyfrach
Polityka
Były szef RARS ma jednak szansę na list żelazny. Sąd podważa sprzeciw prokuratora
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Polityka
Hołownia w Helsinkach, czyli cała naprzód na północ