Pomoc na cyfrowe udostępnienie nauki
W ramach konkursu dopuszcza się zarówno projekty, w których wystąpi pomoc publiczna, jak i te, w których ona nie wystąpi. Zasady udzielania tej pomocy reguluje niedawno wydane rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 21 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis (patrz podstawa prawna). Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia wsparcie udzielane w ramach dofinansowania może stanowić:
- pomoc de minimis i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013,
- regionalną pomoc inwestycyjną i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozdz. I i art. 14 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014,
- pomoc na szkolenia, udzielaną zgodnie z warunkami określonymi w rozdz. I i art. 31 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
O tym, czy w ramach realizowanego projektu wystąpi pomoc publiczna, wnioskodawcy muszą zdecydować przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, bo kryterium zgodności z prawem pomocy publicznej jest formalnym kryterium dostępu tak/nie i niespełnienie go skutkuje odrzuceniem wniosku o dofinansowanie. Kluczowym pytaniem jest sposób, w jaki będzie wykorzystywana zakupiona infrastruktura i wytworzone dzięki niej cyfrowe zasoby. Aby dofinansowanie było pomocą publiczną, musi spełniać łącznie wszystkie przesłanki wskazane w art. 107 ust. 1 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z nim pomocą publiczną jest przysporzenie dokonywane przez państwo lub z jego źródeł (przy wykorzystaniu jego zasobów), stanowiące selektywną ekonomiczną korzyść, zakłócające lub mogące zakłócić konkurencję oraz wpływające na warunki wymiany handlowej między państwami członkowskimi.
Katalog wydatków kwalifikowanych zawarty w ww. rozporządzeniu (§ 9 ust. 2) jest spójny z zasadami kwalifikowania wydatków w ramach II osi priorytetowej programu operacyjnego „Polska cyfrowa" na lata 2014–2020. Dofinansowanie projektu z pomocą publiczną niesie ze sobą konsekwencje spełnienia dodatkowych warunków określonych w ww. rozporządzeniu, np. 25 proc. wkładu własnego bez udziału środków publicznych. Generalnie dofinansowanie udzielone z pomocą publiczną jest niższe.
Ocena wniosków
Ocena wniosków o dofinansowanie składa się z ocen: formalnej i merytorycznej. Formalna przeprowadzana będzie metodą tak/nie na podstawie kryteriów oceny projektów, takich jak kompletność dokumentacji, kwalifikowalność wnioskodawców, partnerów oraz wydatków, poprawne ustalenie budżetu, zgodność z zasadami pomocy publicznej czy prawidłowość wyboru partnerów w projekcie. Ocena formalna trwa 15 dni, ale może się wydłużyć o czas dokonania poprawek lub uzupełnień. Nie dotyczy to studium wykonalności i wersji elektronicznej wniosku, bo takie braki automatycznie wykluczają z możliwości ubiegania się o dofinansowanie.
Ocena merytoryczna prowadzona będzie przez ekspertów zewnętrznych. Wśród kryteriów merytorycznych znajdują się kryteria tak/nie oraz punktowane. Dofinansowania nie będzie mógł otrzymać m.in. projekt, w którym wcześniej nie przeprowadzono inwentaryzacji zasobów nauki oraz identyfikacji grup docelowych.
Z kolei wysoko punktowane będą projekty zakładające cyfrowe udostępnianie zasobów nauki oparte na metodach projektowania zorientowanych na użytkownika, np. pozwalających na wykorzystanie niezależnie od miejsca przebywania oraz cyfryzację zasobów o dużym znaczeniu dla nauki i potencjale do ponownego wykorzystania zasobów. Równie wysoko będą ocenione projekty zapewniające wysoką otwartość i dostępność zasobów.
Eksperci w CPPC będą też zwracać uwagę, czy zaproponowane rozwiązania informatyczne spełniają standardy cyfrowego udostępniania oraz Krajowe Ramy Interoperacyjności. W przypadku wątpliwości mogą się zwrócić do wnioskodawcy o dodatkowe informacje i/lub wyjaśnienie treści wniosku. Eksperci zewnętrzni mogą rekomendować także zmiany w budżecie wydatków, takie jak obniżenie lub usunięcie niecelowych wydatków.
Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania przez projekt wynosi 107. Aby wniosek mógł oceniony zostać pozytywnie, musi spełnić wszystkie kryteria formalne, a następnie w ocenie merytorycznej spełnić wszystkie kryteria oceniane metodą tak/nie oraz uzyskać co najmniej 30 proc. możliwych do uzyskania punktów.
Pamiętaj
CPPC szacuje, że łączny czas przypadający na ocenę formalną i merytoryczną wyniesie 90 dni, a konkurs zostanie rozstrzygnięty w kwietniu 2016 r. Pierwsze umowy o dofinansowanie będą podpisywane na przełomie maja i czerwca 2016 r.
Można się odwołać
Negatywna ocena wniosku nie musi oznaczać końca starań o dofinansowanie. Od negatywnej oceny można się będzie odwołać, składając w ciągu 14 dni protest. Gdy nie zostanie on uwzględniony, negatywną decyzję można zaskarżyć zgodnie z art. 61 i art. 62 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020. Po otrzymaniu informacji o negatywnym wyniku procedury odwoławczej wnioskodawca może wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a następnie skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Ważny adres
Pytania dotyczące konkursu można kierować na adres: konkurs2.3nauka@cppc.gov.pl
Katarzyna Dziuba-Kubicka , specjalista ds. pomocy publicznej i funduszy UE
podstawa prawna: ustawa z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (DzU z 2014 poz. 1146)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 21 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis na cyfrowe udostępnienie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych i zasobów nauki oraz cyfrowe udostępnienie zasobów kultury w ramach programu operacyjnego „Polska Cyfrowa" na lata 2014–2020 (DzU z 2015 poz. 1237)
podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z 30.06.2015 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2020 (DzU z 2014 r. poz. 878)
Wydatki kwalifikowane
Do wydatków kwalifikowanych zalicza się m.in.:
- oprogramowanie wraz z kosztami wdrożenia, instalacji, serwisem, zakupem i utrzymaniem domen i portali, obsługę i bezpieczeństwo danych, koszty zakupu, rozszerzenia i aktualizacji licencji lub przejęcia autorskich praw majątkowych oraz programy i systemy informatyczne współpracujące ze sprzętem do digitalizacji;
- zakup materiałów i usług dotyczących digitalizacji zasobów:
• digitalizacja obiektów (tworzenie, obróbka materiałów cyfrowych i weryfikacja jakości),
• tworzenie i wprowadzenie do baz danych informacji o zasobach (opracowanie metadanych obiektów), strukturyzacja języka opisu, tłumaczenia słowników oraz weryfikacja jakości,
• digitalizacja rejestrów i poprawa jakości danych, w tym czyszczenie danych oraz digitalizacja danych dostępnych w innych formach niż forma cyfrowa,
• transport obiektów do digitalizacji do pracowni digitalizacyjnej realizowanym własnymi środkami transportu,
• koszty delegacji związanych wyjazdami terenowymi związanych z przeprowadzaniem procesu digitalizacji (z wyłączeniem spotkań związanych z zarządzaniem projektem);
- zakup, najem lub leasing sprzętu informatycznego wraz z wydatkami na opiekę serwisową posprzedażową (maintenance) sprzętu informatycznego;
- zakup usług przygotowania dokumentacji technicznej, finansowej, studium wykonalności, dokumentacji przetargowej, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych na etapie przygotowania projektu, kosztów zabezpieczających realizację umowy o dofinansowanie, ocena oddziaływania na środowisko, mapy lub szkice sytuujące projekt;
- zakup usług doradczych w trakcie realizacji projektu, w tym zapewnienie wsparcia technicznego, ekspertyzy prawne, badania i analizy techniczne, finansowe, ekonomiczne;
- roboty budowlane (do 10 proc. wydatków kwalifikowanych projektu): rozbudowa, modernizacja pracowni digitalizacyjnych lub adaptacja pomieszczeń na pracownię (zapewnienie odpowiednich warunków pomiarowych w tym: stabilizacja podłoża, dostosowanie kolorystyki, oświetlenia, warunki klimatyczne, kontrola dostępu, przyłącza itp.) oraz wydatki na rozbudowę, modernizację lub adaptacje pomieszczeń przeznaczonych na potrzebę funkcjonowania systemów teleinformatycznych służących udostępnianiu zasobów cyfrowych;
- wynagrodzenia osób bezpośrednio realizujących projekt;
- szkolenia, seminaria i warsztaty, e-learning dla pracowników oraz osób zaangażowanych we wdrażanie projektu, a także grup docelowych korzystających z zasobów udostępnianych w ramach projektu;
- informacja i promocja (do 10 proc. wydatków kwalifikowanych projektu).
Maksymalna kwota wsparcia
Wynosi ona w odniesieniu do:
- pomocy de minimis – 85 proc. wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,
- regionalnej pomocy inwestycyjnej – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 czerwca 2015r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2020 – w zależności od regionu Polski: od 15 proc. w m.st Warszawie do 50 proc. w województwie lubelskim,
- pomocy na szkolenia – 70 proc. wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, kwota ustalana zgodnie z art. 31 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.