Cyfryzacja zasobów nauki - nabór wniosków o dofinansowanie

Rusza nabór wniosków o dofinansowanie cyfryzacji zasobów nauki. Beneficjentami tej pomocy są administracja rządowa, jednostki nauki i uczelnie.

Publikacja: 29.09.2015 06:20

Od 30 września do 29 lutego 2016 r. będzie można składać wnioski o dofinansowanie z działania 2.3.1 „Cyfrowe udostępnienie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych i zasobów nauki" (PO PC 2014-2010).

Celem działania jest cyfrowe udostępnianie zasobów nauki. Wsparcie ma umożliwić podmiotom publicznym digitalizację zasobów nauki poprzez tworzenie lub dostosowywanie ich rejestrów i repozytoriów do wyszukiwania i ponownego wykorzystania w innowacyjnych aplikacjach i usługach. Konkurs ma zasięg ogólnopolski. Nabór organizowany jest przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dawniej Władza Wdrażająca Programy Europejskie), które, zgodnie z ustawą z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020, jest instytucją pośredniczącą we wdrażaniu tego działania.

Dla kogo i jakie środki

Zgodnie z regulaminem konkursu opublikowanym przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o wsparcie są:

- centralne jednostki administracji rządowej/organy administracji rządowej, np. Urząd Patentowy RP,

- jednostki podległe lub nadzorowane przez centralne jednostki administracji rządowej (z wyłączeniem jednostek administracji niezespolonej), np. Narodowe Centrum Badań Jądrowych w Otwocku-Świerku,

- uczelnie i jednostki naukowe,

- urzędy wojewódzkie, o ile występują w partnerstwie z podmiotami, wśród których są inne urzędy wojewódzkie.

Partnerem ww. wnioskodawców mogą być:

- podmioty wskazane powyżej jako wnioskodawcy,

- urzędy wojewódzkie,

- jednostki administracji niezespolonej, o ile wnioskodawcą jest pełniący zwierzchnictwo odpowiedni minister lub centralny organ administracji rządowej,

- przedsiębiorstwa,

- organizacje pozarządowe.

Na konkurs przeznaczono 99 863 400 zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz 18 136 600 zł z budżetu państwa. Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu złożonego do dofinansowania nie może być niższa niż 4 mln zł, a maksymalna nie może przekroczyć 50 mln euro (według kursu średniego NBP z ostatnich kolejno następujących po sobie sześciu miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o dofinansowanie). Maksymalne dofinansowanie wynosi 100 proc. kosztów kwalifikowalnych projektu.

Projekty partnerskie

O tym, czy chcemy realizować projekt w partnerstwie, należy pomyśleć już teraz, ponieważ do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć podpisane porozumienie lub umowę o partnerstwie. Udział partnera w realizacji projektu powinien być zgodny z art. 33 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (tzw. ustawy wdrożeniowej), bo jest to oceniane na etapie formalnym na zasadzie: tak/nie (niespełnienie kryterium oznacza odrzucenie wniosku). Warto pamiętać o generalnej zasadzie: partner powinien pomagać osiągnąć większe efekty projektu niż jego samodzielna realizacja.

Pamiętaj

Zgodnie z ustawą wdrożeniową podmioty sfery finansów publicznych mają ułatwienia w wyborze partnera, ale mogą z nich skorzystać tylko wówczas, gdy wybór wykonawcy w ramach procedur prawa zamówień publicznych jest niemożliwy lub niecelowy.

Zgodnie z zapisami regulaminu konkursu, jeśli we wniosku o dofinansowanie nie będzie przekonującego uzasadnienia, projekt zostanie odrzucony na etapie oceny formalnej.

Inaczej jest, gdy partnerem projektu będzie podmiot spoza sektora finansów publicznych, np. gdy jednostka naukowa realizuje projekt w partnerstwie z przedsiębiorcą. Obowiązuje wtedy zasada przejrzystości i równego traktowania podmiotów. Zgodnie z nią należy m.in.:

- ogłosić nabór partnerów na swojej stronie internetowej z co najmniej 21-dniowym terminem na zgłaszanie się partnerów,

- wybierając partnera, zapewnić: zgodność jego działania z celami partnerstwa, deklarowanego wkładu w realizację celu partnerstwa oraz doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze,

- zawiadomić o wyborze partnera na swojej stronie internetowej.

Wybór partnera musi być dokonany przed złożeniem dokumentacji aplikacyjnej.

Publiczna prezentacja projektu

Warunkiem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu do CPPC jest jego wcześniejsze publiczne zaprezentowanie. To nowa formuła w okresie programowania 2014–2020, a CPPC wydało w tym zakresie specjalną instrukcję stosowania kryterium formalnego „Publiczna prezentacja założeń projektu". Zgodnie z nią taka prezentacja musi się odbyć najpóźniej siedem dni przed złożeniem wniosku, a informacja o jej terminie i miejscu musi być podana na stronie wnioskodawcy (lub w BIP) co najmniej 14 dni wcześniej .Trzeba też powiadomić CPPC.

Prezentację może prowadzić tylko przedstawiciel wnioskodawcy, który był zaangażowany w tworzenie projektu. Przebieg dyskusji o projekcie powinien być zarejestrowany i opisany w protokole, który należy potem opublikować na stronie wnioskodawcy i dołączyć do dokumentacji aplikacyjnej. Instytucja publicznej prezentacji ma zapobiec składaniu niedopracowanych i dublujących się projektów.

Przygotowanie i składanie wniosków

Wnioski o dofinansowanie projektu można składać w formie elektronicznej lub papierowej. W formie elektronicznej przyjmowane będą za pośrednictwem skrzynki podawczej Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Formularz wniosku będzie dostępny w katalogu usług publicznych na ePUAP oraz za pośrednictwem strony www.cppc.gov.pl. Potwierdzeniem złożenia wniosku będzie urzędowe poświadczenie odbioru (UPO).

Po otrzymaniu UPO nie można już wprowadzać żadnych zmian we wniosku. Wnioski w formie papierowej, wraz z wersją zapisaną np. na płycie CD, należy składać osobiście lub przesyłką rejestrowaną w biurze podawczym Centrum Projektów Polska Cyfrowa, przy ul. Syreny 23, 01-150 Warszawa, od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 16.15.

Ustalanie budżetu

Przygotowując projekt, należy pamiętać, że harmonogram jego realizacji może się rozpoczynać dopiero po złożeniu wniosku. Nie wolno finansować tych wydatków w ramach projektu, które były już wcześniej finansowane z innych środków publicznych. Sprawdzana będzie także ich wysokość i celowość, dlatego muszą być uzasadnione i potwierdzone rozeznaniem rynkowym oraz zgodne z zasadami kwalifikowania wydatków w ramach II osi priorytetowej programu operacyjnego „Polska cyfrowa" na lata 2014–2020 (>patrz ramka).

Pamiętaj

W budżecie nie mogą być wskazane wydatki:

- związane z wykupem praw autorskich do digitalizowanych/udostępnianych zasobów,

- poniesione na pokrycie kosztów zakupu nieruchomości i gruntu oraz

- premie i nagrody wypłacone personelowi projektu po 36 miesiącach od daty podpisania umowy o dofinansowanie.

Podobnie jak w poprzednich konkursach CPPC pozwala wnioskodawcy utworzyć w budżecie projektu rezerwę na nieprzewidziane wydatki. Maksymalna wysokość rezerwy wynosi 10 proc. całkowitych nakładów inwestycyjnych bez tej rezerwy, a do proponowanego projektu należy załączyć szczegółową analizę ryzyka z uzasadnieniem jej utworzenia. Rezerwa może być wykorzystana np. na przekroczenia planowanych wartości przetargów.

Pomoc na cyfrowe udostępnienie nauki

W ramach konkursu dopuszcza się zarówno projekty, w których wystąpi pomoc publiczna, jak i te, w których ona nie wystąpi. Zasady udzielania tej pomocy reguluje niedawno wydane rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 21 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis (patrz podstawa prawna). Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia wsparcie udzielane w ramach dofinansowania może stanowić:

- pomoc de minimis i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013,

- regionalną pomoc inwestycyjną i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozdz. I i art. 14 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014,

- pomoc na szkolenia, udzielaną zgodnie z warunkami określonymi w rozdz. I i art. 31 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.

O tym, czy w ramach realizowanego projektu wystąpi pomoc publiczna, wnioskodawcy muszą zdecydować przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, bo kryterium zgodności z prawem pomocy publicznej jest formalnym kryterium dostępu tak/nie i niespełnienie go skutkuje odrzuceniem wniosku o dofinansowanie. Kluczowym pytaniem jest sposób, w jaki będzie wykorzystywana zakupiona infrastruktura i wytworzone dzięki niej cyfrowe zasoby. Aby dofinansowanie było pomocą publiczną, musi spełniać łącznie wszystkie przesłanki wskazane w art. 107 ust. 1 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z nim pomocą publiczną jest przysporzenie dokonywane przez państwo lub z jego źródeł (przy wykorzystaniu jego zasobów), stanowiące selektywną ekonomiczną korzyść, zakłócające lub mogące zakłócić konkurencję oraz wpływające na warunki wymiany handlowej między państwami członkowskimi.

Katalog wydatków kwalifikowanych zawarty w ww. rozporządzeniu (§ 9 ust. 2) jest spójny z zasadami kwalifikowania wydatków w ramach II osi priorytetowej programu operacyjnego „Polska cyfrowa" na lata 2014–2020. Dofinansowanie projektu z pomocą publiczną niesie ze sobą konsekwencje spełnienia dodatkowych warunków określonych w ww. rozporządzeniu, np. 25 proc. wkładu własnego bez udziału środków publicznych. Generalnie dofinansowanie udzielone z pomocą publiczną jest niższe.

Ocena wniosków

Ocena wniosków o dofinansowanie składa się z ocen: formalnej i merytorycznej. Formalna przeprowadzana będzie metodą tak/nie na podstawie kryteriów oceny projektów, takich jak kompletność dokumentacji, kwalifikowalność wnioskodawców, partnerów oraz wydatków, poprawne ustalenie budżetu, zgodność z zasadami pomocy publicznej czy prawidłowość wyboru partnerów w projekcie. Ocena formalna trwa 15 dni, ale może się wydłużyć o czas dokonania poprawek lub uzupełnień. Nie dotyczy to studium wykonalności i wersji elektronicznej wniosku, bo takie braki automatycznie wykluczają z możliwości ubiegania się o dofinansowanie.

Ocena merytoryczna prowadzona będzie przez ekspertów zewnętrznych. Wśród kryteriów merytorycznych znajdują się kryteria tak/nie oraz punktowane. Dofinansowania nie będzie mógł otrzymać m.in. projekt, w którym wcześniej nie przeprowadzono inwentaryzacji zasobów nauki oraz identyfikacji grup docelowych.

Z kolei wysoko punktowane będą projekty zakładające cyfrowe udostępnianie zasobów nauki oparte na metodach projektowania zorientowanych na użytkownika, np. pozwalających na wykorzystanie niezależnie od miejsca przebywania oraz cyfryzację zasobów o dużym znaczeniu dla nauki i potencjale do ponownego wykorzystania zasobów. Równie wysoko będą ocenione projekty zapewniające wysoką otwartość i dostępność zasobów.

Eksperci w CPPC będą też zwracać uwagę, czy zaproponowane rozwiązania informatyczne spełniają standardy cyfrowego udostępniania oraz Krajowe Ramy Interoperacyjności. W przypadku wątpliwości mogą się zwrócić do wnioskodawcy o dodatkowe informacje i/lub wyjaśnienie treści wniosku. Eksperci zewnętrzni mogą rekomendować także zmiany w budżecie wydatków, takie jak obniżenie lub usunięcie niecelowych wydatków.

Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania przez projekt wynosi 107. Aby wniosek mógł oceniony zostać pozytywnie, musi spełnić wszystkie kryteria formalne, a następnie w ocenie merytorycznej spełnić wszystkie kryteria oceniane metodą tak/nie oraz uzyskać co najmniej 30 proc. możliwych do uzyskania punktów.

Pamiętaj

CPPC szacuje, że łączny czas przypadający na ocenę formalną i merytoryczną wyniesie 90 dni, a konkurs zostanie rozstrzygnięty w kwietniu 2016 r. Pierwsze umowy o dofinansowanie będą podpisywane na przełomie maja i czerwca 2016 r.

Można się odwołać

Negatywna ocena wniosku nie musi oznaczać końca starań o dofinansowanie. Od negatywnej oceny można się będzie odwołać, składając w ciągu 14 dni protest. Gdy nie zostanie on uwzględniony, negatywną decyzję można zaskarżyć zgodnie z art. 61 i art. 62 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020. Po otrzymaniu informacji o negatywnym wyniku procedury odwoławczej wnioskodawca może wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a następnie skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Ważny adres

Pytania dotyczące konkursu można kierować na adres: konkurs2.3nauka@cppc.gov.pl

Katarzyna Dziuba-Kubicka , specjalista ds. pomocy publicznej i funduszy UE

podstawa prawna: ustawa z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (DzU z 2014 poz. 1146)

podstawa prawna: rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 21 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis na cyfrowe udostępnienie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych i zasobów nauki oraz cyfrowe udostępnienie zasobów kultury w ramach programu operacyjnego „Polska Cyfrowa" na lata 2014–2020 (DzU z 2015 poz. 1237)

podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z 30.06.2015 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2020 (DzU z 2014 r. poz. 878)

Wydatki kwalifikowane

Do wydatków kwalifikowanych zalicza się m.in.:

- oprogramowanie wraz z kosztami wdrożenia, instalacji, serwisem, zakupem i utrzymaniem domen i portali, obsługę i bezpieczeństwo danych, koszty zakupu, rozszerzenia i aktualizacji licencji lub przejęcia autorskich praw majątkowych oraz programy i systemy informatyczne współpracujące ze sprzętem do digitalizacji;

- zakup materiałów i usług dotyczących digitalizacji zasobów:

• digitalizacja obiektów (tworzenie, obróbka materiałów cyfrowych i weryfikacja jakości),

• tworzenie i wprowadzenie do baz danych informacji o zasobach (opracowanie metadanych obiektów), strukturyzacja języka opisu, tłumaczenia słowników oraz weryfikacja jakości,

• digitalizacja rejestrów i poprawa jakości danych, w tym czyszczenie danych oraz digitalizacja danych dostępnych w innych formach niż forma cyfrowa,

• transport obiektów do digitalizacji do pracowni digitalizacyjnej realizowanym własnymi środkami transportu,

• koszty delegacji związanych wyjazdami terenowymi związanych z przeprowadzaniem procesu digitalizacji (z wyłączeniem spotkań związanych z zarządzaniem projektem);

- zakup, najem lub leasing sprzętu informatycznego wraz z wydatkami na opiekę serwisową posprzedażową (maintenance) sprzętu informatycznego;

- zakup usług przygotowania dokumentacji technicznej, finansowej, studium wykonalności, dokumentacji przetargowej, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych na etapie przygotowania projektu, kosztów zabezpieczających realizację umowy o dofinansowanie, ocena oddziaływania na środowisko, mapy lub szkice sytuujące projekt;

- zakup usług doradczych w trakcie realizacji projektu, w tym zapewnienie wsparcia technicznego, ekspertyzy prawne, badania i analizy techniczne, finansowe, ekonomiczne;

- roboty budowlane (do 10 proc. wydatków kwalifikowanych projektu): rozbudowa, modernizacja pracowni digitalizacyjnych lub adaptacja pomieszczeń na pracownię (zapewnienie odpowiednich warunków pomiarowych w tym: stabilizacja podłoża, dostosowanie kolorystyki, oświetlenia, warunki klimatyczne, kontrola dostępu, przyłącza itp.) oraz wydatki na rozbudowę, modernizację lub adaptacje pomieszczeń przeznaczonych na potrzebę funkcjonowania systemów teleinformatycznych służących udostępnianiu zasobów cyfrowych;

- wynagrodzenia osób bezpośrednio realizujących projekt;

- szkolenia, seminaria i warsztaty, e-learning dla pracowników oraz osób zaangażowanych we wdrażanie projektu, a także grup docelowych korzystających z zasobów udostępnianych w ramach projektu;

- informacja i promocja (do 10 proc. wydatków kwalifikowanych projektu).

Maksymalna kwota wsparcia

Wynosi ona w odniesieniu do:

- pomocy de minimis – 85 proc. wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,

- regionalnej pomocy inwestycyjnej – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 czerwca 2015r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2020 – w zależności od regionu Polski: od 15 proc. w m.st Warszawie do 50 proc. w województwie lubelskim,

- pomocy na szkolenia – 70 proc. wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, kwota ustalana zgodnie z art. 31 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.

Od 30 września do 29 lutego 2016 r. będzie można składać wnioski o dofinansowanie z działania 2.3.1 „Cyfrowe udostępnienie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych i zasobów nauki" (PO PC 2014-2010).

Celem działania jest cyfrowe udostępnianie zasobów nauki. Wsparcie ma umożliwić podmiotom publicznym digitalizację zasobów nauki poprzez tworzenie lub dostosowywanie ich rejestrów i repozytoriów do wyszukiwania i ponownego wykorzystania w innowacyjnych aplikacjach i usługach. Konkurs ma zasięg ogólnopolski. Nabór organizowany jest przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dawniej Władza Wdrażająca Programy Europejskie), które, zgodnie z ustawą z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020, jest instytucją pośredniczącą we wdrażaniu tego działania.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP