Matematycy z University of Vermont w Burlington, Chris Danforth i Peter Dodds, przeanalizowali emocje użytkowników portalu społecznościowego Twitter od 2008 roku. Wykorzystali do tego stworzone przez siebie narzędzie o nazwie „hedonometrem”, które pozwala na losowy wybór dziesięciu procent tweetów z danego dnia oraz ocenę ich pod kątem negatywnych i pozytywnych emocji.

Z analizy wynika, że dwa tygodnie ostatnie tygodnie bieżącego roku, były najsmutniejsze w historii Twittera.

Wykresy zaczęły spadać w połowie marca, gdy zaczęła rozprzestrzeniać się pandemia koronawirusa. Później na emocje użytkowników wpłynęła sprawa zabójstwa George'a Floyda oraz związane z nią protesty. Badacze uznali, że nigdy wcześniej nie obserwowali na Twitterze tego typu danych.

Narzędzie wymyślone przez Danfortha i Doddsa pozwala porównać język, który wykorzystywany jest w tweetach. Jego baza zawiera ponad dziesięć tysięcy słów, poddanych wcześniej ocenie 50 osób. Określały one, jakie emocje z nimi wiążą. W bazie nie znalazły się słowa o wydźwięku neutralnym.