Nowelizacja ustawy o KRS: PiS chce utrącić część pytań do TSUE

Wykluczone będą odwołania od negatywnych opinii KRS kandydatów na sędziów SN.

Publikacja: 29.04.2019 08:04

Nowelizacja ustawy o KRS: PiS chce utrącić część pytań do TSUE

Foto: Bloomberg

Jednocześnie chce zablokować rozpatrywanie pytań prejudycjalnych do Luksemburga, jakie skierował NSA w sprawie ostatniego naboru do Sądu Najwyższego.

Czytaj także: Nowelizacja ustawy o KRS przyjęta przez Sejm

PiS twierdził, że zmiana ta realizuje wyłącznie niedawny wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 25 marca 2019 r. (K 12/18), który stwierdził niekonstytucyjność procedury odwoływania się ubiegających się o stanowisko sędziów SN do NSA. Wprowadził takie rozwiązanie, aby odebrać głos decydujący samemu SN, gdyż miałby on zbyt daleko idący wpływ na obsadę stanowisk sędziowskich w SN, a rola prezydenta mogłaby się stać iluzoryczna. Trzymając się tego stanowiska, partia rządząca uznała, że optymalne będzie w ogóle wyłączenie możliwości odwołań od uchwał KRS w sprawach powołania na stanowisko sędziego SN, tym bardziej że w wielu państwach europejskich ich nie ma. Dodajmy, że kandydaci na sędziów do innych sądów, w tym do NSA, będą mogli się odwoływać od niekorzystnych uchwał KRS do SN. Tę niekonsekwencję wytyka PiS pierwsza prezes SN Małgorzata Gersdorf, wskazując nadto, że brak kontroli procedury nominacyjnej narusza standardy konstytucyjne i unijne.

Co istotne, nowela stanowi, że z chwilą wejścia jej w życie z mocy prawa umorzeniu ulegną toczące się przed NSA sprawy odwołań negatywnie zaopiniowanych kandydatów do SN, którzy w niektórych wypadkach nie kryli, że tą drogą chcieli zakwestionować zmiany na szczytach Temidy. W tych sprawach NSA skierował do Luksemburga kilka pytań prejudycjalnych dotyczących nie tyle procedury odwoławczej, ile nowego ustroju Krajowej Rady Sądownictwa, a dokładniej jej części sędziowskiej, wybieranej obecnie nie przez sędziów, ale przez Sejm.

Zamysłem PiS było z pewnością wytrącenie podstawy do badania pytań prejudycjalnych, ale Luksemburg nie musi się do tych nowych faktów zastosować.

PiS tak jak szybko zgłosił tę dziewiąta już nowelę „naprawczą" ustawy o SN, tak szybko się wycofał z dwóch bardziej radykalnych propozycji: aby w razie niezgłoszenie odpowiedniej liczby kandydatów na któregoś z prezesów SN (a kadencje czterech z nich w najbliższym roku się skończą) mógł go powołać prezydent, co spotkało się z zarzutem niekonstytucyjności nawet w obozie PiS. Wycofał się też z przekazania nowej Izbie Dyscyplinarnej SN wszystkich spraw o uchylenie immunitetów sędziów. Oba te pomysły spotkały się oczywiście z krytyką opozycji i Sądu Najwyższego.

Ustawa została przyjęta przez Senat bez poprawek i ma wejść w życie po siedmiu dniach od ogłoszenia.

Etap legislacyjny: czeka na podpis prezydenta

Jednocześnie chce zablokować rozpatrywanie pytań prejudycjalnych do Luksemburga, jakie skierował NSA w sprawie ostatniego naboru do Sądu Najwyższego.

Czytaj także: Nowelizacja ustawy o KRS przyjęta przez Sejm

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego