Reklama
Rozwiń
Reklama

Przejazd drogami i autostradami będzie droższy. Rząd chce podwyższyć opłaty

Rząd planuje podwyższyć opłaty drogowe. Przewoźnicy zapłacą o 10-16 groszy więcej za kilometr. O 645 km zostanie też zwiększona sieć dróg objętych opłatą.

Publikacja: 18.11.2025 17:28

23 stycznia GDDKiA rozpoczęła akcję pomiarową w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2025.

23 stycznia GDDKiA rozpoczęła akcję pomiarową w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2025.

Foto: Adobe Stock

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie są planowane zmiany w opłatach drogowych w Polsce?
  • W jaki sposób wzrost stawek e-myta wpłynie na przedsiębiorców transportowych?
  • Jakie są oczekiwane efekty finansowe proponowanych zmian dla Krajowego Funduszu Drogowego?
  • Jak pozycjonują się opłaty drogowe w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej?
  • Jakie mogą być długoterminowe skutki podwyżek opłat dla konsumentów i gospodarki?

Obecnie długość sieci dróg płatnych (autostrady, drogi ekspresowe i niektóre krajowe), na których pobierana jest opłata, wynosi 5225 km. Od 1 lutego 2026 r. opłatą zostanie objęte kolejnych 645 km dróg. Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury zamierza podnieść stawki e-myta. W zależności od tonażu pojazdu wzrosną one o 10-16 groszy na kilometrze.

I tak w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t do 12 t stawka opłaty wzrośnie o 12 gr za pokonany kilometr płatnej autostrady lub drogi ekspresowej oraz o 10 gr w przypadku drogi krajowej. Przedsiębiorca poruszający się pojazdem, o dmc przekraczającej 12 t będzie uiszczać stawkę o 16 gr wyższą za każdy przejechany kilometr autostrady i „eski” i o 12 gr więcej na drogach krajowych.

Wyższe opłaty z przejazd to więcej pieniędzy na budowę i utrzymanie dróg

Według szacunków resortu infrastruktury wzrost opłat (ok. 42 proc.) wraz z rozszerzeniem sieci dróg, na których jest ona pobierana, zwiększy przychody Krajowego Funduszu Drogowego (z którego finansowane są budowa i utrzymanie dróg) o 2,5 mld zł. W związku z tym, że od 2021 r. wysokość opłat jest też rokrocznie waloryzowana o poziom inflacji, to w 2026 r. przychody KFD mogą wzrosnąć w sumie 2,6 mld zł.

Czytaj więcej

Na kontach skarbówki leżą miliony wpłacone przez kierowców
Reklama
Reklama

 – Proponowana zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej ma na celu pozyskanie dodatkowych środków na rozwój infrastruktury, walkę z zanieczyszczeniem środowiska (pojazdy najbardziej zanieczyszczające ponoszą najwyższy koszt z korzystania z infrastruktury), wyrównywanie poziomu polskich stawek opłaty drogowej z poziomami stosowanymi w UE oraz wzrost równowagi międzygałęziowej w transporcie – czytamy w uzasadnieniu projektu zmian rozporządzenia.

Średnia wysokość opłaty w Polsce (ok. 0,45 zł/km) jest nawet o kilkadziesiąt procent niższa w stosunku do średnich stawek obowiązujących w większości państw europejskich (np. Niemcy 1,28 zł/km, Austria 1,26 zł/km, Słowacja 0,82 zł/km, Węgry 0,57 zł/km).

Wyższe opłaty za przejazd oznaczają wzrost kosztów transportu i w konsekwencji wyższe ceny na półkach

Zdaniem Macieja Wrońskiego, prezesa organizacji Transport i Logistyka Polska, to argument bałamutny. – Trudno, żeby przewoźnicy byli zadowoleni z planowanych podwyżek. Zwłaszcza w pierwszym okresie spowoduje to pewne perturbacje, ponieważ część przewoźników jest związana długoterminowymi kontraktami. O ile w takich umowach zawarte są kalkulatory paliwowe, dzięki którym wraz ze zmianami cen oleju napędowego zmienia się wysokość frachtów, to raczej nie stosuje się kalkulatorów opartych o zmiany opłat drogowych (poza inflacją). Skokowa podwyżka sprawi, że firmy transportowe będą musiały renegocjować kontrakty, by nie dokładać do przewozów – ocenia Maciej Wroński.

Jego zdaniem, choć podwyżka oznacza większe wpływy do KFD, to w dłuższej perspektywie będzie niekorzystna dla gospodarki. – Prędzej czy później znajdzie ona odzwierciedlenie w cenie frachtu, a w konsekwencji cenach przewożonych produktów, za co ostatecznie zapłacą konsumenci. Nie jest to dobra wiadomość z punktu widzenia konkurencyjności naszej gospodarki– tłumaczy prawnik.

17 nowych płatnych odcinów dróg
Nowe odcinki dróg, które mają być objęte e-mytem od 1 lutego 2026.



- autostrada A2 na odcinku węzeł Kałuszyn –­ węzeł Siedlce Południe;

- droga ekspresowa S1 na odcinkach:
węzeł Podwarpie – węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria,
węzeł Żywiec Browar – Węgierska Górka (połączenie z drogą powiatową nr 1483S);

- droga ekspresowa S3 na odcinkach:
węzeł Świnoujście – węzeł Dargobądz,
węzeł Bolków – węzeł Lubawka;

- droga ekspresowa S5 na odcinkach:
węzeł Ostróda Południe– węzeł Ostróda Zachód,
węzeł Nowe Marzy– węzeł Bydgoszcz Północ;

- droga ekspresowa S6 na odcinku węzeł Koszalin Wschód – węzeł Sianów Wschód;

- droga ekspresowa S7 na odcinkach:
węzeł Chwaszczyno – węzeł Miszewo,
węzeł Warszawa Lotnisko – węzeł Tarczyn Południe,
węzeł Wodzisław – węzeł Raciborowice;

- droga ekspresowa S11 na odcinku węzeł Bielice – węzeł Bobolice;

- droga ekspresowa S12 na odcinku Leokadiów (połączenie z drogą krajową nr 12) – węzeł Puławy Zachód;

- droga ekspresowa S14 na odcinku węzeł Emilia – węzeł Pabianice Północ;

- drogę ekspresowa S16 na odcinkach:
węzeł Sorkwity – węzeł Bagienice,
węzeł Ełk Północ – węzeł Ełk Wschód;

- droga ekspresowa S17 na odcinkach:
węzeł Warszawa Wschód – węzeł Lubelska,
węzeł Tomaszów Lubelski Północ – węzeł Tomasz Lubelski Południe;

- droga ekspresowa S52 na odcinku węzeł Modlnica – węzeł Batowice;

- droga ekspresowa S61 na odcinkach:
Budzisko (granica państwowa) – węzeł Suwałki Północ,
węzeł Kalinowo– węzeł Ełk Południe,
węzeł Łomża Zachód – węzeł Łomża Południe,
węzeł Śniadowo – węzeł Ostrów Mazowiecka Północ;

- droga krajowa DK8 na odcinku węzeł Raczki – Augustów (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 665);

- droga krajowa DK12 na odcinkach:
węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Północ,
granica m. Piotrków Trybunalski – Sulejów ul. Konecka (skrzyżowanie z drogą krajową nr 74);

- droga krajowa DK50 na odcinkach:
Guzów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 3835W) – Chudolipie (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 876),
Dębówka (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 683) – Regut (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 797);

- droga krajowa DK91 na odcinkach:
granica m. Piotrków Trybunalski – granica m. Częstochowa;
granica m. Częstochowa – węzeł Podwarpie.


Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie są planowane zmiany w opłatach drogowych w Polsce?
  • W jaki sposób wzrost stawek e-myta wpłynie na przedsiębiorców transportowych?
  • Jakie są oczekiwane efekty finansowe proponowanych zmian dla Krajowego Funduszu Drogowego?
  • Jak pozycjonują się opłaty drogowe w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej?
  • Jakie mogą być długoterminowe skutki podwyżek opłat dla konsumentów i gospodarki?
Pozostało jeszcze 93% artykułu

Obecnie długość sieci dróg płatnych (autostrady, drogi ekspresowe i niektóre krajowe), na których pobierana jest opłata, wynosi 5225 km. Od 1 lutego 2026 r. opłatą zostanie objęte kolejnych 645 km dróg. Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury zamierza podnieść stawki e-myta. W zależności od tonażu pojazdu wzrosną one o 10-16 groszy na kilometrze.

I tak w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t do 12 t stawka opłaty wzrośnie o 12 gr za pokonany kilometr płatnej autostrady lub drogi ekspresowej oraz o 10 gr w przypadku drogi krajowej. Przedsiębiorca poruszający się pojazdem, o dmc przekraczającej 12 t będzie uiszczać stawkę o 16 gr wyższą za każdy przejechany kilometr autostrady i „eski” i o 12 gr więcej na drogach krajowych.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Sądy i trybunały
Wiceminister Sławomir Pałka: Masowe blokowanie powołań sędziów jest sprzeczne z prawem
Nieruchomości
Koniec z anonimowym przeglądaniem ksiąg wieczystych. Rykoszetem dostaną notariusze
Prawo drogowe
RPO chce ważnej zmiany dla kierowców przyłapanych przez fotoradar
Sądy i trybunały
Jest decyzja SN ws. sędziego Jakuba Iwańca
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Konsumenci
Koniec tanich zakupów z Temu, AliExpress czy Shein
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama