– Proponowana zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej ma na celu pozyskanie dodatkowych środków na rozwój infrastruktury, walkę z zanieczyszczeniem środowiska (pojazdy najbardziej zanieczyszczające ponoszą najwyższy koszt z korzystania z infrastruktury), wyrównywanie poziomu polskich stawek opłaty drogowej z poziomami stosowanymi w UE oraz wzrost równowagi międzygałęziowej w transporcie – czytamy w uzasadnieniu projektu zmian rozporządzenia.
Średnia wysokość opłaty w Polsce (ok. 0,45 zł/km) jest nawet o kilkadziesiąt procent niższa w stosunku do średnich stawek obowiązujących w większości państw europejskich (np. Niemcy 1,28 zł/km, Austria 1,26 zł/km, Słowacja 0,82 zł/km, Węgry 0,57 zł/km).
Wyższe opłaty za przejazd oznaczają wzrost kosztów transportu i w konsekwencji wyższe ceny na półkach
Zdaniem Macieja Wrońskiego, prezesa organizacji Transport i Logistyka Polska, to argument bałamutny. – Trudno, żeby przewoźnicy byli zadowoleni z planowanych podwyżek. Zwłaszcza w pierwszym okresie spowoduje to pewne perturbacje, ponieważ część przewoźników jest związana długoterminowymi kontraktami. O ile w takich umowach zawarte są kalkulatory paliwowe, dzięki którym wraz ze zmianami cen oleju napędowego zmienia się wysokość frachtów, to raczej nie stosuje się kalkulatorów opartych o zmiany opłat drogowych (poza inflacją). Skokowa podwyżka sprawi, że firmy transportowe będą musiały renegocjować kontrakty, by nie dokładać do przewozów – ocenia Maciej Wroński.
Jego zdaniem, choć podwyżka oznacza większe wpływy do KFD, to w dłuższej perspektywie będzie niekorzystna dla gospodarki. – Prędzej czy później znajdzie ona odzwierciedlenie w cenie frachtu, a w konsekwencji cenach przewożonych produktów, za co ostatecznie zapłacą konsumenci. Nie jest to dobra wiadomość z punktu widzenia konkurencyjności naszej gospodarki– tłumaczy prawnik.
17 nowych płatnych odcinów dróg
Nowe odcinki dróg, które mają być objęte e-mytem od 1 lutego 2026.
- autostrada A2 na odcinku węzeł Kałuszyn – węzeł Siedlce Południe;
- droga ekspresowa S1 na odcinkach:
węzeł Podwarpie – węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria,
węzeł Żywiec Browar – Węgierska Górka (połączenie z drogą powiatową nr 1483S);
- droga ekspresowa S3 na odcinkach:
węzeł Świnoujście – węzeł Dargobądz,
węzeł Bolków – węzeł Lubawka;
- droga ekspresowa S5 na odcinkach:
węzeł Ostróda Południe– węzeł Ostróda Zachód,
węzeł Nowe Marzy– węzeł Bydgoszcz Północ;
- droga ekspresowa S6 na odcinku węzeł Koszalin Wschód – węzeł Sianów Wschód;
- droga ekspresowa S7 na odcinkach:
węzeł Chwaszczyno – węzeł Miszewo,
węzeł Warszawa Lotnisko – węzeł Tarczyn Południe,
węzeł Wodzisław – węzeł Raciborowice;
- droga ekspresowa S11 na odcinku węzeł Bielice – węzeł Bobolice;
- droga ekspresowa S12 na odcinku Leokadiów (połączenie z drogą krajową nr 12) – węzeł Puławy Zachód;
- droga ekspresowa S14 na odcinku węzeł Emilia – węzeł Pabianice Północ;
- drogę ekspresowa S16 na odcinkach:
węzeł Sorkwity – węzeł Bagienice,
węzeł Ełk Północ – węzeł Ełk Wschód;
- droga ekspresowa S17 na odcinkach:
węzeł Warszawa Wschód – węzeł Lubelska,
węzeł Tomaszów Lubelski Północ – węzeł Tomasz Lubelski Południe;
- droga ekspresowa S52 na odcinku węzeł Modlnica – węzeł Batowice;
- droga ekspresowa S61 na odcinkach:
Budzisko (granica państwowa) – węzeł Suwałki Północ,
węzeł Kalinowo– węzeł Ełk Południe,
węzeł Łomża Zachód – węzeł Łomża Południe,
węzeł Śniadowo – węzeł Ostrów Mazowiecka Północ;
- droga krajowa DK8 na odcinku węzeł Raczki – Augustów (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 665);
- droga krajowa DK12 na odcinkach:
węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Północ,
granica m. Piotrków Trybunalski – Sulejów ul. Konecka (skrzyżowanie z drogą krajową nr 74);
- droga krajowa DK50 na odcinkach:
Guzów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 3835W) – Chudolipie (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 876),
Dębówka (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 683) – Regut (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 797);
- droga krajowa DK91 na odcinkach:
granica m. Piotrków Trybunalski – granica m. Częstochowa;
granica m. Częstochowa – węzeł Podwarpie.