fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Rankingi

Ranking kancelarii prawniczych 2019: liderzy pod względem liczby postępowań

Fotorzepa
Ponad 2,5 miliona postępowań w 2018 r., w tym ponad milion zakończonych, mają łącznie na swoim koncie wszystkie kancelarie, które zgłosiły się do nowej kategorii w naszym rankingu.

Biorące udział w rankingu kancelarie mogły po raz pierwszy wybrać, czy chcą konkurować z innymi liczbą prawników, czy wolą wziąć udział w jednej z dwóch klasyfikacji, w których w ogóle nie było wymogu zatrudniania prawników z uprawnieniami. Pierwsza przeznaczona była dla kancelarii lub firm świadczących usługi prawnicze w formule direct. Chcieliśmy je wyróżnić za nowoczesne podejście do masowego świadczenia usług prawnych. Zgłoszenie przysłała jednak tylko jedna firma – AVAILO i musieliśmy zrezygnować z tej części rankingu. Liczymy, że uda się za rok.

Jedenastka na początek

Więcej chętnych przyciągnęła druga klasyfikacja przeznaczona dla kancelarii lub firm, które mają w swej działalności jeden wiodący obszar obsługi prawnej, np. działalność odszkodowawczą, windykacyjną, restrukturyzacyjną. Ankiety odesłało nam 11 firm, głównie kancelarie zajmujące się windykacją należności. Są też jednak cztery firmy specjalizujące się w restrukturyzacji i upadłościach oraz jedna kancelaria odszkodowawcza.

O miejscu w zestawieniu decyduje liczba klientów i liczba zakończonych postępowań. Wyróżniały się dwie kancelarie.

Liderem w liczbie zakończonych postępowań jest kancelaria Raven z Wrocławia, która specjalizuje się w kompleksowej obsłudze postępowań sądowo-egzekucyjnych na terenie całego kraju. Trzeba przyznać, że skala tej działalności jest olbrzymia. W 2018 r. prowadziła aż 2 mln 165 tys. postępowań, w tym ponad 1 mln zakończyła. Raven działa wyłącznie na potrzeby procesu windykacyjnego Grupy Kruk SA oraz jej partnerów – w sumie zaledwie 67 klientów. Zatrudnia za to imponującą liczbę pracowników – 604, prawnikami jest 166 z nich.

W liczbie klientów palmę pierwszeństwa dzierży inna wrocławska firma – A. Łebek i Wspólnicy, jedna z największych kancelarii odszkodowawczych. W 2018 r. obsługiwała 10 tys. 846 osób fizycznych, przede wszystkim poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych. Prowadziła 10,5 tys. postępowań, z tego ponad 4 tys. 300 zostało zakończonych. Dla kancelarii pracuje 95 prawników, cały zespól liczy 108 osób.

Firmy zajmujące się restrukturyzacjami i upadłościami nie mają jeszcze tak spektakularnych ilościowo osiągnięć. 1435 postępowań w 2018 r., w tym 304 zakończone to najlepszy podany przez kancelarię restrukturyzacyjną wynik w zestawieniu (chociaż liczby te nie dotyczą wyłącznie postępowań upadłościowych). Należy do warszawskiej kancelarii Woźnicki Malecha Krzemiński Noga. Obsługiwała ona w minionym roku 525 klientów.

Czas to pieniądz

– Rynek upadłości konsumenckich dopiero się w Polsce rozwija, gdyż do roku 2015 każdy dłużnik, który chciał się oddłużyć, musiał udowodnić, że jest w stanie pokryć koszty postępowania. Niewielu konsumentów było na to stać. Teraz przepisy nie są tak restrykcyjne. Efektem poluzowania jest dynamiczny przyrost spraw o upadłość konsumencką. W 2016 r. było ich 1478 (wniosków złożono 8649) , rok później już 5558 (11120 wniosków). Przypuszczam, że dość szybko osiągniemy poziom proporcjonalny do niemieckiego, gdzie około 70 tys. wniosków składanych rocznie prowadzi do ogłoszenia ponad 35 tys. upadłości konsumenckich – mówi Marek Malecha, adwokat, syndyk i doradca restrukturyzacyjny z kancelarii Woźnicki Malecha Krzemiński Noga.

Zwraca uwagę, że dla klientów jego firmy – ludzi, którzy wpadli w poważne tarapaty finansowe, często niekoniecznie tylko ze swej winy – kluczową sprawą jest czas trwania postępowań. Chcą jak najszybciej uzyskać orzeczenie sądu i wyjść z traumatycznej sytuacji.

– Staramy się zamknąć postępowanie w ciągu 3–4 miesięcy od ogłoszenia upadłości. Przy takiej liczbie klientów jest to możliwe wyłącznie przy wsparciu prawników nowymi technologiami – wyjaśnia mec. Marek Malecha.

Także dla kancelarii windykacyjnych, które stawiają na obsługę masową, czas to pieniądz.

– Działamy trochę jak przedsiębiorstwo informatyczne: prawnicy pracują na naszych autorskich systemach informatycznych, tworzonych wspólnie z nimi przez informatyków. Oprogramowanie automatyzuje wszelkiego rodzaju procesy: przygotowanie pozwów, przypominanie o terminach, sygnalizowanie zmian w prawie czy orzecznictwie, wysyłkę korespondencji. Dzięki temu prawnicy mogą masowo wysyłać pozwy do e-sądu bez konieczności fizycznego ich przygotowania od a do z. Wiele czynności automatyzuje program, a oni ten proces tylko nadzorują – wyjaśnia Tyberiusz Szubierajski, wspólnik w Kancelarii Radców Prawnych Ryszewski, Szubierajski.

Klientami firm windykacyjnych są przede wszystkim banki, firmy pożyczkowe i ubezpieczyciele. Ale w przypadku tej kancelarii także inne firmy windykacyjne.

Firmy uczestniczące w nowej klasyfikacji nie podały nam swoich przychodów (nie było to obowiązkowe), ale sądząc po skali postępowań i liczbie klientów można przypuszczać, że nie narzekają na koniunkturę.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA