Japoński rynek pozostaje zamknięty dla polskiej wieprzowiny, ale producenci liczą na szybkie otwarcie

Od ponad dwóch lat Polska nie może eksportować wieprzowiny na rynek japoński. Nasze firmy podtrzymują jednak relacje z tamtejszymi odbiorcami, bo liczą na jego szybkie otwarcie.

Aktualizacja: 14.04.2016 16:59 Publikacja: 14.04.2016 14:51

Japoński rynek pozostaje zamknięty dla polskiej wieprzowiny, ale producenci liczą na szybkie otwarcie

Foto: Bloomberg

- Japonia to kierunek, o który opłaca się walczyć i na o który warto powrócić, dlatego Japończykom nie dajemy o sobie zapomnieć – mówi Witold Choiński prezes Związku Polskie Mięso, organizator kampanii „Rozsmakuj się w Europie".

Polska nie może eksportować mięsa wieprzowego do Japonii (a także do Chin i Korei Płd.) od lutego 2014 r. Powodem jest wykrycie u nas przypadków afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Związek Polskie Mięso liczy na szybkie otwarcie rynku japońskiego. Z informacji przekazywanych przez Komisje Europejska wynika, że może stać się to jeszcze przed wakacjami. Tamtejsze służby prowadzą obecnie ocenę sytuacji zdrowotnej zwierząt w Polsce w celu uznania regionalizacji UE oraz, w konsekwencji, wznowienia importu mięsa wieprzowego pochodzącego z polskich regionów wolnych od ASF.

W marcu 2016 roku, japoński Komitet Naukowy wydał pozytywną opinię w sprawie uznawania regionalizacji UE dla ASF. Dzięki tej pozytywnej opinii, japońska administracja przygotowuje obecnie projekt mający na celu sfinalizowania procedury, która uzna europejskie zasady regionalizacji dla ASF, co będzie jednoznaczne z wznowieniem eksportu polskiego mięsa wieprzowego do Japonii.

- Zniesienie japońskich barier dla polskiej wieprzowiny w kontekście sytuacji wywołanej ASF będzie miało pozytywny wydźwięk dla innych azjatyckich krajów, dzięki czemu kolejne z nich mogą stać się ponownie otwarte dla polskiego mięsa – podkreślają w Związku Polskie Mięso.

Przed wprowadzeniem embarga, Japonia był trzecim krajem pod względem wartości, do którego eksportowano polską wieprzowinę. Tylko w 2011 roku trafiły tam nasze towary, głównie mięso mrożone i wędliny, za ponad 200 mln zł.

Elementem kampanii „Rozsmakuj się w Europie" jest udział Związku Polskie Mięso w trwających do 15 kwietnia 2016 r., targach Japan Meat Industry Fair w Tokio. Trzyletni projekt promujący spożycie wieprzowiny, w połowie sfinansowany przez Unię Europejską, prowadzony jest także w Kanadzie. Jego łączny budżet przekracza 900 tys. euro.

- Japonia to kierunek, o który opłaca się walczyć i na o który warto powrócić, dlatego Japończykom nie dajemy o sobie zapomnieć – mówi Witold Choiński prezes Związku Polskie Mięso, organizator kampanii „Rozsmakuj się w Europie".

Polska nie może eksportować mięsa wieprzowego do Japonii (a także do Chin i Korei Płd.) od lutego 2014 r. Powodem jest wykrycie u nas przypadków afrykańskiego pomoru świń (ASF).

1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Reakcja Kraft Alkohole na artykuł „Rz” o nowym inwestorze Palikota: Jesteśmy wehikułem inwestycyjnym
Przemysł spożywczy
Kolejne wybiegi Palikota? Ma „nowego” inwestora
Przemysł spożywczy
Skuteczna „koniakowa dyplomacja” Francji
Przemysł spożywczy
Wydarzenie na rynku alkoholi: włoski bitter przejmuje koniak
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Przemysł spożywczy
Milka i Oreo znikają ze sklepowych półek. „Niedopuszczalne podwyżki cen”