Francuski gigant zawiesił dostawy szampana do Rosji

Francuska grupa artykułów luksusowych LVMH zawiesiła dostawy szampana do Rosji po decyzji władz, że na nazwę szampan zasługują jedynie krajowe wina, natomiast prawdziwy trunek z Francji powinien nazywać się winem musującym — pisze dziennik „La Tribune”.

Aktualizacja: 04.07.2021 17:39 Publikacja: 04.07.2021 15:23

Francuski gigant zawiesił dostawy szampana do Rosji

Foto: AdobeStock

Najbogatsi Rosjanie muszą pożegnać się — przynajmniej na jakiś czas — z butelkami Ruinart, Moet et Chandon, Veuve Cliquot, Krug, Mercier i Dom Pérignon, bo właściciel tych marek, grupa Moet Hennessy Louis Vuitton, zawiesiła dostawy po podpisaniu przez prezydenta Władimira Putina nowej ustawy zastrzegającej nazwę „szampan” dla rosyjskich win musujących i uznającej, że francuskie szampany powinny nazywać się „winem musującym”.

– Mogę potwierdzić, że otrzymałem tego rodzaju wiadomość i jest ona uzasadniona — poinformował agencję AFP Leonid Rafajłow, dyrektor generalny AST, jednego z największych w Rosji dystrybutorów win i alkoholi. Jego zdaniem, ta decyzja jest tymczasowa na okres znalezienia odpowiedniego rozwiązania.

Sprawa nie jest jednak tak prosta. Francja zdecydowanie broni określenia szampan, kontrolowanej nazwy pochodzenia (AOC), która wskazuje, że ten trunek musi pochodzić z precyzyjnego obszaru w danym regionie o tej samej nazwie, aby można było ją używać. Z tego powodu francuscy producenci walczą stale i zaciekle z różnymi próbami używania nazwy szampan.

Kilka dni temu, 1 lipca sąd w Monachium w ramach kilkuletniej batalii prawnej z udziałem nawet europejskiego trybunału TSUE przyznał rację francuskim producentom i zakazał sieci supermarketów Aldi sprzedawania sorbetów z „szampanem”, które nie miały nic wspólnego z francuskim trunkiem. Sąd uznał, po złożeniu pozwu przez Francuzów, że te sorbety nie miały smaku szampana, a przypominały raczej mieszaninę gruszek, „cukru, kwasku cytrynowego i odrobiny alkoholu” — stwierdza wyrok przekazany AFP.

Druga niedawna sprawa, rozpatrywana przez hiszpański wymiar sprawiedliwości na wniosek organizacji producentów szampana CIVC dotyczy używania przez hiszpańskich restauratorów nazwy „champanillo” (szampanek). Rozpatruje ją również TSUE z Luksemburga, nie wydał jeszcze swego werdyktu.

Organizacja producentów CIVC chce doprowadzić do zakazania przez sąd używania tej nazwy, powszechnej zwłaszcza w tańszych barach w Katalonii, tapaderias. W ramach tego sporu sąd apelacyjny w Barcelonie zwrócił się do TSUE z zapytaniem o jego stanowisko wobec zakresu obowiązywania AOP. Sąd chce wyjaśnienia, czy takim firmom usługowym jak restauracje można zarzucić nadużywanie określeń dotyczących chronionego produktu.

Rzecznik generalny trybunału Giovanni Pitruzzella odpowiedział, że prawo Unii „chroni produkty korzystające z nazwy pochodzenia przed wszelkimi praktykami pasożytnictwa handlowego, mogącego dotyczyć dóbr lub usług. W tej konkretnej sprawie przyimek „‚illo” wyróżnia jednak optycznie i dźwiękowo słowo „champanillo” od innych porównywalnych słów. Rzecznik TSUE wykluczył zatem, że „champanillo” jest nadużywaniem słowa „szampan” chronionego w ramach AOP.

Najbogatsi Rosjanie muszą pożegnać się — przynajmniej na jakiś czas — z butelkami Ruinart, Moet et Chandon, Veuve Cliquot, Krug, Mercier i Dom Pérignon, bo właściciel tych marek, grupa Moet Hennessy Louis Vuitton, zawiesiła dostawy po podpisaniu przez prezydenta Władimira Putina nowej ustawy zastrzegającej nazwę „szampan” dla rosyjskich win musujących i uznającej, że francuskie szampany powinny nazywać się „winem musującym”.

– Mogę potwierdzić, że otrzymałem tego rodzaju wiadomość i jest ona uzasadniona — poinformował agencję AFP Leonid Rafajłow, dyrektor generalny AST, jednego z największych w Rosji dystrybutorów win i alkoholi. Jego zdaniem, ta decyzja jest tymczasowa na okres znalezienia odpowiedniego rozwiązania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”