Wynika z tego, że wniosek wymaga sporego nakładu pracy i doświadczenia z prawem podatkowym.
Kiedy warto skorzystać
Interpretacje ogólne (obok objaśnień podatkowych) są narzędziem ochrony, którym warto zainteresować się w pierwszej kolejności. Wyszukiwarka umożliwia łatwe odnalezienie odpowiedniej interpretacji lub wykluczenie wydania wyjaśnień mogących mieć zastosowanie w naszej sprawie. „Drzewo tematyczne" wyszukiwarki pozwala wybrać interesujący nas podatek. Na pojedynczą ustawę przypada od kilku do kilkunastu interpretacji, w związku z tym łatwo ustalić czy interpretacja dotycząca danego przepisu została wydana. W przypadku braku interpretacji ogólnej oraz objaśnień podatkowych, które mogą zapewnić nam ochronę, można wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej. Warto również rozważyć zastosowanie się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej (będzie o tym mowa w kolejnych artykułach). Jeżeli natomiast komuś zależy na wzbogaceniu kolekcji obowiązujących interpretacji ogólnych, to może zwrócić się z tym do doradcy podatkowego. Złożenie wniosku podlega opłacie w kwocie 40 zł, która zostaje zwrócona, jeżeli dojdzie do wydania interpretacji. Wniosek składa się na urzędowym formularzu ORD-OG.
Na co trzeba zwrócić uwagę
Dla zapewnienia ochrony najistotniejsze jest spełnienie poniższych warunków.
1. Podatnik powinien zastosować się do interpretacji ogólnej.
„Zastosowanie się do interpretacji, w rozumieniu art. 14k, art. 14m o.p., to realizacja przez dany podmiot określonego obowiązku (uprawnienia) podatkowego, wg wzorca, wynikającego z wykładni prawa dokonanej przez organ wydający interpretację" (wyrok WSA w Bydgoszczy z 12 września 2017 r., I SA/Bd 596/17).
2. Skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, muszą wystąpić po opublikowaniu interpretacji ogólnej. To znaczy, że interpretacja, niezależnie od tego jak słuszna się wydaje, nie daje ochrony wstecz.
3. Interpretacja nie może się zmienić przed okresem rozliczeniowym, którego dotyczy deklaracja składana w wyniku zastosowania się do wyjaśnień.
Zmiana z urzędu i co dalej
Minister finansów może z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. „Nieprawidłowość interpretacji uzasadniająca jej zmianę wystąpi wówczas, gdy przyjęte w niej wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego nie znajduje dostatecznego uzasadnienia we wnioskach wypływających z poprawnej wykładni tego prawa". (wyrok NSA z 23 kwietnia 2010 r., II FSK 2113/08).
Ochrona związana z interpretacją nie wygasa z dniem, w którym opublikowano zmienioną interpretację. Podatnikowi przysługuje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku (na podstawie art. 14m o.p.) ze skutkiem do końca roku lub kwartału, w którym opublikowano zmienioną interpretacje ogólną. W przypadku miesięcznych okresów rozliczeniowych ochrona przysługuje za okres do końca miesiąca, w którym opublikowano zmienioną interpretację, oraz miesiąc następny.
Przykład
Pan Jan Borowski zastosował się do interpretacji ogólnej, którą uwzględnił składając deklarację w podatku od nieruchomości na rok 2019. W lutym interpretacja uległa zmianie. Z nowych wyjaśnień wynika, że pan Borowski powinien płacić wyższy podatek. Ochrona prawna wynikająca ze zmienionej interpretacji ogólnej obowiązuje do końca 2019 r.
* * *
Kolejny artykuł będzie dotyczył objaśnień podatkowych ministra finansów i można się będzie z niego dowiedzieć:
? czym są objaśnienia podatkowe i czego dotyczą;
? czym różnią się od interpretacji;
? czym są broszury administracji podatkowej;
? jak korzystać z objaśnień;
? gdzie ich szukać;
? jak uzyskać ochron prawną.
Autor jest głównym specjalistą w Urzędzie Miasta Szczecin
Podstawa prawna: art. 14a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 900 ze zm.)
Czym jest interpretacja przepisów prawa
W większości podatków na podatnikach ciąży obowiązek rozliczania podatku poprzez składanie deklaracji. Wiąże się to z koniecznością stosowania przepisów wymagających przeprowadzenia wykładni, a więc procesu polegającego na odkodowaniu znaczenia przepisu. Proces ten nazywany jest również interpretacją przepisów prawa podatkowego. Jednak pojęcie „dekodowanie" lepiej odpowiada wysiłkowi jaki trzeba włożyć w odczytanie niektórych zapisów ustaw podatkowych.