WSA: zagraniczne szkolenie w kosztach

Firma odliczy od przychodu wydatki na wyjazd dla współpracowników. Pod warunkiem że ma to zwiększyć jej sprzedaż.

Aktualizacja: 30.10.2019 07:56 Publikacja: 30.10.2019 07:55

WSA: zagraniczne szkolenie w kosztach

Foto: 123RF

Przedsiębiorcy organizujący szkolenia dla kontrahentów ciągle mają problemy z ich rozliczeniem. Fiskus twierdzi, że kreują w ten sposób swój pozytywny wizerunek, jest to więc wyłączona z podatkowych kosztów reprezentacja. Dopiero sądy przyznają rację firmom, czego przykładem jest sprawa rozpatrywana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy.

Spór ze skarbówką zaczął się od wniosku o interpretację indywidualną. Wystąpiła o nią spółka sprzedająca kosmetyki. Rozprowadza je w systemie marketingu społecznościowego.

Osoby zainteresowane produktami oraz ich dystrybucją rejestrują się na platformie internetowej. Za zakupy oraz obroty dostają punkty, które są później przeliczane na wynagrodzenie albo rabaty handlowe.

Czytaj także: Czy do kosztów podatkowych można zaliczyć degustację alkoholu podczas szkolenia

Spółka podpisuje z tymi osobami umowy o współpracy. Dla tych, które mają najwyższą sprzedaż i najprężniej działają, zorganizowała zagraniczny wyjazd. Zapewni uczestnikom przelot samolotem, transfer busem, siedem noclegów, wyżywienie, ubezpieczenie oraz opiekę rezydenta.

Część edukacyjna i rozrywkowa

Na wyjeździe odbędzie się szkolenie dotyczące właściwości oferowanych produktów, nowoczesnych technik dystrybucji, komunikacji itp. Czas przeznaczony na zajęcia to średnio osiem godzin dziennie.

Będzie też część rozrywkowa: uroczysta kolacja połączona z podsumowaniem kolejnego okresu sprzedażowego w firmie oraz fakultatywne wycieczki.

Czy wydatki na wyjazd mogą być podatkowym kosztem? Spółka twierdzi, że tak, ponieważ jego podstawowym celem jest poszerzenie wiedzy partnerów o jej działalności, oferowanych produktach oraz sposobach i działaniach mogących zwiększyć sprzedaż, a także motywacja do lepszej i efektywniejszej pracy. To przyniesie współpracownikom, a tym samym spółce, większe przychody. Zaznacza przy tym, że wydatki na część rozrywkową, tj. uroczystą kolację i wycieczki, wyłączy z kosztów.

Co na to fiskus? Podkreślił, że wyjazd ma na celu tworzenie pozytywnych relacji z kontrahentami, a tym samym kreowanie pozytywnego wizerunku firmy, czyli lepszego postrzegania jej na zewnątrz. Zaproszone zostały bowiem osoby, które są w relacjach biznesowych ze spółką. Jest to więc reprezentacja, która została wyłączona z podatkowych kosztów w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Cel: wiedza i motywacja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy miał jednak inne zdanie. Zwrócił uwagę, że chodzi o wyjazd szkoleniowy, którego celem jest podniesienie kwalifikacji i wiedzy współpracowników. Jest to też forma nagrody dla osiągających najlepsze rezultaty w sprzedaży. Można więc uznać, że całe przedsięwzięcie to element systemu motywacyjnego stosowanego wobec handlowych partnerów. Nie da się przesądzić, że dominującym czy wręcz wyłącznym celem wyjazdu jest kreowanie pozytywnego obrazu spółki, czyli reprezentacja.

Firma oczekuje, że dzięki szkoleniu partnerów zwiększy się sprzedaż jej produktów. W konsekwencji przełoży się to na wyższe przychody. Nie jest to rozumowanie ekonomicznie czy racjonalnie nieuzasadnione.

Reasumując, wydatki na szkolenie nie są wyłączone z podatkowych kosztów.

Sygnatura akt: I SA/Bd 501/19

Piotr Wołkowicz radca prawny, menedżer w ALTO

Spory o rozliczenie wydatków na wyjazdy dla kontrahentów toczą się od lat. Różne są interpretacje, różne wyroki. Dużo zależy od tego, na jakiego trafimy urzędnika czy skład sędziowski. Niestety, mam wrażenie, że nadal tak będzie. Ciągle bowiem nie ma pewności, jakie działania są reprezentacją, która została ustawowo wyłączona z podatkowych kosztów. Być może należałoby wprowadzić do przepisów jej definicję. Albo ustalić próg wydatków, które wiążą się z reprezentacją, ale mogą być kosztem (kiedyś taki limit już był w przepisach). Warto zaapelować do skarbówki, aby nie podchodziła tak konserwatywnie do takich działań jak organizacja zagranicznych szkoleń dla kontrahentów. To, co kilkanaście lat temu mogło się wydawać fanaberią, jest już dzisiaj normą w działalności.

Przedsiębiorcy organizujący szkolenia dla kontrahentów ciągle mają problemy z ich rozliczeniem. Fiskus twierdzi, że kreują w ten sposób swój pozytywny wizerunek, jest to więc wyłączona z podatkowych kosztów reprezentacja. Dopiero sądy przyznają rację firmom, czego przykładem jest sprawa rozpatrywana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy.

Spór ze skarbówką zaczął się od wniosku o interpretację indywidualną. Wystąpiła o nią spółka sprzedająca kosmetyki. Rozprowadza je w systemie marketingu społecznościowego.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP