Ministerstwo Finansów wyjaśniło w odpowiedzi na interpelację nr 28762, że od 1 stycznia 2019 r. zmieniły się zasady składania zeznań podatku dochodowego od osób prawnych. CIT-8 można złożyć tylko drogą elektroniczną z e-podpisem.
Czytaj także: CIT-8: zeznanie roczne na papierze czy przez internet
Według posłanki Krystyny Sibińskiej (PO–KO) taki wymóg to znaczne utrudnienie dla organizacji zatrudniających mniej niż pięć osób, samodzielnie prowadzących księgowość, które dotychczas mogły składać deklaracje w formie papierowej. Teraz będą musiały ponieść koszt zakupu e-podpisu albo zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu.
Wiceminister finansów Filip Świtała wyjaśnił, że zgodnie z art. 27 ust. 1c ustawy o CIT od 1 stycznia 2019 r. podatnicy mają obowiązek składania CIT-8 (zeznań o wysokości dochodu osiągniętego lub straty poniesionej w roku podatkowym) za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2018 r. stosuje się przepisy art. 45ba ustawy o PIT w nowym brzmieniu. Tymczasem do końca 2018 r. art. 27a ustawy o CIT umożliwiał rozliczenie w formie papierowej najmniejszym podatnikom (zatrudniającym do pięciu osób), na podstawie odwołania do uchylonych już przepisów ustawy o PIT. Teraz nie ma już żadnych wyjątków.
– Każde zeznanie składane przez podatnika CIT, niezależnie od jego wielkości i zakresu działania, wymaga opatrzenia podpisem kwalifikowanym. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek posiadania własnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego bądź wyznaczenia w tym celu pełnomocnika (na druku UPL-1 – pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji) – napisał wiceminister Świtała w odpowiedzi na interpelację.