Opłata za rejestrację auta w kosztach

Wydatki na samochód poniesione przed wprowadzeniem go do biznesu rozliczamy poprzez odpisy amortyzacyjne.

Aktualizacja: 13.01.2020 08:06 Publikacja: 13.01.2020 07:33

Opłata za rejestrację auta w kosztach

Foto: AdobeStock

Auto, które wpisujemy do firmowej ewidencji środków trwałych, musi być sprawne i gotowe do używania. Poniesione na to nakłady zwiększają wartość początkową samochodu i mogą być podatkowym kosztem poprzez amortyzację.

Przypomniał o tym minister finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 134. Zapytano w niej o obowiązujące od 1 stycznia 2019 r. zasady rozliczania firmowych samochodów osobowych w PIT/CIT. Chodzi o ograniczenie wydatków na eksploatację auta, które jest też wykorzystywane prywatnie (mogą być kosztem w 75 proc.), a także limit podatkowej amortyzacji (150 tys. zł).

Jak zakwalifikować nakłady, które zostały poniesione przed oddaniem samochodu do używania, np. opłatę za rejestrację lub wydatki na naprawę? Czy są to koszty eksploatacji rozliczane z ograniczeniami? Czy też zwiększają podstawę amortyzacji i mogą być w całości podatkowym kosztem (jeśli wartość pojazdu nie przekracza 150 tys. zł)?

Czytaj także: Samochód za gotówkę nie jest firmowym kosztem

Takie wydatki mogą być uwzględnione w wartości początkowej samochodu, od której dokonywane są odpisy amortyzacyjne – odpowiedział minister finansów. Były bowiem niezbędne, aby auto stało się kompletne i zdatne do użytku. A to jest warunkiem wpisania go do ewidencji środków trwałych.

Naprawy i opłatę rejestracyjną rozliczymy więc w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne. Jeśli wartość samochodu nie przekracza 150 tys. zł, odpisy będą kosztem w 100 proc.

We wcześniejszych interpretacjach indywidualnych skarbówka miała jednak różne opinie. W jednej z nich podkreśliła, że opłaty rejestracyjne to wydatki eksploatacyjne rozliczane w kosztach w 75 proc.

W innej, że są to wydatki nielimitowane, ponieważ poniesiono je w celu uzyskania możliwości korzystania z auta.

Auto, które wpisujemy do firmowej ewidencji środków trwałych, musi być sprawne i gotowe do używania. Poniesione na to nakłady zwiększają wartość początkową samochodu i mogą być podatkowym kosztem poprzez amortyzację.

Przypomniał o tym minister finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 134. Zapytano w niej o obowiązujące od 1 stycznia 2019 r. zasady rozliczania firmowych samochodów osobowych w PIT/CIT. Chodzi o ograniczenie wydatków na eksploatację auta, które jest też wykorzystywane prywatnie (mogą być kosztem w 75 proc.), a także limit podatkowej amortyzacji (150 tys. zł).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił