To nie był rok wielkich inwestycji handlowych w stolicy. Od stycznia 2015 r. rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w aglomeracji warszawskiej wzbogacił się o ok. 57 tys. mkw. Największym ukończonym projektem była rozbudowa Wola Parku – podaje firma JLL.
Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Warszawie i okolicach wynosi ok. 1,62 mln mkw. Z tego 69 proc. przypadało na centra handlowe. Jak podkreślają analitycy JLL, poziom nasycenia powierzchnią w centrach handlowych w stolicy sięga 436 mkw. na 1000 mieszkańców. To mniej niż w innych dużych miastach. To jednak ma się zmienić. Teraz w budowie jest w Warszawie 104 tys. „handlowych" metrów. Pozwolenie na budowę na Białołęce otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 tys. mkw.). Przy drugiej inwestycji GTC – Galerii Wilanów z 61 tys. mkw. – trwają prace administracyjne, a rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok.
– Widzimy rosnącą aktywność deweloperów powierzchni handlowych w Warszawie i okolicach. W samym III kwartale podaż w stolicy wzrosła o 31 tys. mkw. w takich obiektach, jak Royal Wilanów oraz rozbudowane Wola Park i Factory Ursus. Natomiast już w IV kwartale w Warszawie do użytku oddano MODO Domy Mody we Włochach, Ferio Wawer w Wawrze i Plac Vogla w Wilanowie – wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.
Poziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych w Warszawie wynosi obecnie ok. 1,7 proc., co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 tys. mieszkańców (3,1 proc.).
Miesięczne czynsze typu prime w najlepszych centrach handlowych wzrosły do 105–120 euro za mkw. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9–10 euro za mkw.