fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Zakupy zrób po kawie lub przy okazji

Materiały Inwestora
W Warszawie na mieszkańca przypada mniej powierzchni w centrach handlowych niż w Poznaniu, Wrocławiu, Trójmieście czy Łodzi.

To nie był rok wielkich inwestycji handlowych w stolicy. Od stycznia 2015 r. rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w aglomeracji warszawskiej wzbogacił się o ok. 57 tys. mkw. Największym ukończonym projektem była rozbudowa Wola Parku – podaje firma JLL.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Warszawie i okolicach wynosi ok. 1,62 mln mkw. Z tego 69 proc. przypadało na centra handlowe. Jak podkreślają analitycy JLL, poziom nasycenia powierzchnią w centrach handlowych w stolicy sięga 436 mkw. na 1000 mieszkańców. To mniej niż w innych dużych miastach. To jednak ma się zmienić. Teraz w budowie jest w Warszawie 104 tys. „handlowych" metrów. Pozwolenie na budowę na Białołęce otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 tys. mkw.). Przy drugiej inwestycji GTC – Galerii Wilanów z 61 tys. mkw. – trwają prace administracyjne, a rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok.

– Widzimy rosnącą aktywność deweloperów powierzchni handlowych w Warszawie i okolicach. W samym III kwartale podaż w stolicy wzrosła o 31 tys. mkw. w takich obiektach, jak Royal Wilanów oraz rozbudowane Wola Park i Factory Ursus. Natomiast już w IV kwartale w Warszawie do użytku oddano MODO Domy Mody we Włochach, Ferio Wawer w Wawrze i Plac Vogla w Wilanowie – wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.

Poziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych w Warszawie wynosi obecnie ok. 1,7 proc., co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 tys. mieszkańców (3,1 proc.).

Miesięczne czynsze typu prime w najlepszych centrach handlowych wzrosły do 105–120 euro za mkw. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9–10 euro za mkw.

Jeśli chodzi o nowe marki, to – zdaniem agentów – nadal brakuje dla nich wyjątkowych miejsc w Warszawie. – Marki wchodzące na polski rynek otwierają sklepy w najbardziej prestiżowych lokalizacjach. W III kwartale 2015 r. kilka nowych międzynarodowych marek otworzyło sklepy w Warszawie: Origins w Galerii Mokotów, Paul w Warsaw Financial Center, Fuddruckers i Dairy Queen w Wola Parku. Natomiast już w IV kwartale decyzję o wejściu do Polski ogłosiło Forever 21, które otworzy swój sklep w Galerii Północnej – podaje Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.

Bożena Kozłowska, starszy konsultant w dziale badań rynku firmy Knight Frank, zwraca uwagę że zmienia się profil nowych obiektów handlowych.

– Stają się one już nie tylko miejscem zakupów, ale wprowadzają też dodatkowe funkcje: usług, rozrywki, kultury, rozbudowanej gastronomii, które regularnie mają przyciągać konsumentów – podkreśla agentka Knight Frank.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA