Czas reindustrializacji
Polska znajduje się dopiero na początku drogi ku cyfrowej rewolucji. Trudno się spodziewać więc, że będziemy liderem zmiany w przemyśle.
Ale – jak przekonuje Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen – nie jest ważne, czy będziemy motorem reindustrializacji Europy. Jego zdaniem, powinniśmy skupić się raczej na tym, co jest ważne dla nas – aby ta industrializacja była motorem naszej gospodarki. – A to się może powieść – przekonuje.
Na razie jednak rodzimi przedsiębiorcy nie są gotowi na cyfrową transformację. Badania Microsoftu wskazują, że dla menedżerów przeszkodą są kwestie związane z cyberbezpieczeństwem, a także dotychczasowa kultura biznesowa (tak twierdzi odpowiednio 41 i 44 proc. badanych menedżerów). Po 38 proc. respondentów za bariery uważa też brak kompetencji do takiej transformacji oraz niesprzyjające regulacje prawne.
Mimo to w polskich firmach podejmowane są liczne działania, które mają wznieść je na kolejny poziom cyfrowego rozwoju. 82 proc. ankietowanych liderów firm twierdzi, że jedną z najważniejszych inicjatyw jest budowa wśród pracowników kompetencji cyfrowych. Dla 51 proc. kluczowe jest wdrożenie narzędzi do pracy zdalnej i mobilnej. W co trzeciej organizacji liderem cyfrowej zmiany jest przedstawiciel ścisłego kierownictwa firmy.
Zdaniem Magdy Taczanowskiej, członka zarządu Microsoft Polska, jest to strategiczny temat niezależnie od skali prowadzonego biznesu i branży. – Dziś już nikt nie zadaje sobie pytania o sens cyfryzacji, ale o jej tempo i skalę – komentuje. Jak dodaje, decydenci rozumieją już, że bierne obserwowanie zmian może okazać się ryzykowne.
Niewykorzystany potencjał
Napędem cyfrowej transformacji, której wyrazem jest m.in. idea przemysłu 4.0 (z ang. Industry 4.0), są głównie nowoczesne technologie: internet rzeczy (IoT), analityka danych (big data) oraz sztuczna inteligencja (AI). W badaniu SAS jednak tylko 24 proc. respondentów zadeklarowało, że dysponuje infrastrukturą, która umożliwia rozwój w firmie systemów AI. Tylu samo badanych zapowiedziało, że musi zwiększyć nakłady na sprzęt lub zaadaptować obecnie wykorzystywane platformy. Aż 29 proc. przedsiębiorstw nie posiada z kolei zasobów pozwalających na takie wdrożenia.