Jeden z najstarszych przewoźników świata Avianca bliski bankructwa

Kolumbijska linia lotnicza Avianca nie jest w stanie wykupić dzisiaj swoich obligacji. Ten jeden z najstarszych i największych przewoźników w Ameryce Południowej wystąpił przed sądem w Nowym Jorku o ochronę przed wierzycielami w ramach tzw. Rozdziału 11 Kodeksu Upadłościowego USA (Chapter 11).

Publikacja: 11.05.2020 09:40

Jeden z najstarszych przewoźników świata Avianca bliski bankructwa

Foto: www.avianca.com

O tym, że Avianca ma kłopoty wiadomo było od kilkunastu miesięcy. Ale ostatecznie dobiła ją pandemia Covid-19 i zamknięcie granic praktycznie we wszystkich krajach, do których ta linia latała. W tej chwili ponad 95 proc. floty stoi na ziemi, wykonywane są jedynie rejsy cargo, ale jednocześnie zarząd informuje, że kiedy tylko granice zostaną otwarte, linia zamierza wrócić do latania w czasie reorganizacji, na co pozwala jej skorzystanie z Chapter 11. Dzisiaj zadłużenie przewoźnika wynosi dokładnie tyle, ile są warte jego aktywa. Linia jest członkiem Star Alliance, tego samego sojuszu lotniczego, do którego należą m.in. Lufthansa i LOT.

Avianca ma za sobą bardzo trudny rok. Udało się jej zrestrukturyzować zadłużenie i wprowadzić plan naprawczy, który miał doprowadzić do powrotu rentowności dzięki skoncentrowaniu operacji na połączeniach z Bogoty. „Teraz znaleźliśmy się w najtrudniejszym momencie w naszej 100-letniej historii, bo musimy jeszcze dodatkowo wydobyć się z kryzysu jaki przyniosła pandemia. Mocno wierzymy w to, że reorganizacja naszej działaności pod ochroną Chapter 11 jest w tej chwili najlepszym rozwiązaniem. Dzięki temu możemy ochronić nasze połączenia, jakie oferujemy w samej Kolumbii na innych rynkach Ameryki Łacińskiej” — napisał w oświadczeniu Anko Van Der Werff, prezes Avianki.

Już w końcu marca linia nie była w stanie obsłużyć rat leasingowych, wstrzymała planowane inwestycje i zaoferowała większości ze swoich 21 tys. pracowników bezpłatne urlopy. Przesunięto wówczas z marca na czerwiec roczne sprawozdanie finansowe, jednocześnie informując że istnieją poważne obawy , czy linia w ogóle będzie w stanie utrzymać się w biznesie. Natomiast występując do nowojorskiego sądu o ochronę przed wierzycielami dała im jasny sygnał że zamierza pozostać w biznesie. Zdaniem analityków lotniczych z rynku amerykańskiego kolumbijski przewoźnik ma szansę na powrót do normalnego operowania.

Tyle że decyzję Avianki mocno odczuje branża i może to spowodować reakcję łańcuchową. Z dostępnych dokumentów wynika, że Kolumbijczycy są winni po 30 mln dol. IAE International Aero Engines AG oraz General Electric&CMF International. 28 mln dol., to dług wobec Rolls Royce, 4,4 mln dol. należy się Lufthansie, 3,66 mln Boeingowi i 2,83mln Airbusowi. Te wszystkie firmy są dzisiaj w bardzo trudne sytuacji finansowej.

Na razie Avianca zamierza wypłacać pensje tym, którzy nie zostali wysłani na bezpłatne urlopy, zlikwidować oddział w Peru (5 proc. operacji), tak jak wcześniej zamknięto Avianca Brasil . Ale normalnie ma funkcjonować program lojalnościowy LifeMiles, który jest odrębną jednostką finansową.

Van der Werff został prezesem Avianki w czerwcu 2019 roku, kiedy sytuacja finansowa przewoźnika była już bardzo trudna. Wcześniej, w maju 2019 zmuszono do odejścia z tego stanowiska Germana Efromovicha, kolumbijskiego biznesmena polskiego pochodzenia, który pozostaje największym akcjonariuszem tej linii. Z zarządu odszedł wtedy również jego brat Jose, prezes Avianca Brasil.

O tym, że Avianca ma kłopoty wiadomo było od kilkunastu miesięcy. Ale ostatecznie dobiła ją pandemia Covid-19 i zamknięcie granic praktycznie we wszystkich krajach, do których ta linia latała. W tej chwili ponad 95 proc. floty stoi na ziemi, wykonywane są jedynie rejsy cargo, ale jednocześnie zarząd informuje, że kiedy tylko granice zostaną otwarte, linia zamierza wrócić do latania w czasie reorganizacji, na co pozwala jej skorzystanie z Chapter 11. Dzisiaj zadłużenie przewoźnika wynosi dokładnie tyle, ile są warte jego aktywa. Linia jest członkiem Star Alliance, tego samego sojuszu lotniczego, do którego należą m.in. Lufthansa i LOT.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej