W latach 2014–2018 cudzoziemcy złożyli łącznie blisko 732 tys. wniosków o legalizację ich pobytu w Polsce – przybywający coraz liczniej do Polski imigranci mogą być sposobem na częściowe rozwiązanie niedoborów na rynku pracy.
Potrzeba zmian
Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) zgłaszają szereg problemów związanych z obsługą cudzoziemców, m.in.: niewystarczające zasoby kadrowe urzędów wojewódzkich, obowiązek składania nowego oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy nawet przy zmianie stanowiska w ramach jednego kodu zawodu czy brak możliwości „śledzenia" losów wniosku o wydanie zezwolenia na pracę.
Większe zasoby urzędów wojewódzkich
Jedną z przyczyn niezadawalającej szybkości obsługi cudzoziemców w urzędach wojewódzkich są niewystarczające i nieadekwatne do liczby i rodzaju załatwianych spraw zasoby kadrowe. W 2018 r. do kontrolowanych urzędów wojewódzkich wpłynęło 278 tys. wniosków o legalizację pracy i ponad 180 tys. o legalizację pobytu – co stanowiło odpowiednio niemal siedmiokrotny i ponad trzykrotny wzrost w porównaniu do 2014 r. Wzrost liczby urzędników nie nadąża za wzrostem liczby spraw. Dochodzi do paradoksów – nie można uzupełnić braków kadrowych w gospodarce z powodu braków kadrowych w urzędach. Niezależnie od wdrożenia innych rekomendowanych przez FPP rozwiązań, wzmocnienie kadrowe odpowiednich służb państwa jest konieczne.
Każdy cudzoziemiec przybywający do Polski w celu podjęcia pracy może – a przy wykonaniu obowiązku meldunkowego nawet powinien – otrzymać numer PESEL. (...)
Dzięki otrzymaniu numeru PESEL, osoba taka może założyć profil zaufany – fakt ten ułatwia ewentualne wprowadzenie do systemu ePUAP historii oświadczeń danego cudzoziemca. Ułatwiłoby to cudzoziemcowi obliczenie okresów pracy na podstawie oświadczeń, jak i odciążyłoby powiatowe urzędy pracy z konieczności informowania cudzoziemców o obecnym statusie dotyczących ich oświadczeń i wniosków.