Przekonania a wybór branży
Nie tylko firma ma znaczenie – rekruterzy coraz częściej słyszą od kandydatów o branżach i specjalizacjach, w których zdecydowanie nie chcą pracować. Taka postawa najczęściej wynika z światopoglądu kandydata, a oferty otrzymywane od firm, które w jego odczuciu działają nieetycznie lub sprzecznie z jego przekonaniami, często już na starcie zostają odrzucone. Pod tym względem prym wiedzie branża alkoholowa, tytoniowa, zbrojeniowa, farmaceutyczna, ale też firmy produkujące niezdrowe przekąski, biznesy generujące duże ilości plastiku oraz testujące swoje produkty na zwierzętach. Niechęć kandydatów dotyczy także branży związanej z grami losowymi, rozumianymi jako hazardowe, oraz przedsiębiorstwami, które w swojej działalności wykorzystują tanią siłę roboczą w różnych zakątkach świata. Trend zdrowego odżywiania i większej odpowiedzialności za środowisko skutkuje z kolei mniej przychylną oceną firm specjalizujących się w przetwórstwie rybnym oraz spożywczym i branży mięsnej.
W dobie internetu i ogromnej łatwości w dostępie do informacji oraz opinii, kandydaci dokonujący wyborów zawodowych zwracają uwagę nie tylko na produkty, usługi oraz model biznesowy firmy, ale również na szerszą perspektywę prowadzonej przez nią działalności. Kandydaci biorą pod uwagę zachowania akceptowane przez potencjalnego pracodawcę, będąc wyczulonymi na strategie, działania operacyjne i zewnętrzne komunikaty firmy, z którymi nie chcą się utożsamiać.
Takie podejście nie jest jednak dominujące. Branże, które dla jednej grupy kandydatów są nieakceptowalnym wyborem w karierze, to przez inną są postrzegane głównie przez pryzmat atrakcyjnych szans na rozwój zawodowy. Praca w branży narażonej na kryzysy oraz wymagającej zarządzania wizerunkiem wrażliwym na negatywne opinie to ekscytujące środowisko pracy dla osób kreatywnych, związanych m.in. z marketingiem oraz komunikacją. Trudniej jest natomiast specjalistom ds. sprzedaży, w pracy których wiara w reprezentowany produkt niejednokrotnie jest podstawą sukcesu.
Z drugiej strony rośnie lista zawodów i obszarów specjalizacyjnych, w których kandydaci upatrują atrakcyjnych możliwości rozwoju, ale jednocześnie – w ich odczuciu – spójności z wyznawanymi przez nich wartościami. Dobrym odbiorem cieszą się oferty związane z zarządzaniem, wykrywaniem i zmniejszaniem ryzyka nadużyć. Kandydaci wskazują, że ich miejsce pracy powinno pozytywnie wpływać na ludzkie życie bądź społeczność. Ochrona zdrowia, produkcja sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego oraz urządzeń dla osób borykających się z ograniczeniami bądź chorobą to z pewnością specjalizacje, w których misję wpisana jest poprawa jakości życia i które dają kandydatom poczucie sensu wykonywanej pracy. Warto przy tym pamiętać, że firmy z branż pozytywnie wpływających na życie i zdrowie mogą stać się w oczach kandydatów nieatrakcyjnym pracodawcą, jeśli pomimo produkcji użytecznych produktów, nie zważają na kwestie związane z segregacją odpadów i ekologią.
Nigdy nie mów nigdy
Czy osoba, która jest przeciwnikiem palenia papierosów zawsze odmówi pracy w firmie z branży tytoniowej? Niekoniecznie. Okazuje się bowiem, że firmy o kontrowersyjnym profilu działalności przykładają ogromną wagę do tworzenia zdrowej kultury organizacyjnej i często nawet bardziej niż inne firmy dbają o przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad. Osobiste przekonania pracownika są respektowane, natomiast w pracy wykorzystywany jest jego potencjał, umiejętności i kompetencje – np. analityczne, marketingowe czy technologiczne.
Ocena branży zależy w dużej mierze od indywidualnych preferencji oraz doświadczeń. O ile część kandydatów nie chce wiązać się z branżą alkoholową, o tyle pozostali nie mają problemu z asortymentem tego rodzaju, jeśli tylko kierowany jest do osób pełnoletnich i opatrzony odpowiednimi ostrzeżeniami. Od przekonań związanych z profilem działalności firmy ważniejszy jest dla nich sens pracy oraz sposób jej organizacji. Właściwie w każdej branży można znaleźć kontrowersyjny element, a kwestia zainteresowania ofertą lub jego braku jest osobistą sprawą każdego kandydata.