Pracodawcy coraz częściej dostrzegają potrzebę wprowadzenia wewnętrznych regulacji dotyczących korzystania przez pracowników z mediów społecznościowych. Należy pamiętać, że regulacje takie nie mogą naruszać prawa, ani w sposób nieuprawniony ingerować w sferę prywatności pracownika, prawo do wolnej wypowiedzi i uzasadnionej krytyki.
Procedury określane jako Social Media Policy, czyli swoiste wewnętrzne kodeksy dobrych praktyk w mediach społecznościowych, mają na celu przede wszystkim określenie, w jaki sposób pracownik powinien wypowiadać się w tego rodzaju mediach, zarówno w celach prywatnych, jak i służbowych. Chodzi przede wszystkim o to, aby nie narazić pracodawcy na utratę dobrego wizerunku, imienia czy reputacji, a pracownika na konsekwencje służbowe.
Obowiązki pracownika
Źródłem tego rodzaju regulacji w obowiązujących przepisach jest przede wszystkim art. 100 § 2 pkt 4 kodeksu pracy, określający tzw. obowiązek lojalności pracownika wobec pracodawcy, czyli dbałości o dobro zakładu pracy i zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Pracodawca uszczegóławiając zakres tego obowiązku, może w ramach wewnętrznej polityki określić wytyczne dla wypowiedzi pracowników umieszczanych w mediach społecznościowych, które będą się odnosić do pracodawcy, jego kontrahentów czy współpracowników. Dotyczyć mogą one korzystania z mediów społecznościowych zarówno w celach prywatnych, jak i służbowych. Niemniej jednak dopuszczalny zakres wewnętrznych regulacji w każdym z tych przepadków znacząco się różni.
Określając zakres korzystania przez pracownika z mediów społecznościowych w celach służbowych, pracodawca w istocie formułuje wytyczne co do sposobu wykonywania powierzonej pracownikowi pracy, jego celów i oczekiwań. Jest to zatem polecenie służbowe, do którego zgodnie z art. 100 § 1 kodeksu pracy pracownik ma obowiązek się zastosować, o ile tylko nie będzie ono sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
Czas wolny
Dużo więcej kontrowersji budzi natomiast uprawnienie pracodawcy do ingerowania w sposób korzystania przez pracownika z mediów społecznościowych poza pracą, w celach prywatnych. Formułując wytyczne w tym zakresie, pracodawca może zwrócić pracownikom uwagę na obowiązki dotyczące zachowania poufności czy też zakaz formułowania bez upoważnienia pracodawcy jakichkolwiek wypowiedzi w jego imieniu. Pracownik ma też obowiązek przestrzegania w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego, w ramach których mieścić się będzie przykładowo nakaz formułowania prywatnych wypowiedzi w mediach z zachowaniem należytego szacunku do przełożonych i współpracowników. Nie zawsze jednak krytyka pracodawcy przez pracownika będzie niedozwolona.