fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Kadry

Badanie doświadczenia pracowników z firmą zaradzi niekontrolowanym odejściom

123RF
Menedżerowie i przedsiębiorcy powinni wiedzieć, że aż 35 proc. pracowników nie jest zadowolonych ze swojego miejsca pracy i poważnie myśli o zmianie firmy. Natomiast 45 proc. badanych, mimo ogólnego zadowolenia z obecnego zatrudnienia, rozważa zmianę pracy na inną – wynika z badań Hudson i Great Digital.

Ponad połowa badanych chce zmiany z powodu braku możliwości rozwoju w swojej firmie. Kolejnym powodem odejść jest niezadowolenie z wysokości wynagrodzenia i otrzymywanych benefitów (45 proc.). Aż 41 proc. pracowników przyznało, że czynnikiem, który skłania ich do poszukiwania nowego zajęcia jest zła atmosfera panująca w firmie. Czasami jeden, drobny aspekt może spowodować, że pracownik będzie rozglądał się za nowym miejscem pracy. Żeby zaradzić niekontrolowanym odejściom pracowników wystarczy cyklicznie badać ich doświadczenie związane z miejscem pracy i wdrażać odpowiednie działania, które poprawią ich odczucia.

Korzyści badania employee experience

Badanie doświadczenia pracowników z firmą i odpowiednie reagowanie na ich sugestie podnosi zadowolenie zespołu i przekłada się na wielowymiarowe korzyści dla organizacji.

Po pierwsze, wzrost zaangażowania pracowników przekłada się na efektywność ich pracy. Bezpośrednim zyskiem dla firmy są niższe koszty pracy – w ramach tego samego wynagrodzenia jest realizowane więcej zadań. Pośrednim zyskiem dla firmy jest zwiększenie satysfakcji klientów i pozyskiwanie długofalowych relacji z nimi. Zaangażowani pracownicy stają się ambasadorami firmy i dzięki temu nawiązują mocniejsze więzi z kontrahentami.

Po drugie, większe zadowolenie z pracy w naturalny sposób ogranicza rotację, a tym samym pozwala na oszczędności budżetowe. Tworzenie przyjaznych miejsc pracy w oparciu o zebrane od pracowników informacje pozwoli zatrzymać cennych specjalistów w firmie i ograniczy koszty związane z dobrowolnymi odejściami.

Po trzecie, dbałość o pozytywne doświadczenie pracowników z firmą zwiększa potencjalną atrakcyjność pracodawcy na rynku, a więc liczbę pożądanych kandydatów. Ludzie chcą pracować w firmach, w których głos pracowników jest brany pod uwagę i istotny dla przełożonych. Wysoki komfort pracy i realizowanie dobrych praktyk w kontekście relacji pracownik - pracodawca, przekładają się na ilość aplikacji i zapewniają firmie dostęp do wykwalifikowanej kadry.

Chęć do działania

Badanie doświadczenia pracowników z firmą to często zmiana polityki firmy na otwartą na potrzeby pracowników. Ludzie stanowią prawdziwy kapitał firmy i jednocześnie najlepiej czują, jakie zmiany w firmie mają szanse pozytywnie przełożyć się na jej funkcjonowanie. Należy dostrzegać te wartości i postrzegać fakt badania doświadczenia pracowników z firmą jako coś więcej, niż kolejną bezwartościową ankietę.

Wielu pracodawców nadal stosuje dyrektywny sposób zarządzania i nie uwzględnia głosu pracowników. Takie podejście często blokuje rozwój przedsiębiorstwa i może skutkować nietrafionymi decyzjami biznesowymi. Otwarta komunikacja i poznanie perspektywy pracowników przynosi korzyści dla całego przedsiębiorstwa. Chcąc by pracownicy angażowali się w kształtowanie swojego miejsca pracy i mówili o swoich potrzebach, pracodawca musi pokazać, że jest to dla niego istotne.

Wybierz odpowiednią formę badania

Zapewnienie wygody i anonimowości badania przełoży się na wiarygodność otrzymanych wyników. Pracownicy będą udzielali szczerych i przemyślanych odpowiedzi. Badanie nie może być kolejnym wyczerpującym kwestionariuszem, którego wypełnienie, stanie się jedynie nieprzyjemnym obowiązkiem.

Narzędzie powinno być dostosowane do potrzeb firmy. Tylko odpowiednio zaprezentowane wyniki pozwolą skutecznie dobrać działania naprawcze i wdrożyć odpowiednie rozwiązania. Badaj pracowników w ramach konkretnych działów i lokalizacji. Sprawdzaj doświadczenia pracowników w poszczególnych zespołach.

Cel badania

Równie istotne jak dobór narzędzia, jest odpowiednie wprowadzenie pracowników do jego użycia. Powinni oni uzyskać wszelkie informacje na temat celu badania. Powinni też znać powody, dla których jest realizowane i o skutkach, jakie ma przynieść. Ważne jest przekonanie ich, że zebrane informacje będą służyły poprawie warunków pracy w firmie.

Anonimowość badania wyklucza udzielanie jedynie pozytywnych odpowiedzi w obawie przed karą lub w nadziei na nagrodę. Pracownicy powinni wiedzieć, co będzie działo się z przekazanymi przez nich informacjami. W jaki sposób będą przetwarzane wyniki i według jakich kryteriów będą analizowane. Aby chcieli dzielić się swoimi odczuciami, muszą być przekonani o tym, że po zrealizowanym badaniu nastąpi konkretne działanie. Realna zmiana i możliwość wpływania na działalność firmy dodatkowo ich zmotywuje.

Otwórz się na feedback

Dobrze jest słyszeć pochwały, o wiele trudniej przyjmuje się krytykę, co do funkcjonowania firmy. Jednak sztuczne utrzymywanie status quo nie przynosi korzyści. Badanie doświadczenia pracowników z firmą pozwala nie tylko na wychwycenie aspektów, które wymagają poprawy. Wyłonione zostaną również mocne strony firmy, które można wykorzystać w działaniach promocyjnych. Realizując badanie trzebabyć przygotowanym na każdy rodzaj informacji zwrotnej. Uwagi pracowników powinny być analizowane z ideą ich uwzględnienia, a wyniki badania powinny przełożyć się na podjęcie odpowiednich działań. Informowanie pracowników o tym, jaka jest dalsza droga udzielonych przez nich odpowiedzi sprawi, że poczują wpływ na działanie firmy i o wiele chętniej przystąpią do kolejnego badania. Warto pokazać pracownikom, że ich komfort pracy jest dla istotny.

Nie na ślepo

Wykorzystywanie badania doświadczenia pracowników z firmą w zwiększaniu konkurencyjności organizacji jest powszechne na dojrzałych rynkach, np. w USA. Polscy pracodawcy podchodzą do tego tematu z coraz mniejszym dystansem i zaczynają dostrzegać korzyści takiego działania. Regularna analiza doświadczeń pracowników z daną firmą pozwala pracodawcy szybko reagować na wyzwania, jakie pojawiają się w organizacji, pozytywnie wpływać na atmosferę i co najistotniejsze zmniejszać ryzyko utraty dobrych pracowników

—Joanna Tymczyj ekspert badania doświadczenia pracownika w iniJOB

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA