Samorządy, firmy odbierające odpady oraz właściciele nieruchomości niezamieszkanych kłócą się o datę wejścia w życie nowych zasad gospodarki odpadami przewidzianych w przepisach, które obowiązują zaledwie od tygodnia. Okazuje się, że data ta ma bardzo duże praktyczne znaczenie.
Czytaj także: Porządkowanie sprawy śmieci
Chodzi o nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Weszła ona w życie 6 września 2019 r.
Nowe przepisy przewidują, że to właściciel nieruchomości niezamieszkanych, np. biurowców, galerii handlowych czy hoteli, decyduje o tym, czy chce, aby gmina odbierała od niego śmieci. Przed zmianą prawa było inaczej.
Samorządy decydowały, czy chcą odbierać od nich odpady czy nie. Uchwały w tej sprawie podejmowały na ogół duże miasta, takie jak Warszawa, Kraków, Gdańsk, Poznań czy Wrocław. Małe gminy nie były zainteresowane włączaniem nieruchomości niezamieszkanych do komunalnego systemu odbioru odpadów.