fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Firma

Spór o odbiór śmieci ze sklepów: nie wiadomo od kiedy przepisy obowiązują

Fotorzepa, Sławomir Mielnik
Niektórzy właściciele biurowców oraz sklepów nie chcą, by gminy odbierały od nich śmieci. Taką decyzję mogą podjąć dzięki nowym przepisom. Jest jeden mały problem. Nie wiadomo, od kiedy dokładnie obowiązują.

Samorządy, firmy odbierające odpady oraz właściciele nieruchomości niezamieszkanych kłócą się o datę wejścia w życie nowych zasad gospodarki odpadami przewidzianych w przepisach, które obowiązują zaledwie od tygodnia. Okazuje się, że data ta ma bardzo duże praktyczne znaczenie.

Chodzi o nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Weszła ona w życie 6 września 2019 r.

Nowe przepisy przewidują, że to właściciel nieruchomości niezamieszkanych, np. biurowców, galerii handlowych czy hoteli, decyduje o tym, czy chce, aby gmina odbierała od niego śmieci. Przed zmianą prawa było inaczej.

Samorządy decydowały, czy chcą odbierać od nich odpady czy nie. Uchwały w tej sprawie podejmowały na ogół duże miasta, takie jak Warszawa, Kraków, Gdańsk, Poznań czy Wrocław. Małe gminy nie były zainteresowane włączaniem nieruchomości niezamieszkanych do komunalnego systemu odbioru odpadów.

Teraz samorządy uważają, że stary system odbioru odpadów obowiązujący przed wejściem w życie zmian będzie obowiązywał aż do wejścia w życie nowych regulaminów, czyli maksymalnie 12 miesięcy.

– W tym czasie tam, gdzie gminy podjęły uchwały o objęciu właścicieli niezamieszkanych nieruchomości systemem komunalnym odbioru odpadów, nadal powinny być one honorowane – uważa Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich. Podobnie twierdzi Ministerstwo Środowiska w licznych komentarzach publikowanych w prasie.

Zdaniem Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami (ZPGO) to błędny pogląd.

– Zamówiliśmy opinię prawną w kancelarii DZP, z której wynika, że od tygodnia właściciele nieruchomości niezamieszkanych mogą decydować, czy chcą pozostać w systemie organizowanym przez gminę i do niej wnosić opłatę, czy wolą samodzielnie znaleźć firmę, która będzie odbierała i zagospodarowywała odpady – uważa Karol Wójcik ze ZPGO. I dodaje: – Nie wiążą ich też umowy, które samorządy zawarły z firmami odbierającymi odpady. Właściciel nieruchomości nie był przecież stroną tej umowy. Mamy także sygnały, że pierwsi z nich korzystają z nowych rozwiązań i wychodzą z systemu komunalnego, a następnie wybierają firmę, która odbierze od nich odpady – podkreśla Karol Wójcik.

Prawnicy przyznają, że przepisy nowelizacji ustawy o porządku i czystości w gminach nie są precyzyjne i mogą przysparzać problemów.

– Dlatego różne są interpretacje daty, kiedy przepisy dotyczące nieruchomości niezamieszkanych wchodzą w życie – wyjaśnia Maciej Kiełbus, prawnik z kancelarii prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners.

Według niego pod uwagę dziś bierze się trzy warianty.

– Po pierwsze, przepisy dotyczące nieruchomości niezamieszkanych obowiązują z chwilą wejścia w życie noweli, czyli od tygodnia. Po drugie, zaczynają one wywierać skutek prawny dopiero gdy upłynie termin obowiązywania umowy na wywóz śmieci, i po trzecie, zaczynają obowiązywać z chwilą dostosowania dotychczasowych uchwał do nowych przepisów, co ma nastąpić najpóźniej po upływie 12 miesięcy od dnia ich wejścia w życie – dodaje Maciej Kiełbus.

– Jestem zwolennikiem tej drugiej koncepcji, czyli że decydujące znaczenie ma to, kiedy upływa termin obowiązywania danej umowy. Niestety brak precyzyjnych przepisów spowoduje, że bałagan będzie narastał. I dojdzie do sporów na tym tle, które znajdą finał w sądzie – mówi Maciej Kiełbus.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA