Spór w sprawie dotyczył jakości handlowej miodów oferowanych przez spółkę cywilną. Problemy firmy zaczęły się po kontroli wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Badania laboratoryjne próbek pobranych przez kontrolerów w jej trakcie wykazały, że miód nie spełnia jakości deklarowanej przez producenta i nie jest zgodny z wymaganiami określonymi w przepisach dotyczących szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej miodu.
Chińska domieszka
Chodziło m.in. o to, że w kontrolowanych miodach stwierdzono obecność pyłków charakterystycznych dla miodów chińskich. Tymczasem w oznakowaniu producent zachwalał swój produkt jako „polski miód", „produkt polski" i „najlepszy w Polsce".
W tej sytuacji inspekcja wydała decyzję zakazującą wprowadzenia do obrotu jednej partii miodu. Wymierzyła też prawie 8 tys. zł kary za wprowadzenie do obrotu zafałszowanego miodu.
Waga etykietki
Spółka nie zgadzała się z takimi rozstrzygnięciami, ale główny inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych nie zmienił stanowiska. Podkreślił, że ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia chroni konsumenta, który, zależnie od treści etykiety, podejmuje decyzje o wydawaniu swoich pieniędzy na zakup tego, a nie konkurencyjnego produktu. Etykieta jest wizytówką producenta, przede wszystkim jako autora dokumentu o charakterze paszportu wystawianego produktowi, aby ten mógł wejść na rynek. Producent wypełnia zwykły obowiązek przekazania konsumentowi informacji wymaganych prawem. Wszelkie zaniedbania w tym zakresie trzeba uznać za oczywiste naruszenie interesów konsumenta. W ocenie organu, odczytując tekst etykiety, konsument podejmuje decyzję o wydaniu swoich pieniędzy. Jeśli etykieta produktu nie zawiera tego, co powinna, lub jest elementem manipulacji, oznacza to, że producent nie potrafi lub nie chce sprostać prawu oznakowaniu. Tym samym nie może zapewnić wystarczająco dobrej jakości produkcji i/lub jej bezpieczeństwa. Za niewiarygodne inspektor uznał tłumaczenia spółki, że umieszczenie w oznakowaniu miodu określenia „najlepszy w Polsce" nie sugeruje źródła pochodzenia produktu, jedynie wskazuje na okoliczności uhonorowania przedsiębiorcy nagrodą przez polskich konsumentów.
Konsumenckie oczekiwania
Miód jest artykułem powszechnie spożywanym i cenionym ze względu na walory odżywcze i smakowe. Niewątpliwie konsument ma prawo oczekiwać, że deklarowana przez producenta jakość handlowa zakupionego produktu jest zgodna ze stanem rzeczywistym, a oznakowanie zgodne z obowiązującymi przepisami. W ocenie organu w sytuacji, kiedy cechy fizykochemiczne produktu nie odpowiadają deklaracji producenta, konsument, który nabywa wadliwy artykuł, zostaje wprowadzony w błąd co do jego cech jakościowych.