Na gruncie nowych regulacji nadal zachowują aktualność poglądy wypracowane na podstawie orzecznictwa Trybunału. Nowa definicja zmiany istotnej wprost odnosi się do dotychczasowych wytycznych i określa, że jest to zmiana, która: wprowadza warunki, które, gdyby były postawione w postępowaniu o udzielenie zamówienia, to w tym postępowaniu wzięliby lub mogliby wziąć udział inni wykonawcy lub przyjęto by oferty innej treści.
Wpływ zmian na warunki konkurencji
O tym, że nie jest łatwa ocena wpływu zmiany umowy na warunki konkurencji w danych realiach postępowania można się przekonać analizując postępowania kontrolne. W jednym z nich (uchwała KIO z 3 czerwca 2015 r. KIO/KD 30/15) prezes Urzędu Zamówień Publicznych dokonując kontroli postępowania na dostawę mobilnego systemu odkażającego wraz z wykonaniem robót budowlanych w zakresie przygotowania podłoża dopatrzył się niezgodnego z prawem zawarcia aneksu przez strony. Zamawiający w wyniku zmiany umowy wydłużył okres realizacji o 58 dni w stosunku pierwotnego osiemdziesięciodniowego oraz ustalił, że wykonawca dokona utwardzenia podłożona z asfaltu lub betonu zamiast zaproponowanej kostki brukowej.
W uzasadnieniu prezesa UZP czytamy: „dokonując oceny czy dana zmiana ma charakter istotny, należy mieć na uwadze wpływ takiej zmiany na warunki konkurencji w danym postępowaniu. (...) Ocena istotności zmiany umowy winna być dokonywana w odniesieniu do realiów danego przypadku." Prezes ograniczył się jednak wyłącznie do stwierdzenia, że wydłużenie terminu realizacji o 58 dni (tj. 70 proc. czasu dłużej niż czas pierwotny) niewątpliwie mogło mieć wpływ na krąg podmiotów zainteresowanych postępowaniem.
Taki wniosek prezesa UZP jednak dziwi, ponieważ ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia wcześniejsze przetargi kończyły się unieważnieniem z powodu braku ofert. Prawdopodobnie tego rodzaju zamówienie nie było jeszcze udzielane w Polsce. Dopiero po podpisaniu umowy i stworzeniu projektu, na wizji lokalnej strony zadecydowały o optymalizacji sposobu utwardzenia podłoża. Ale to nie zmiana technologii była głównym zarzutem prezesa UZP, ale wydłużenie terminu realizacji. Jego zdaniem okoliczność, że wcześniejsze postępowania zostało unieważnione ze względu na brak ofert nie oznacza, że tacy wykonawcy by się nie znaleźli, gdyby informacja o przedłużonym terminie była znana wszystkim na etapie ogłoszenia.
Realia danego przypadku
Czytając uzasadnienie uchwały KIO (z 3 czerwca 2015 r. KIO/KD 30/15 ) ma się wrażenie, że nie uwzględniono jednak realiów danego przypadku. Trudno wyobrazić sobie postępowanie, w którym taka zmiana umowy miałaby równie mały wpływ na krąg wykonawców jak w postępowaniu kontrolnym opisanym powyżej.
Nie jest to odosobnione postępowanie przed KIO, w którym stwierdzono jedynie ogólnikowo i lakonicznie, bez uzasadnienia, że naruszenie zmiany umowy miało potencjalny wpływ na krąg wykonawców (uchwała KIO z 10 października 2016 r., KIO.KD 61/16). Pomimo, że czasami twierdzenie takie jest zasadne to, uważam, że zawsze powinno ono być szczegółowo uzasadnione, żeby umożliwić stronie weryfikację decyzji.