Czy wybudują metro na Śląsku za unijne dotacje

Czy województwo śląskie zamierza budować linie metra? Tak przynajmniej mogłoby wynikać z zapisów szczegółowego opisu programu regionalnego, który zasilany funduszami unijnymi ma być realizowany w perspektywie 2020.

Aktualizacja: 03.08.2015 15:26 Publikacja: 03.08.2015 14:59

Subway w Hamburgu, Niemcy

Subway w Hamburgu, Niemcy

Foto: 123RF

Jak wszystkie programy operacyjne, tak i ten dla województwa śląskiego został podzielony na tzw. działania. Jedno z nich o numerze 4.5 ma wspierać rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego oraz efektywnego oświetlenia. Zostało ono podzielone na trzy podddziałania:

- 4.5.1 „Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – Zintegrowane Inwestycje Terytorialne",

- 4.5.2 „Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – Regionalne Inwestycje Terytorialne",

- 4.5.3 „Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie - konkurs"

Dla każdego z nich określono cele i rezultaty, które powinny zostać osiągnięte dzięki realizacji odpowiednich inwestycji. I właśnie dla ostatniego z wymienionych działań na tzw. liście wskaźników produktu znalazła się:

- liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej,

- pojemność zakupionego taboru  pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej,

- całkowita długość nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i... linii metra.

Z wyliczenia tego jednoznacznie wynika, że „produktem" niektórych inwestycji miałyby być linie metra. Z drugiej strony opis każdego działania wskazuje także na przykładowe rodzaje projektów, które będą mogły liczyć na wsparcie. I tutaj metro już się nie pojawia. Dla działania 4.5.3 takie „typy projektów" to:

- budowa i przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej,

- zakup taboru tramwajowego na potrzeby transportu publicznego.

Będzie zatem metro, czy go nie będzie? Ze względu na koszt takiego przedsięwzięcia trudno byłoby sobie wyobrazić budowę całkowicie podziemnej kolejki. Wprawdzie na całe działanie zarezerwowano blisko 450 mln euro (ok. 1,8 mld zł), ale na jego część 4.5.3 już tylko 38 mln euro (ok. 158 mln zł). Za takie pieniądze metra się nie wybuduje. A może jednak...?

No właśnie, co to jest metro? Zwykle kojarzy się z podziemną kolejką. Jednak w rzeczywistości pociąg lub szybki tramwaj wcale nie musi jechać w tunelu, aby zasługiwać na miano metra. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 91/2003 w sprawie statystyki transportu kolejowego (DzUrz UE nr L 14 z dnia 21 stycznia 2003r. ze zm.) „metro" (znane także jako „subway", „metropolitan railway" lub „underground") oznacza kolej elektryczną przeznaczoną do transportu pasażerów, o zdolności przepustowej umożliwiającej obsługę ruchu o dużym nasileniu oraz charakteryzującą się wyłącznymi prawami drogi, wielowagonowymi pociągami, dużą prędkością i szybkim przyspieszeniem, złożonym systemem sygnalizacji, jak również brakiem skrzyżowań jednopoziomowych, w celu umożliwienia wysokiej częstotliwości jazdy pociągów oraz dużego obciążenia peronu. Metro charakteryzują ponadto rozmieszczone blisko siebie stacje, co zwykle oznacza odległość 700-1 200 m między stacjami. „Duża prędkość"; odnosi się do porównania z tramwajami i koleją miejską i oznacza w tym przypadku około 30-40 km/h na krótszych odcinkach i 40-70 km/h na dłuższych odcinkach.

Zatem tak zdefiniowane metro mogłoby być budowane, stanowiąc uzupełnienie dla tradycyjnych połączeń tramwajowych. Zgodnie z zapisami śląskiego programu regionalnego o dofinansowanie z działania 4.5.3 będą mogły ubiegać się:

-  jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, których statutowym zadaniem jest wykonywanie ustawowych zadań jst w zakresie transportu publicznego,

- podmioty działające na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, realizujące zadania z zakresu transportu publicznego, wybrane zgodnie z prawem zamówień publicznych,

- podmioty, w których większość udziałów posiada jst lub związek jst, realizujące na podstawie statutu zadania publiczne z zakresu transportu publicznego.

Jak wszystkie programy operacyjne, tak i ten dla województwa śląskiego został podzielony na tzw. działania. Jedno z nich o numerze 4.5 ma wspierać rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego oraz efektywnego oświetlenia. Zostało ono podzielone na trzy podddziałania:

- 4.5.1 „Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – Zintegrowane Inwestycje Terytorialne",

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP