Będzie zatem metro, czy go nie będzie? Ze względu na koszt takiego przedsięwzięcia trudno byłoby sobie wyobrazić budowę całkowicie podziemnej kolejki. Wprawdzie na całe działanie zarezerwowano blisko 450 mln euro (ok. 1,8 mld zł), ale na jego część 4.5.3 już tylko 38 mln euro (ok. 158 mln zł). Za takie pieniądze metra się nie wybuduje. A może jednak...?
No właśnie, co to jest metro? Zwykle kojarzy się z podziemną kolejką. Jednak w rzeczywistości pociąg lub szybki tramwaj wcale nie musi jechać w tunelu, aby zasługiwać na miano metra. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 91/2003 w sprawie statystyki transportu kolejowego (DzUrz UE nr L 14 z dnia 21 stycznia 2003r. ze zm.) „metro" (znane także jako „subway", „metropolitan railway" lub „underground") oznacza kolej elektryczną przeznaczoną do transportu pasażerów, o zdolności przepustowej umożliwiającej obsługę ruchu o dużym nasileniu oraz charakteryzującą się wyłącznymi prawami drogi, wielowagonowymi pociągami, dużą prędkością i szybkim przyspieszeniem, złożonym systemem sygnalizacji, jak również brakiem skrzyżowań jednopoziomowych, w celu umożliwienia wysokiej częstotliwości jazdy pociągów oraz dużego obciążenia peronu. Metro charakteryzują ponadto rozmieszczone blisko siebie stacje, co zwykle oznacza odległość 700-1 200 m między stacjami. „Duża prędkość"; odnosi się do porównania z tramwajami i koleją miejską i oznacza w tym przypadku około 30-40 km/h na krótszych odcinkach i 40-70 km/h na dłuższych odcinkach.
Zatem tak zdefiniowane metro mogłoby być budowane, stanowiąc uzupełnienie dla tradycyjnych połączeń tramwajowych. Zgodnie z zapisami śląskiego programu regionalnego o dofinansowanie z działania 4.5.3 będą mogły ubiegać się:
- jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, których statutowym zadaniem jest wykonywanie ustawowych zadań jst w zakresie transportu publicznego,
- podmioty działające na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, realizujące zadania z zakresu transportu publicznego, wybrane zgodnie z prawem zamówień publicznych,
- podmioty, w których większość udziałów posiada jst lub związek jst, realizujące na podstawie statutu zadania publiczne z zakresu transportu publicznego.