Szefowie firm przejmują inicjatywę

W Polsce dopiero budzi się przekonanie, że odpowiedzialność społeczna firmy zaczyna się od zarządu, a zwłaszcza jej szefa. Od prawie roku tę ideę promuje Rada Odpowiedzialnego Przywództwa działająca przy Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Publikacja: 19.03.2019 19:27

Zaangażowanie zarządu jest kluczowe, jeśli strategia firmy ma być spójna z zasadami społecznej odpow

Zaangażowanie zarządu jest kluczowe, jeśli strategia firmy ma być spójna z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu

Foto: materiały prasowe

Prezesi i wiceprezesi dziesięciu spółek, członkowie zarządów sześciu firm oraz cały zarząd FOB – w sumie prawie dwudziestka menedżerów z tak znanych firm jak Amica, ABC Czepczyński, BGŻ BNP Paribas, Carrefour, Deloitte, Jeronimo Martins Polska, Orange, Siemens czy Velux przyłączyła się do Rady Odpowiedzialnego Przywództwa. Ogłoszona w kwietniu 2018 r. inicjatywa Dominiki Bettman, prezeski FOB i Siemens Polska, skierowana do prezesów i członków zarządów firm członkowskich forum, jako swój cel wskazuje wprowadzenie do debaty publicznej głosów szefów firm, którzy przekonani są o korzyściach płynących z prowadzenia biznesu w sposób etyczny. I w ten sposób chce przenieść promocję społecznej odpowiedzialności biznesu z poziomu specjalistów na poziom top menedżerów polskich przedsiębiorstw.

Inspiracja liderów

– Okazało się, że temat związany z budowaniem organizacji opartych na zasadach zrównoważonego rozwoju, na wartościach, jest bliski wielu liderom na co dzień zarządzających firmami, które są członkami Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Łączy nas widzenie świata poprzez pryzmat odpowiedzialności, chęć ciągłego rozwoju oraz dzielenie się doświadczeniami. Wzajemnie jesteśmy dla siebie inspiracją – podkreśla Dominika Bettman, która jest też prezeską Rady Odpowiedzialnego Przywództwa.

Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna FOB i członkini ROP, uważa za ogromny sukces zaangażowanie osób zarządzających z prawie 20 dużych firm w temat, który do niedawna był domeną specjalistów ds. CSR, marketingu czy PR. Jak dodaje, ROP to szczególne grono liderów, gotowych do refleksji nad zobowiązaniami i wyzwaniami współczesnego biznesu, zaangażowanych w zdefiniowanie na nowo standardów odpowiedzialnego biznesu.

Na rolę rady we wsparciu rozwoju CSR w Polsce zwraca też uwagę Jaromir Pelczarski, wiceprezes banku BGŻ BNP Paribas, który od pięciu lat jest partnerem FOB. Jak podkreśla, dołączenie do Rady Odpowiedzialnego Przywództwa było kolejnym krokiem, potwierdzającym strategiczne podejście banku do zarządzania odpowiedzialnością. – Jako BNP Paribas głęboko wierzymy, że tylko zaangażowani i odpowiedzialni liderzy są w stanie prowadzić organizacje do zrównoważonego wzrostu, który przynosi korzyści zarówno dla organizacji, jak i otoczenia – dodaje Pelczarski

– Zaangażowanie zarządu jest kluczowe, jeśli strategia firmy ma być spójna z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu. Gdy sam prezes albo właściciel firmy włącza się w działania CSR, pokazuje pracownikom, że jest to ważne dla całej firmy – twierdzi Artur Czepczyński, prezes i właściciel rodzinnej spółki ABC Czepczyński, który w CSR angażuje się nie tylko jako prezes dużej firmy, ale także prywatnie. Od trzech lat realizuje na własny koszt projekt ABC Ekonomii, w którym przybliża podstawy ekonomii i finansów dzieciom ze szkół podstawowych i przedszkoli. Z podręczników i warsztatów ABC Ekonomii korzysta już ok. 200 szkół i przedszkoli w całej Polsce – w sumie 14 tys. dzieci.

Jak ocenia Artur Czepczyński, udział w takich projektach jak Rada Odpowiedzialnego Przywództwa daje również cenną możliwość spotkania się i wymiany doświadczeń i wiedzy z szefami innych biznesów. – Dzisiaj jest to jeszcze ważniejsze niż kiedyś, gdyż przy obecnym tempie zmian technologicznych, postępie globalizacji szef firmy stale musi słuchać rynku, śledzić nowe trendy – wyjaśnia prezes ABC Czepczyński.

Dekalog odpowiedzialnych firm

Konkretnym efektem działalności ROP ma być dziesięć rekomendacji Rady Odpowiedzialnego Przywództwa. – Liczę na to, że wypracowane dziesięć rekomendacji stanie się swoistym dekalogiem każdej odpowiedzialnej firmy – twierdzi Dominika Bettman.

Każda z rekomendacji będzie wynikiem tematycznego spotkania ROP połączonego z prezentacją i dyskusją z zaproszonym z zewnątrz ekspertem. Do tej pory rada wypracowała i przyjęła dwie rekomendacje. Pierwsza dotyczy etyki, a konkretnie potrzeby etycznego postępowania i poszanowania praw człowieka, które nie może pozostać w sferze deklaracji. W drugiej deklaracji rada podjęła temat odpowiedzialności biznesu za środowisko naturalne, podkreślając m.in., że zaangażowanie firm na rzecz środowiska powinno wynikać z poczucia ich współodpowiedzialności za przyszłe pokolenia.

Jak zaznacza prezeska FOB, prace nad ostateczną wersją każdej z rekomendacji poprzedzały wnikliwe, niekiedy emocjonujące dyskusje. – Wskazuje to na dwie potrzeby: że istnieje potrzeba spotkań, rozmów, a co ważniejsze, puentowania ich tak praktycznymi rekomendacjami oraz że temat odpowiedzialnego biznesu jest tematem żywym, obecnym w życiu każdego z zarządzających organizacjami – twierdzi Dominika Bettman.

– Wierzę, że wspólnie wypracowane rekomendacje pozwolą wytyczyć kierunki wspierające rozwój odpowiedzialnego przywództwa w Polsce – dodaje wiceprezes BGŻ BNP Paribas.

Prezesi i wiceprezesi dziesięciu spółek, członkowie zarządów sześciu firm oraz cały zarząd FOB – w sumie prawie dwudziestka menedżerów z tak znanych firm jak Amica, ABC Czepczyński, BGŻ BNP Paribas, Carrefour, Deloitte, Jeronimo Martins Polska, Orange, Siemens czy Velux przyłączyła się do Rady Odpowiedzialnego Przywództwa. Ogłoszona w kwietniu 2018 r. inicjatywa Dominiki Bettman, prezeski FOB i Siemens Polska, skierowana do prezesów i członków zarządów firm członkowskich forum, jako swój cel wskazuje wprowadzenie do debaty publicznej głosów szefów firm, którzy przekonani są o korzyściach płynących z prowadzenia biznesu w sposób etyczny. I w ten sposób chce przenieść promocję społecznej odpowiedzialności biznesu z poziomu specjalistów na poziom top menedżerów polskich przedsiębiorstw.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko