Firmy leasingowe coraz mniej boją się ryzyka

Nie tak dawno leasing kojarzył się tylko ze sposobem finansowania firmowych flot, sprzętu IT czy biurowych mebli. Rynek staje się jednak coraz bogatszy, a możliwości rosną.

Aktualizacja: 01.01.2018 13:02 Publikacja: 01.01.2018 10:00

Warszawski Hangar 646 sfinansował swoje inwestycje dzięki leasingowi.

Warszawski Hangar 646 sfinansował swoje inwestycje dzięki leasingowi.

Foto: materiały prasowe

Dzisiaj można wyleasingować całe linie produkcyjne i to nie tylko takie, które pomogą w rozwoju najpewniejszych biznesów. Są leasingodawcy, którzy doceniają też pasję i determinację właścicieli firm w dążeniu do celu i decydują się na sfinansowanie nawet najbardziej nietypowych projektów.

Piwo, lód i trampoliny

Przykładem jest coraz sławniejszy Browar 100 Mostów, który dzięki współpracy z PKO Leasing, mógł sfinansować zakup bardzo kosztownego i zaawansowanego systemu HopGun do chmielenia piwa na zimno, tzw. „dry hopping". To nie jedyny trudny biznes, który doczekał się wsparcia, choć jeszcze niedawno mówiło się, że branża alkoholowa na wiele liczyć nie może.

Finansowanie uzyskał też producent kosmetyków naturalnych Sylveco i dzięki leasingowi sfinansować zakup nowego mieszalnika kremów kosmetycznych. PKO Leasing umożliwiła także inwestycje rozwojowe białostockiego producenta lodu – firmy Sopel, która nie tylko dostarcza lód, ale i robi z niego prawdziwe cuda. Konsekwentnie poszerza też asortyment. W ofercie są m.in. syropy do kaw i herbat, jadalne kwiaty, egzotyczne warzywa i owoce.

Także właściciele Hangaru 646 – znanych w Warszawie hal z trampolinami i innymi atrakcjami ruchowymi przy wyposażaniu drugiego lokum skorzystali z leasingu – a było co urządzać. Na przestrzeni 2,7 tys. mkw znalazło się ponad 60 różnego rodzaju trampolin od rekreacyjnych po sportowe, i wiele innych potrzebnych sprzętów.

Żaglówki i samoloty

Firmy leasingowe nie unikają już wsparcia świeżo powstających biznesów, mimo że kilka lat temu startup nie mógł na wiele liczyć. Wyleasingować można właściwie wszystko, choć rzadki sprzęt zwiększa ryzyko, jakie biorą na siebie firmy leasingowe. Z ich doświadczeń wynika jednak, że nawet mała firma z odpowiednim zapleczem finansowania może szybko rozwinąć skrzydła. W ofercie mają, albo mogą mieć więc wszystko, co tylko jest niezbędne do prowadzenia działalności. Firma Go-Leasing chwali się np., że wyleasingowała swoim klientom m.in.: pawilon handlowy typu „Oborniki", wtryskarkę wraz z formami, podziemne zbiorniki do paliw, ekspresy do kawy, tablety, plotery poligraficzne, projektory multimedialne, rębak do drzewa, stół do cięcia rolet i wiele innych nietypowych urządzeń. Firma Breweleasing uruchomiła natomiast program „Artysta". Finansuje m.in. instrumenty muzyczne, wyposażenie estradowe, sprzęt nagłaśniający, oświetlenie sceniczne, urządzenia miksujące, samplery, kamery filmowe, sprzęt fotograficzny, wyposażenie atelier artystów plastyków, muzyków i filmowców. W firmie Leason również można wyleasingować m.in. nagłośnienie do klubów muzycznych, choć leasing takiego sprzętu nie jest łatwy ze względu na szybką utratę wartości.

Tak więc leasingiem można sfinansować zarówno drobny sprzęt, jak i zakup jachtu, katamaranu, motorówki czy samolotu, zarówno biznesowego odrzutowca, jak lekkiej awionetki. Ofert takich przybywa, choć rynek na nie jest jeszcze duży.

Dla mniejszych i większych

Coraz chętniej jest finansowana branża gastronomiczna. W ofertach jest sprzęt AGD – od lodówek czy zmywarek, poprzez ekspresy do kawy po lady chłodnicze. W portfolio PKO Leasing jest zarówno finansowanie dużych producentów kawy i herbat, takich jak Coffee Promotion, firmy, która ma już 25 linii technologicznych, jak i mniejszych, jak Coco Farm, której wyleasingował maszyny, piec do palenia kawy i ekspres.

Firmą, która posiłkuje się chętnie leasingiem, jest również firma Maczfit, specjalizująca się dzisiaj w cateringu dietetycznym, działająca już w 155 miejscowościach w całej Polsce. Jej właściciel zaczynał niespełna trzy lata temu od restauracji Milanovo, którą wyposażył w niezbędne sprzęty PKO Leasing. Teraz Maczfit zdobywa kraj.

Nie wszystkie jednak firmy leasingowe jeszcze tak samo są elastyczne. Niektórych nie interesują drobne potrzeby klientów, na czym korzystają inne, uruchamiając leasing on-line przedmiotów o niewysokiej wartości do 20 czy 50 tys. zł netto. Z roku na rok będzie ich przybywało. Podobnie jak sklepów internetowych, które dopuszczają opłacanie sprzętu biurowego leasingiem o każdej porze dnia i nocy przez siedem dni tygodnia.

Dzisiaj można wyleasingować całe linie produkcyjne i to nie tylko takie, które pomogą w rozwoju najpewniejszych biznesów. Są leasingodawcy, którzy doceniają też pasję i determinację właścicieli firm w dążeniu do celu i decydują się na sfinansowanie nawet najbardziej nietypowych projektów.

Piwo, lód i trampoliny

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko