Globalne obroty branży e-commerce wynoszą obecnie 3 bln dol. rocznie. Wartość europejskiego handlu internetowego sięga ponad 602 mld euro, z czego prawie 60 proc. generują trzy rynki – brytyjski, niemiecki i francuski.
Polska na tym tle wypada blado (w ub. r. rynek wyceniano na ponad 50 mld zł, co w skali Europy oznacza udział poniżej 2 proc.). Mimo to rodzimy e-handel rozwija się bardzo dynamicznie i ulega przeobrażeniom. Jak podkreślają eksperci, sprzedawcy stawiają w centrum uwagi konsumentów, dla których zakupy powinny być wygodne, szybkie i możliwe do zrealizowania z wykorzystaniem dowolnego urządzenia. Reagując na ich potrzeby, firmy już teraz rozwijają „mobile" jako dodatkowy kanał sprzedaży. Zdaniem Damiana Kołaty, associate w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych firmy Cushman & Wakefield, w najbliższym czasie będzie to miało znaczący wpływ m.in. na logistykę zwrotów czy poprawienie szybkości reakcji. A z kolei w związku z rozwojem technologii i zyskiwaniem na znaczeniu nowych kanałów sprzedaży najemcy z branży e-commerce będą wymuszać zmiany na rynku magazynowym.
– Rynek powierzchni logistycznych jest odzwierciedleniem tendencji i trendów w handlu. Omnichannel, który przeobraża się coraz częściej w strategię new retail, będącą połączeniem transakcji offline, online, big data i logistyki, powoduje, że magazyny przestały być już dawno miejscami rozładunku, składowania i załadunku palet, a stały się centrum osiągania przewagi konkurencyjnej i tworzenia produktów oraz usług, które kreują wartość dodaną całej oferty – mówi Kołata.
Jak tłumaczy, nowoczesne powierzchnie logistyczne to teraz skomplikowane połączenie różnorodnych stref składowania i kompletacji, powierzchni operacyjnych, a także miejsc do procesowania zwrotów. – Takie połączenie odnosi się również coraz częściej do symbiozy działania zasobów ludzkich i automatyki. Daleko nam jeszcze do dronów, które inwentaryzują zapasy, ale inteligentne roboty kognitywne, rozbudowane sortery oraz wielopoziomowe „pick towery", będące integralną częścią magazynowego ekosystemu, nikogo już nie dziwią – podkreśla przedstawiciel Cushman & Wakefield. – Potwierdzają to nasze badania, które wskazują dodatkowo na kolejne trendy, np. postępującą personalizację, a także stworzenie w magazynach punktów druku 3D – dodaje Kołata.
Całkowite zasoby rynku magazynowego w Polsce wynoszą ponad 16 mln mkw., z czego prawie 25 proc. przeznaczone jest do obsługi rynku e-commerce. Inwestycje w trzech województwach – łódzkim, dolnośląskim oraz śląskim – odpowiadają za 56 proc. (ponad 2,2 mln mkw. powierzchni) zasobów dla tej branży. Jak wskazują eksperci, wśród najemców e-commerce wyróżnia się cztery kategorie: międzynarodowe firmy działające wyłącznie w kanale internetowym (np. Zalando, Amazon, Answear.com), firmy działające w kanale detalicznym, które rozwijają strategię omnichannel (m.in. Smyk, Vistula Retail Group, LPP, Leroy Merlin, Decathlon czy MediaMarkt Saturn), operatorzy logistyczni mający doświadczenie we współpracy z e-commerce (Arvato Bertelsmann, Fiege, Rhenus Logistics, DHL Supply Chain, Spedimex) czy firmy z branży KEP (w tym DHL, DPD, GLS, UPS, czy FedEx).