Nowe technologie napędzają rozwój

Samochody są coraz wygodniejsze, łatwiejsze w obsłudze, a przede wszystkim stają się bezpieczniejsze. Elektronika stopniowo zaczyna zastępować kierowcę.

Publikacja: 24.04.2019 11:30

Nowe technologie napędzają rozwój

Foto: Bloomberg

W modelu Lexus ES sprzedawanym na rynku japońskim nie ma już lusterek. Zastąpiły je kamery. System Lexus Digital Outer Mirrors wyświetla obraz za samochodem za pomocą dwóch wyświetlaczy na słupkach bocznych. Takie rozwiązanie zmniejsza opory powietrza, ogranicza martwą strefę, pozwala na wyświetlanie dodatkowych informacji. Reklamę auta stworzyła sztuczna inteligencja – scenariusz filmu przygotował mechanizm poddający analizie wszystkie nagodzone reklamy produktów luksusowych z ostatnich 15 lat.

Innowacje napędzają rozwój przemysłu motoryzacyjnego szybciej niż innych branż. Decydują o efektywności produkcji, skuteczności sprzedaży, ale przede wszystkim o jakości i nowoczesności produktu.

Przyjemnie trzaśnięcie

Jak ważne są w jego detalach świadczy nowy model Lexusa – UX. Dla uzyskania optymalnego dźwięku zamykania drzwi potrzebna okazała się współpraca inżynierów z naukowcami z dziedziny neurologii. Na podstawie badania fal mózgowych powstających w chwili zamykania drzwi auta, zespół wybrał takie materiały i dopasowanie kształtu drzwi, że uzyskane brzmienie okazało się – jak twierdzą przedstawiciele marki – satysfakcjonujące i uspokajające. W innowacyjny sposób zaprojektowano nawet przeszycia tapicerki, inspirowane japońską techniką pikowania strojów do judo. Aby osiągnąć efekt naśladujący wzór z osłony chłodnicy auta, ścieg poprowadzono wzdłuż krzywych matematycznych dopasowanych do wzoru perforacji i otworów wentylacyjnych w fotelach.

Producenci wykorzystują innowacyjne działania do tworzenia specyficznych relacji z klientami, trwałych i opartych na więzi emocjonalnej. Przykładem jest Mazda, która, pracując nad nowym modelem kompaktowego modelu Mazdy 3, przeprowadziła badania nad sposobami poruszania się ludzi oraz przyczynami powstawania napięcia fizycznego i stresu podczas prowadzenia samochodu. Takie analizy fizycznych i psychicznych cech człowieka pomogły skonstruować samochód mający zapewnić możliwie najwyższe osiągi pod względem ergonomii jak i bezpieczeństwa.

Coraz bezpieczniej

To właśnie bezpieczeństwo jest sferą, gdzie nowoczesne, innowacyjne technologie wkraczają najszybciej. To, co nie tak dawno było na etapie badań, szybko staje się standardem. Opracowany przez Volkswagena system Emergency Assist w modelu Arteon automatycznie wyhamowuje samochód i kieruje go na skrajny pas ruchu (jeśli jest on wolny), gdy kierowca np. z powodu zasłabnięcia przestanie kontrolować pojazd. Inny system monitoruje pozycję i prędkość samochodów jadących za Arteonem. Gdy wykryje pojazd zbliżający się zbyt szybko, ocenia prawdopodobieństwo kolizji i w razie zagrożenia aktywuje światła awaryjne, domyka szyby i otwierany dach. W BMW X5 prowadzenie samochodu jest wspomagane przez 12 czujników ultradźwiękowych, dziesięć czujników parkowania, cztery kamery, radar o dalekim zasięgu i dwa radary o krótkim zasięgu. Auto potrafi samodzielnie parkować – kierowca stoi obok i steruje nim z poziomu kluczyka. Z kolei Mercedes CLS sam rozpoznaje ograniczenia prędkości, sam zwalnia przed skrzyżowaniami, a na drogach z kilkoma pasami potrafi je samodzielnie zmienić po włączeniu kierunkowskazu. Natomiast w Audi A8 system ochrony bezpieczeństwa pozwala na błyskawiczne uniesienie jednego z boków auta w przypadku nieuchronnej kolizji bocznej, ograniczając ewentualne skutki wypadku dla pasażerów.

Zarazem innowacyjne technologie związane z bezpieczeństwem bezpieczeństwa trafiają nie tylko do droższych modeli. – Naszym celem jest nie tylko rozwój samej technologii, ale umieszczenie jej już dziś jako standardu w każdej wersji samochodu – twierdzi Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland. Pierwsze auta z pakietami bezpieczeństwa w standardzie każdej wersji wyposażeniowej tej japońskiej marki już są na rynku – to nowe generacje Corolli oraz RAV4. Normy unijne będą wymagać takich standardów dopiero od roku 2022.

Porozumieją się

Krok dalej robi już Lexus, pracujący nad technologią łączności pomiędzy infrastrukturą drogową, a pojazdami w celu zmniejszenia liczby wypadków. Testy, które potrwają dwa lata, przeprowadzone zostaną w Australii z wykorzystaniem sieci komórkowej 4G i dwóch specjalnie przygotowanych modeli testowych – Lexusa RX 450h F Sport. – Nasze samochody będą łączyły się z infrastrukturą oraz ze sobą – mówi Scott Thompson, dyrektor naczelny Lexus Australia. W przyszłości doświadczalne Lexusy RX mają być wyposażone w systemy powiadamiające kierowcę o limitach prędkości czy niebezpieczeństwie przejechania na czerwonym świetle na najbliższym skrzyżowaniu. Także o tym, że samochód przed nim rozpoczął awaryjne hamowanie bądź porusza się bardzo wolno albo o rowerzyście lub pieszym, który właśnie nacisnął na przycisk przełączający sygnalizację na pasach.

W modelu Lexus ES sprzedawanym na rynku japońskim nie ma już lusterek. Zastąpiły je kamery. System Lexus Digital Outer Mirrors wyświetla obraz za samochodem za pomocą dwóch wyświetlaczy na słupkach bocznych. Takie rozwiązanie zmniejsza opory powietrza, ogranicza martwą strefę, pozwala na wyświetlanie dodatkowych informacji. Reklamę auta stworzyła sztuczna inteligencja – scenariusz filmu przygotował mechanizm poddający analizie wszystkie nagodzone reklamy produktów luksusowych z ostatnich 15 lat.

Innowacje napędzają rozwój przemysłu motoryzacyjnego szybciej niż innych branż. Decydują o efektywności produkcji, skuteczności sprzedaży, ale przede wszystkim o jakości i nowoczesności produktu.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu