Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) 9 maja 2017 r. wydał interpretację (sygn. 0114-KDIP4.4012.36.2017.1. MP) dotyczącą opodatkowania VAT dopłat do taryf dla zbiorowego odprowadzania ścieków przekazywanych przez gminę na rzecz jej zakładu budżetowego. Interpretacja została wydana na wniosek gminy, która z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Wśród tych jednostek funkcjonuje między innymi gminny zakład komunalny (GZK) jako zakład budżetowy gminy.
W związku z obowiązującą przed 2017 r. praktyką, GZK był zarejestrowany jako odrębny od gminy podatnik VAT. Działalność GZK obejmuje w szczególności świadczenie usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, eksploatację urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, administrowanie i zarządzanie mieszkaniowym zasobem Gminy. Zgodnie z przyjętą przez gminę uchwałą, GZK otrzymuje od gminy dopłaty do cen wody i ścieków oraz czynszów. Dopłaty te, w związku z tym że GZK rozliczał VAT związany ze świadczeniem usług w ww. zakresie, GZK uznawał za dopłaty mające wpływ na cenę świadczonych usług i wykazywał VAT należny z tego tytułu. Niewykorzystana kwota dotacji była przekazywana z powrotem na rzecz gminy co stanowiło podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania. We wniosku gmina wskazała także, iż planowała dokonanie wstecznej centralizacji rozliczeń VAT obejmującej wszystkie nieprzedawnione okresy rozliczeniowe, z uwagi na fakt że w następstwie centralizacji będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia VAT związanego z wydatkami na infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną, którą wykorzystywała za pośrednictwem GZK.
Przy tak przedstawionym stanie faktycznym, gmina zadała pytanie czy w związku z centralizacją rozliczeń VAT dotacje przekazywane na rzecz GZK przez gminę należy traktować jako opodatkowane VAT, czy też pozostające poza zakresem tego podatku. Gmina zapytała też za pomocą jakiego dokumentu należy korygować wzajemne obciążenia między jej jednostkami organizacyjnymi w związku ze wsteczna centralizacją rozliczeń VAT. Ostatnie pytanie zadane przez gminę dotyczyło kwestii czy niewykorzystana część dotacji otrzymanej przez GZK, która została zwrócona gminie w styczniu 2017 r. stanowi podstawę do zmniejszenia podstawy opodatkowania VAT w rozliczeniu za styczeń 2017 r.
Przedstawiając własne stanowisko, gmina stwierdziła, że dopłaty opisane we wniosku nie stanowią podstawy opodatkowania i pozostają poza zakresem VAT ze względu na fakt, że po centralizacji dopłat nie można uznać za udzielane przez podmiot trzeci, lecz są to płatności dokonywane w ramach jednego podatnika. W kwestii udokumentowania korekty rozliczeń pomiędzy jednostkami w okresach objętych centralizacją, gmina stanęła na stanowisku, że właściwym dokumentem będzie faktura korygująca. Natomiast w odniesieniu do ostatniego z pytań, gmina stwierdziła, że zwrócona w styczniu 2017 r. przez GZK niewykorzystana część dotacji powinna zostać wyłączona z podstawy opodatkowania w związku z centralizacją rozliczeń VAT.
Dyrektor KIS częściowo przyznał rację gminie uznając za prawidłowe jej stanowisko dotyczące wyłączenia z zakresu VAT dopłat przekazywanych GZK przez gminę oraz uwzględnienia w podstawie opodatkowania VAT za styczeń 2017 r. zwróconej kwoty dotacji. Organ nie zgodził się natomiast ze stanowiskiem gminy w przedmiocie sposobu dokumentowania korekty wzajemnych rozliczeń między jednostkami gminy za pomocą faktur korygujących w okresach objętych centralizacją. Uzasadniając swoje stanowisko organ stwierdził, iż w następstwie centralizacji VAT to gmina jest podatnikiem VAT w stosunku do wszystkich czynności wykonywanych przez jej jednostki organizacyjne. Konsekwentnie udzielanie dotacji przez gminę na rzecz GZK należy uznać za świadczenie wewnętrzne, niepodlegające VAT.