- przepracował co najmniej 15 lat w warunkach szczególnych, wykonując pracę określoną w wykazie A znajdującym się w załączniku do ww. rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r.
Dozór inżynieryjno-techniczny...
Wśród prac w warunkach szczególnych, których wykonywanie umożliwia skorzystanie z wcześniejszej emerytury, wskazano także prace polegające na kontroli międzyoperacyjnej, kontroli jakości produkcji i usług oraz dozorze inżynieryjno-technicznym na oddziałach i wydziałach, w których jako podstawowe wykonywane są prace wymienione w wykazie. Chodzi tu o dozór sprawowany „na oddziałach i wydziałach", a więc bezpośrednio w określonym, skonkretyzowanym środowisku pracy, w którym istnieje narażenie na czynniki o znacznej szkodliwości dla zdrowia lub powodujące znaczny stopień uciążliwości pracy, który powinien dotyczyć prac zgodnych z wykazami prac w szczególnych warunkach zawartymi w przywołanym rozporządzeniu.
... tylko bezpośredni
W orzecznictwie wskazywano przy tym, że np. praca kierownika budowy nie jest tego rodzaju pracą i nie uprawnia do uzyskania prawa do emerytury w obniżonym wieku stosownie do art. 32 w zw. z art. 184 ustawy emerytalnej. Obowiązków takiego kierownika, polegających na nadzorze pośrednim, tj. sprawowanym za pośrednictwem podległych pracowników i ogólnych (koordynacja prac, dbanie o zaopatrzenie) nie można bowiem utożsamiać z dozorem inżynieryjno-technicznym na oddziałach i wydziałach, w których jako podstawowe wykonywane są prace wymienione w załączniku do rozporządzenia z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.
Przez kontrolę międzyoperacyjną, kontrolę jakości produkcji i usług oraz dozór inżynieryjno-techniczny należy bowiem rozumieć stanowiska pracy, na których prace wykonywane są stale i bezpośrednio przy stanowiskach wymienionych w wykazie. Tak też wskazał Sąd Apelacyjny w Białymstoku w wyroku z 23 lutego 2016 r. (III AUa 986/15).
Kluczowy zakres obowiązków
W praktyce często zdarza się, że osoby sprawujące dozór techniczny na jego sprawowanie poświęcały jedynie część swojego czasu pracy, w pozostałym czasie wykonując niezwiązane z nim obowiązki administracyjno–biurowe lub kadrowe. W takich przypadkach nie można uznać, że osoby te pracowały w warunkach szczególnych. Przepis § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia wskazuje bowiem, że okresami pracy uzasadniającymi prawo do świadczeń na zasadach określonych w rozporządzeniu są okresy, w których praca w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze jest wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku pracy. Jeśli więc tylko część czasu pracy była poświęcana na pracę w warunkach szczególnych (np. 6 z 8 godzin), to nie można takiego okresu zaliczyć do pracy w warunkach szczególnych. Podkreślano to wielokrotnie w orzecznictwie sądowym.
Przy czym w wyroku z 6 października 2015 r. (III AUa 990/14) Sąd Apelacyjny w Szczecinie podkreślił także, że czym innym jest stałe sprawowanie dozoru polegającego na bezpośrednim strzeżeniu prawidłowego wykonywania czynności pracowniczych, a czym innym wykonywanie zwierzchniego nadzoru kierowniczego nad prawidłową organizacją pracy i funkcjonowaniem wydziału. Jeśli więc pracownik zajmował wysokie stanowisko kierownicze, np. kierownika wydziału technicznego, i oprócz wykonywania obowiązków związanych z nadzorem podwładnych wykonywał też innego rodzaju czynności niemające związku z tym nadzorem, a dotyczące prawidłowego działania całego wydziału, to nie można okresu takiej pracy zakwalifikować jako wykonywanej w warunkach szczególnych, mającej znaczenie dla uzyskania emerytury w obniżonym wieku.