Niepewny los asesorów prokuratury

Czy wadliwa procedura naboru może sparaliżować pracę prokuratury, odcinając ją od młodych kadr – zastanawia się asesor Agnieszka Baj

Publikacja: 11.10.2012 09:40

Agnieszka Baj, asesor

Agnieszka Baj, asesor

Foto: Rzeczpospolita

Red

Od  22 czerwca 2012 r. obowiązuje rozporządzenie ministra sprawiedliwości  w sprawie oceny kwalifikacji kandydatów na wolne stanowiska prokuratorskie (DzU z 21 czerwca 2012 r., poz. 705).

Rozporządzenie miało w sposób precyzyjny określić zasady naboru m.in. asesorów, prokuratorów, sędziów, adwokatów, radców prawnych, starszych radców, notariuszy, prawników posiadających tytuł naukowy profesora itd. Tak się jednak nie stało. Jego aktualny kształt utrudnia, a niekiedy nawet uniemożliwia sprawne przeprowadzenie procedury rekrutacyjnej. Np. kandydat na wolne stanowisko prokuratorskie, w tym asesor prokuratury, do zgłoszenia dołącza wykaz sygnatur akt 100 spraw, w których prowadził lub nadzorował postępowanie przygotowawcze, sporządził akt oskarżenia lub środki zaskarżenia itd. Rozporządzenie w żaden sposób nie precyzuje, czy wykaz ten powinien  zawierać również specyfikację z punktu widzenia sposobu zakończenia postępowania (odmowa wszczęcia postępowania przygotowawczego, umorzenie, akt oskarżenia), czy też rodzaj wniesionego środka zaskarżenia (apelacja, sprzeciw), a także kwalifikację prawną czynu. Próżno szukać w rozporządzeniu odpowiedzi na te pytania. Bez wątpienia szczegółowa regulacja dawałaby możliwości oceny pracy asesora z uwzględnieniem chociażby stopnia trudności przeprowadzonych postępowań. Kolejna wątpliwość dotyczy oceny przez wizytatora takich kwestii jak liczba spraw poszczególnych kategorii znajdujących się w referacie asesora oraz wpływu, załatwienia i pozostałości spraw, ze wskazaniem poszczególnych kategorii spraw. Również w tym zakresie rozporządzenie nie udziela żadnej odpowiedzi.

Ocena kwalifikacyjna zgodnie z § 5 pkt 1 podpkt c) rozporządzenia ma objąć sprawy, w których zapadło prawomocne orzeczenie uniewinniające oskarżonego, zwrócono akt oskarżenia w trybie art. 345 k.p.k., uchylono postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego lub o jego umorzeniu, a także sąd podjął czynności w trybie art. 397 k.p.k. Jak zatem objąć te sprawy oceną, skoro asesor, przedstawiając do kontroli 100 spraw, nie ma obowiązku wykazania powyższych spraw.

Ocena wyników pracy przyszłego prokuratora ma uwzględniać informacje na temat jego postawy w toku postępowania sądowego, w tym obecność i aktywność na rozprawie oraz posiedzeniach. Jednak i tu rodzi się pytanie – jak ocenić postawę asesora, który kandyduje w innym okręgu aniżeli ten, gdzie odbywał asesurę? Rozporządzenie nie upoważnia wizytatora do „zlecenia" kontroli. Jak zatem ocenić obecność i aktywność na rozprawach asesora w okresie trzech lat poprzedzających udział w konkursie?

Nadmienić należy, że projekt rozporządzenia poddano konsultacjom. Krajowa Rada Prokuratury  zgłosiła szereg uwag do projektu. Nie zostały one jednak uwzględnione.

Stanowisko MS więc tym bardziej dziwi. W obliczu obowiązywania aktu prawnego dotkniętego licznymi uchybienia, należy zadać pytanie, jak będzie wyglądała procedura naboru na wolne stanowiska prokuratora? Jej przeprowadzenie bez szczegółowych wytycznych wydaje się niemożliwe. Pozostaje mieć nadzieję, że nie sparaliżuje to pracy prokuratur, które nagle zostaną pozbawione młodych prokuratorów.

Autorka jest asesorem Prokuratury Rejonowej w Grójcu

Od  22 czerwca 2012 r. obowiązuje rozporządzenie ministra sprawiedliwości  w sprawie oceny kwalifikacji kandydatów na wolne stanowiska prokuratorskie (DzU z 21 czerwca 2012 r., poz. 705).

Rozporządzenie miało w sposób precyzyjny określić zasady naboru m.in. asesorów, prokuratorów, sędziów, adwokatów, radców prawnych, starszych radców, notariuszy, prawników posiadających tytuł naukowy profesora itd. Tak się jednak nie stało. Jego aktualny kształt utrudnia, a niekiedy nawet uniemożliwia sprawne przeprowadzenie procedury rekrutacyjnej. Np. kandydat na wolne stanowisko prokuratorskie, w tym asesor prokuratury, do zgłoszenia dołącza wykaz sygnatur akt 100 spraw, w których prowadził lub nadzorował postępowanie przygotowawcze, sporządził akt oskarżenia lub środki zaskarżenia itd. Rozporządzenie w żaden sposób nie precyzuje, czy wykaz ten powinien  zawierać również specyfikację z punktu widzenia sposobu zakończenia postępowania (odmowa wszczęcia postępowania przygotowawczego, umorzenie, akt oskarżenia), czy też rodzaj wniesionego środka zaskarżenia (apelacja, sprzeciw), a także kwalifikację prawną czynu. Próżno szukać w rozporządzeniu odpowiedzi na te pytania. Bez wątpienia szczegółowa regulacja dawałaby możliwości oceny pracy asesora z uwzględnieniem chociażby stopnia trudności przeprowadzonych postępowań. Kolejna wątpliwość dotyczy oceny przez wizytatora takich kwestii jak liczba spraw poszczególnych kategorii znajdujących się w referacie asesora oraz wpływu, załatwienia i pozostałości spraw, ze wskazaniem poszczególnych kategorii spraw. Również w tym zakresie rozporządzenie nie udziela żadnej odpowiedzi.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów