Od 22 czerwca 2012 r. obowiązuje rozporządzenie ministra sprawiedliwości w sprawie oceny kwalifikacji kandydatów na wolne stanowiska prokuratorskie (DzU z 21 czerwca 2012 r., poz. 705).
Rozporządzenie miało w sposób precyzyjny określić zasady naboru m.in. asesorów, prokuratorów, sędziów, adwokatów, radców prawnych, starszych radców, notariuszy, prawników posiadających tytuł naukowy profesora itd. Tak się jednak nie stało. Jego aktualny kształt utrudnia, a niekiedy nawet uniemożliwia sprawne przeprowadzenie procedury rekrutacyjnej. Np. kandydat na wolne stanowisko prokuratorskie, w tym asesor prokuratury, do zgłoszenia dołącza wykaz sygnatur akt 100 spraw, w których prowadził lub nadzorował postępowanie przygotowawcze, sporządził akt oskarżenia lub środki zaskarżenia itd. Rozporządzenie w żaden sposób nie precyzuje, czy wykaz ten powinien zawierać również specyfikację z punktu widzenia sposobu zakończenia postępowania (odmowa wszczęcia postępowania przygotowawczego, umorzenie, akt oskarżenia), czy też rodzaj wniesionego środka zaskarżenia (apelacja, sprzeciw), a także kwalifikację prawną czynu. Próżno szukać w rozporządzeniu odpowiedzi na te pytania. Bez wątpienia szczegółowa regulacja dawałaby możliwości oceny pracy asesora z uwzględnieniem chociażby stopnia trudności przeprowadzonych postępowań. Kolejna wątpliwość dotyczy oceny przez wizytatora takich kwestii jak liczba spraw poszczególnych kategorii znajdujących się w referacie asesora oraz wpływu, załatwienia i pozostałości spraw, ze wskazaniem poszczególnych kategorii spraw. Również w tym zakresie rozporządzenie nie udziela żadnej odpowiedzi.
Ocena kwalifikacyjna zgodnie z § 5 pkt 1 podpkt c) rozporządzenia ma objąć sprawy, w których zapadło prawomocne orzeczenie uniewinniające oskarżonego, zwrócono akt oskarżenia w trybie art. 345 k.p.k., uchylono postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego lub o jego umorzeniu, a także sąd podjął czynności w trybie art. 397 k.p.k. Jak zatem objąć te sprawy oceną, skoro asesor, przedstawiając do kontroli 100 spraw, nie ma obowiązku wykazania powyższych spraw.
Ocena wyników pracy przyszłego prokuratora ma uwzględniać informacje na temat jego postawy w toku postępowania sądowego, w tym obecność i aktywność na rozprawie oraz posiedzeniach. Jednak i tu rodzi się pytanie – jak ocenić postawę asesora, który kandyduje w innym okręgu aniżeli ten, gdzie odbywał asesurę? Rozporządzenie nie upoważnia wizytatora do „zlecenia" kontroli. Jak zatem ocenić obecność i aktywność na rozprawach asesora w okresie trzech lat poprzedzających udział w konkursie?
Nadmienić należy, że projekt rozporządzenia poddano konsultacjom. Krajowa Rada Prokuratury zgłosiła szereg uwag do projektu. Nie zostały one jednak uwzględnione.