Zgodnie jednak z dyspozycją art. 8 ust. 2 u.o.p.z. przepadku nie orzeka się w przypadku, gdy przedmiot, korzyść majątkowa lub ich równowartość podlegają zwrotowi innemu uprawnionemu podmiotowi.
Oprócz wyżej wymienionych sankcji można orzec wobec podmiotu zbiorowego następujące zakazy (art. 9 u.o.p.z.):
– zakaz promocji lub reklamy prowadzonej działalności, wytwarzanych lub sprzedawanych wyrobów, świadczonych usług lub udzielanych świadczeń;
– zakaz korzystania z dotacji, subwencji lub innych form wsparcia finansowego środkami publicznymi;
– zakaz korzystania z pomocy organizacji międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem;
– zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne;
– zakaz prowadzenia określonej działalności podstawowej lub ubocznej;
– podanie wyroku do publicznej wiadomości.
Orzekając karę pieniężną, zakazy lub podanie wyroku do publicznej wiadomości, sąd uwzględnia w szczególności rozmiary korzyści uzyskanej przez podmiot zbiorowy, a także społeczne następstwa ukarania (art. 10 u.o.p.z.).
Zakazy wymienione w pkt 1-5 sąd orzeka na okres od roku do lat 5. Nie orzeka się jednak zakazu prowadzenia określonej działalności podstawowej lub ubocznej, jeżeli miałoby to skutkować upadłością albo likwidacją podmiotu zbiorowego.
Postępowanie w sprawie odpowiedzialności podmiotu zbiorowego wszczyna się na wniosek prokuratora lub pokrzywdzonego, przy czym jeżeli podstawą odpowiedzialności takiego podmiotu jest czyn uznany za czyn nieuczciwej konkurencji, wniosek o wszczęcie postępowania może również złożyć Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (art. 27 u.o.p.z.). Do tego postępowania stosuje się przepisy k.p.k., o ile u.o.p.z. nie stanowi inaczej.
Podkreślić należy, że nie stosuje się w tym postępowaniu przepisów k.p.k. dotyczących oskarżyciela prywatnego, powoda cywilnego, przedstawiciela społecznego, postępowania przygotowawczego, postępowań szczególnych oraz postępowania karnego w sprawach podlegających orzecznictwu sądów wojskowych (art. 22 u.o.p.z.).
Wniosek złożony przez pokrzywdzonego powinien być sporządzony i podpisany przez adwokata lub radcę prawnego i powinien zawierać (art. 29 u.o.p.z.):
– oznaczenie wnioskodawcy,
– oznaczenie podmiotu zbiorowego,
– określenie czynu zabronionego, który stanowi podstawę odpowiedzialności podmiotu zbiorowego wraz z okolicznościami, określonymi w art. 3 i 5 tejże
u.o.p.z.,
– wskazanie prawomocnego wyroku lub innego orzeczenia, zgodnie z dyspozycją art. 4 u.o.p.z., oraz wskazanie sądu lub organu, który wydał niniejsze orzeczenie,
– wskazanie sądu właściwego do rozpoznania sprawy,
– uzasadnienie wniosku,
– wykaz dowodów, których przeprowadzenia domaga się wnioskodawca.
Do wniosku należy dołączyć odpis orzeczenia określonego w art. 4 u.o.p.z., wraz z uzasadnieniem, jeśli było sporządzone (art. 30 u.o.p.z.). Jeżeli w tej samej sprawie wniosek złożył prokurator i pokrzywdzony, to rozpoznaniu podlega wniosek prokuratora, natomiast sąd dopuszcza pokrzywdzonego do udziału w sprawie obok prokuratora (art. 53 k.p.k.).
Odpowiedzialność albo brak odpowiedzialności podmiotu zbiorowego na zasadach, które przewiduje u.o.p.z., nie wyłącza odpowiedzialności cywilnej za wyrządzoną szkodę, odpowiedzialności administracyjnej ani indywidualnej odpowiedzialności prawnej sprawcy czynu zabronionego (art. 6 u.o.p.z.).
Podmiot zbiorowy, który ponosi odpowiedzialność na podstawie u.o.p.z. za czyny zabronione pod groźbą kary, nie jest podmiotem jakiegokolwiek czynu zabronionego z art. 296 k.k. (art. 306 k.k.)[10].
[1] T.j.
Dz.U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300 ze zm.
[2] T.j.
Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 ze zm.
[3] T.j.
Dz.U. z 2004 r. Nr 229, poz. 2315 ze zm.
[4] T.j.
Dz.U. z 2001 r. Nr 67, poz. 679 ze zm.
[5] T.j.
Dz.U. z 2003 r. Nr 99, poz. 919 ze zm.
[6] T.j.
Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1222 ze zm.
[7] T.j.
Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.
[8] T.j.
Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233 ze zm.
[9]
T.j.
Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.
[10] R. Zawłocki, Przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu…, s. 1004.
22 października 2009 r. Senat RP zadecydował o tzw. dużej nowelizacji kodeksów
: karnego, postępowania karnego, karnego wykonawczego oraz karnego skarbowego.
Nowelizacja
weszła w życie 8 czerwca 2010 r.
(DzU z 2009 roku nr 206, poz. 1589)
i
znacznie zwiększyła dotychczasowe uprawnienia radców prawnych, jako pełnomocników w postępowaniu karnym.
Obecnie, bez żadnych ograniczeń, pełnomocnikiem może być zarówno adwokat, jak i radca prawny.
Ponadto radcom prawnym przyznano uprawnienia w zakresie sporządzenia i podpisania subsydiarnego aktu oskarżenia w sprawach ściganych z oskarżenia publicznego.
Istotną zmianą jest również uprawnienie radcy prawnego, bez względu na to, czyim jest pełnomocnikiem, do sporządzenia i podpisania apelacji od wyroku sądu okręgowego. Zmiana ta z pewnością spowoduje większą dostępność pomocy prawnej oferowanej przez profesjonalnych pełnomocników w postępowaniu karnym.
Niezmienione pozostały natomiast ograniczenia dotyczące obrony oskarżonego. W dalszym ciągu takie uprawnienia posiadają jedynie adwokaci. Wielokrotnie powtarzanym argumentem ze strony środowiska adwokatów sprzeciwiających się rozszerzeniu tych uprawnień na radców prawnych jest fakt, że nie posiadają oni wystarczającej wiedzy z zakresu prawa karnego.
Po to, by ułatwić radcom prawnym przyswojenie nowych zasad prawa karnego i procedury karnej, w każdy czwartek w serwisie ww.rp.pl/prawnicy publikujemy fragmenty książki Ewy Targońskiej „Prawo karne dla radców prawnych".
Więcej w serwisie:
Prawo i postępowanie karne dla radców